ساماندهی پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که مربوط به بیماری‌های خاص است یکی دیگر از اولویت‌های دولت برای رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم است که این امر محقق نمی‌شود جز با همکاری تمام بیمه‌ها و مسئولان سایر وزات خانه‌ها.

آیا روزهای خوبی در انتظار بازار داروی ایران است؟
سلامت نیوز : این روز‌ها همه چشم به سفر رئیس جمهور و تیم وزارت امور خارجه کشور به سازمان ملل دارند که ببینند اولین کنش‌های بین المللی دولت تدبیر و امید چگونه است. اما در میان تمام مردم شاید هیچ گروهی به اندازه بیماران و اطرافیان آن‌ها برای موفقیت مسئولان کشور در عرصه بین المللی دعا نکنند. کسانی که امیدوارند رئیس جمهور بتواند با سیاست ورزی و اقناع سران کشورهای مختلف و کم کردن فشار تحریم‌ها باری از دوش آن‌ها بردارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ البته به عقیده بسیاری از کار‌شناسان و فعالان عرصه داروی کشور نمی‌توان تمام مشکلات دارو و درمان بیماران را به فشار تحریم‌ها و دشمنی غرب نسبت داد زیرا این دشمنان نیستند که نظام بیمه‌ای ما را فلج کرده و یا با بی‌توجهی به بروز رسانی قوانین مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند بلکه اینطور به نظر می‌رسد که تحریم‌ها مجال سرپوش گذاشتن بر خیلی از نقاط ضعف نظام سلامت کشور را از مسئولان گرفته است.

تحریم تنها مشکل ما نیست
دکتر فریدون مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان به «قانون» می‌گوید: «تنها مشکل ما تحریم نیست. بلکه مشکلاتی که در ساختار پوشش درمانی داریم مزید بر علت شده است. الان در مورد دارو درگیر یک کلاف سر در گم شده‌ایم که ما را وارد سیکل معیوبی کرده است به این صورت که از طرفی برای ادامه حیات صنعت داروسازی نیاز به اصلاح و افزایش قیمت‌ها داریم و از سوی دیگر نبود پوشش بیمه‌ای مناسب، کاری کرده که این اصلاح قیمت‌ها فشار بر مردم را چند برابر کند. با ادامه این روند می‌بینیم که بعد از مدتی نه گره‌ای از مشکلات بیمه و به طبع درمان مردم باز شده است و نه صنعت داروسازی نجات یافته است.»

او ادامه می‌دهد: «مسئله دارو با سایر کالا‌ها فرق دارد. ما شاهد افزایش قیمت تمام کالا‌ها هستیم در حالی که با وجود افزایش قیمت تجهیزات، مواد اولیه، نیروی انسانی و... افزایش قیمت مناسبی در مورد داروهای داخلی نداشته‌ایم. بزرگترین مقصر این ماجرا دولت بوده است. چون نظارت منفی مسئولان غذا و داروی کشور بر موضوع دارو باعث شده است وضعیت ان هر روز بحرانی‌تر شود.»دکتر مژدهی آذر اعتقاد دارد که اصل دادن یارانه به دارو‌ها کاری اشتباه بوده است و می‌گوید: «دولت با دادن یارانه به دارو، داروخانه‌ها و صنعت داروسازی کشور را ورشکسته کرده است. در حال حاضر سود فروش دارو آنقدر پایین آمده که بسیاری از فعالان این عرصه دارند آن را ترک می‌کنند. اگر قیمت‌ها در این زمینه واقعی شود و بیمه‌ها هزینه گران شدن دارو را تقبل کنند، نه فشار افزایش قیمت‌ها روی بیماران وارد می‌شود و نه صنعت چند ده ساله داروی کشور به نابودی کشیده می‌شود.»

سعی خودمان را می‌کنیم
این حرف‌ها در حالی گفته می‌شود که تمام مسئولان تازه نفس وزارت بهداشت دم از بهبود اوضاع می‌زنند. این مسئولان که وزیر بهداشت در راس آن‌ها قرار دارد از اتخاذ تصمیمات جدید در مورد دارو خبر می‌دهند. دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی چند روز بعد از پذیرفتن مسئولیت وزارت بهداشت گفته بود: «قرار است تصمیمات جدیدی در خصوص ارز دارو گرفته شود.»

البته او هم مانند خیلی‌های دیگر مشکلات را فقط مربوط به ارز و تحریم ندانسته و ادامه داده بود: «مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، سر و سامان دادن به مباحث مربوط به مشکلات دارو از جمله رفع اشکالات کمبود دارو و ارتقای کیفیت دارو و به ویژه پوشش بیمه‌ای برای کل داروهاست، زیرا تعدادی از بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی افزایش قیمت دارو‌ها را تاکنون نپذیرفته‌اند و به همین علت مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمده است. ساماندهی پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که مربوط به بیماری‌های خاص است یکی دیگر از اولویت‌های دولت برای رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم است که این امر محقق نمی‌شود جز با همکاری تمام بیمه‌ها و مسئولان سایر وزات خانه‌ها».

آیا قیمت‌ها سقوط می‌کنند؟
در میان مسئولان رسول دیناروند رئیس جدید سازمان غذا و دارو از همه به حل شدن مشکلات دارویی خوش بین‌تر است. دیناروند که چند دوره قبل هم ریاست همین سازمان کلیدی را بر عهده داشت اما بعدا آن را تقدیم دکتر شیبانی کرد حالا در راس نهادی تاثیر گذار بر موضوع دارو قرار گرفته است. او به «قانون» می‌گوید: «ما به مردم قول داده‌ایم که از با شروع نیمه دوم سال اوضاع دارو رو به بهبودی برود و بر سر این قول هم هستیم. البته نمی‌توان تمام مشکلات را یک شبه از میان برد اما پیگیری مسئله کمبود و گرانی دارو مخصوصا در مورد بیماران خاص را اولین وظیفه خودمان می‌دانیم.»

او ادامه می‌دهد: «از همین مدت کوتاهی که به سازمان غذا و دارو برگشته‌ام فهمیدم که باید تلاش‌ها را با دو هدف پیگیری کرد، اول از همه در دسترس قرار دادن دارو‌ها، یعنی یک بیمار خاص که با مشکلات عدیده مواجه است برای خرید دارو راهی شهرستان نشود و دوم تعدیل قیمت دارو‌ها.» او که قبلا وعده کرده بود که از اول مهرماه قیمت دارو‌ها به نرخ‌های سال نود برگردد گفت: «این کار در برخی داروخانه‌های کلیدی مانند ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، هلال احمر و... انجام شده است تا جایی که این داروخانه‌ها بسیاری از دارو‌ها را با قیمت متفاوت به مردم می‌دهند. البته هنوز برای قضاوت در این مورد زود است اما در روزهای آینده نتیجه تلاش‌ها را در این زمینه می‌بینید. تصمیم بر این است که به زودی قیمت داروهای بیمارانی همچون مبتلایان به سرطان،‌ام اس و... کاهش بیشتری پیدا کند.»

دیناروند هم سخت‌ترین تلاش برای کاهش قیمت‌ها را مربوط به بیمه‌ها می‌داند و می‌گوید: «قسمت سخت کار اجرای تفاهم نامه‌های مربوط به بیمه‌هاست. چون داروخانه‌هایی که دارو‌ها رابا بیمارن ارزان‌تر حساب می‌کنند ما به‌التفاوت آن را از بیمه‌ها خواهند گرفت و ما برای تسهیل این موضوع تفاهم نامه‌هایی با بیمه‌ها امضا کرده‌ایم که امیدواریم به خوبی پیش برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha