جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 83387
سلامت نیوز:‌ به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. رشته تحصیلی‌اش مدیریت بازرگانی است اما تا به حال نتوانسته شغل مورد نظرش را پیدا کند. چند بار هم در مصاحبه‌های شغلی شرکت کرده اما هر بار جواب منفی بوده است.

همین ویژگی باعث شده از پیشرفت کاری باز بماند. شاید مشکل او را شما یا یکی از نزدیکان‌تان هم تجربه کرده باشید. خیلی از ما ویژگی‌های شخصیتی خاصی داریم که یا باید برای تغییر آنها تلاش کنیم یا شغل‌مان را متناسب با خصوصیات شخصیتی‌مان انتخاب کنیم؛ برای مثال فردی که خیلی پرهیاهو و پر جنب و جوش است با استخدام در یک پست اداری از حرفه‌اش راضی نمی‌شود. برعکس، کارکردن در محیط‌های کاری شلوغ که مشتریان زیادی دارند، برای افراد کمرو و خجالتی مناسب به نظر نمی‌رسد.

 
پس افراد خجالتی چه کار کنند؟ اگر خجالتی هستید و به دنبال کار می‌گردید یا می‌خواهید رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کنید، چند پیشنهاد خوب برایتان داریم.

 
 گرافیست

یکی از بهترین مشاغل برای افراد خجالتی طراحی گرافیک است. این افراد می‌توانند در محیط‌های آرام یا حتی در خانه رایانه مناسبی داشته باشند و دور از هیاهو خلاقیت خود را شکوفا کنند. ایده‌های خلاقانه این افراد در تنهایی بهتر کشف می‌شوند. این شغل ایجاب می‌کند فرد ساعت‌هایی در روز را تنها باشد و روی ایده‌های جدید فکر کند. اگر فردی خجالتی هستید، بهتر است برای ورود به این رشته وارد دانشکده‌های هنری شوید یا در آموزشگاه‌های مرتبط مدرکی را در ارتباط با طراحی گرافیک بگیرید.

 

طراحان گرافیک می‌توانند در بخش‌های مطبوعاتی، مجلات مختلف، مراکز تهیه پوستر، بخش‌های طراحی آگهی‌ها، طراحی بسته‌بندی محصولات و ... مشغول شوند و درآمد خوبی داشته باشند. هرقدر ایده‌های تازه‌ای به فکرتان برسد، موفق‌تر می‌شوید. در این شغل لازم نیست هر روز با مشتریان در ارتباط باشید و کمرویی شما مانع از پیشرفت‌تان نمی‌شود.


طراح سایت‌های اینترنتی

اگر به رشته‌های هنری علاقه ندارید ولی خلاقیت‌تان نسبت به اطرافیان‌تان بیشتر است، سراغ رشته‌های کامپیوتری بروید و طراحی سایت‌های اینترنتی را به عنوان گرایش شغلی اصلی انتخاب کنید. این روزها با فراگیر شدن اینترنت و نیاز افراد به داشتن وب‌سایت و دستیابی به اطلاعات تازه، تعداد سایت‌های اینترنتی روز به روز بیشتر می‌شود و اگر کمی پشتکار داشته باشید، پیشنهادهای شغلی زیادی سراغتان می‌آید و خوب پول در می‌آورید. برای موفقیت در طراحی سایت‌های اینترنتی خیلی لازم نیست با مردم در ارتباط باشید. حتی می‌توانید بعضی از پروژه‌ها را تلفنی قبول کنید اما برگ برنده شما خلاقیت‌تان است که کارهای شما را متمایز از دیگران نشان می‌دهد.


مسوول بایگانی

آقای «شست‌چی» را در سریال مرد هزار چهره یادتان می‌آید؟ نمونه بارز فردی خجالتی که کارش بایگانی پرونده‌های مختلف بود و در زیرزمین اداره کار می‌کرد. البته همه مسوولان بایگانی در زیرزمین اداره‌ها مشغول به کار نمی‌شوند. بعضی از آنها هر روز باید پرونده مشتریان را تحویل دهند و گروهی دیگر مراجعه‌کنندگان کمتری دارند و لازم نیست زیاد با مردم در ارتباط باشند. هرقدر محیط کار مسوول بایگانی خجالتی خلوت‌تر باشد از شغلش راضی‌تر می‌شود.


 حسابدار

در این شغل به جای ارتباط با ارباب رجوع، صبح تا عصر باید با فاکتورهای مختلف سر و کله بزنید و به جای حرف زدن با مشتریان سمج، با اعداد و ارقام سر و کار دارید. در محیط‌های اداری، دفتری بی‌سر و صدا در اختیارتان قرار می‌دهند تا با خیال راحت جمع و تفریق‌ها را انجام دهید.


اگر تجربه‌تان زیاد شود حقوق خوبی می‌گیرید. در صورتی‌که بخواهید محیط کارتان را تغییر دهید هم جای نگرانی وجود ندارد. با کمی پرس‌وجو می‌توانید در جای دیگری استخدام شوید چون بازار کار این رشته به راحتی اشباع نمی‌شود و برای تازه‌واردها هم شانس استخدام بیشتری وجود دارد.

 

 برنامه‌نویس رایانه

بیشتر مواقع خودتان هستید و یک رایانه. برای رایانه برنامه‌های زیادی مورد نیاز است و تحصیلکرده‌های خجالتی این رشته هم بیکار نمی‌مانند. در این شغل امکان کار مستقل برای شما وجود دارد و لازم نیست با اقشار مختلف مردم سرو کار داشته باشید.


 نقاش

نقاشی حرفه خلاقانه دیگری است که کمتر به تبادل با افراد نیاز دارد. البته برای تبدیل شدن به یک نقاشی مشهور باید با اجتماعات هنری در تماس باشید و کمی خودتان را در گروه‌های هنری درگیر کنید اما هنگام تولید اثر نیازی بهمراوده با آدم‌ها ندارید. یک فرد خجالتی می‌تواند نقاش موفقی شود. فقط باید تمرین و پشتکار زیادی به خرج دهید.

 

مترجم و نویسنده

همه نویسنده‌ها  گوشه‌گیر و خجالتی نیستند اما این شغل هم برای افراد کمرو و منزوی مناسب به نظر می‌رسد. با این وجود برای تبدیل شدن به نویسنده‌ای چیره‌دست داشتن استعداد حرف اول را می‌زند. ترجمه رمان و کتاب‌های مختلف کار ساده‌تری است که مانند نویسندگی به استعداد شگفت‌انگیزی نیاز ندارد. این حرفه هم برای افراد خجالتی مناسب است. کافی است کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید و بعد از چند هفته و چند ماه پشت میز بنشینید و بی‌سرو صدا متن مورد نظرتان را ترجمه کنید. کار در دارالترجمه‌ها هم پیشنهاد کاری دیگری برای خجالتی‌هاست.


اکولوژیست

به دوستداران خجالتی طبیعت و حیات‌وحش توصیه می‌شود سراغ رشته‌های مرتبط با زیست‌شناسی و اکولوژی بروند چون این رشته‌ها به تحقیق و پژوهش در محیط‌های طبیعی نیاز دارند و باید بیشتر وقت‌ها در زیستگاه‌های مختلف گیاهی و جانوری مشغول جست‌وجو باشید. جانورشناسی و تحقیق درباره موجودات خشکی و دریا هم شما را با افراد مختلف درگیر نمی‌کند. در نتیجه این جور مشاغل هم برای افراد خجالتی کاملا مناسب به نظر می‌رسند.


 مهندس کشاورزی

به گلکاری، باغبانی یا مشاغل دیگری مانند مهندسی کشاورزی علاقه‌مند هستید؟ این مشاغل نیز به روابط عمومی قوی نیاز ندارند. حتی می‌توانید خارج از شهر زمینی تهیه کنید و حرفه مستقل خود را راه بیندازید. توصیه می‌شود برای بازاریابی محصولات‌تان با فردی شریک شوید که کمرو نباشد، وگرنه باید خودتان آنها را از خودتان بخرید. حسن این مشاغل این است که بیشتر روز سرتان با گل و گیاهان، آبیاری و امور کشاورزی مشغول است و از محیط‌های پرهیاهوی شهری دور می‌مانید. پرورش ماهی، پرورش قارچ در خانه و زنبورداری هم از جمله مشاغل مرتبط با بخش‌های کشاورزی هستند که برای افراد کمرو مناسب به نظر می‌رسند.
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha