سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8342

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نبود دارو در ایران نداریم و حرفهایی كه برخی‌ها در مورد تحریم دارویی می‌زنند نیز به هیچ عنوان درست نیست، فقط در مورد 20 قلم داروی ضد سرطان كمبود داریم كه به خاطر بد قولی تولیدكنندگان خارجی در تحویل به موقع است.

 رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود:‌ كمبود دارو همیشه در كشور ما وجود داشته است و كم و زیاد می‌شود، برخی مواقع این كمبود به علت تجویز نامناسب پزشكان است، مثلاً یك دارو را خارج از پروتكل درمانی مصوب وزارت بهداشت برای درمان بیماری دیگری استفاده می‌كنند و این كار برخی پزشكان، ممكن است برای بیمارانی كه برایشان نیاز كاذب ایجاد شده احساس كمبود به وجود آورد و گر نه برای بیماران نیازمند واقعی كمبودی وجود ندارد.

* تجویز IVIG برای درمان نازایی خلاف است

وی گفت: نمونه این مسئله در مورد داروی IVIG است كه حدود یكسال است برخی متخصصان زنان خارج از پروتكل درمانی مصوب وزارت بهداشت آن را برای درمان نازایی تجویز می‌كنند و ممكن است برخی از این بیماران نتوانند این داروی یارانه‌ای را به دست آورند و احساس كمبود دارو در كشور به آنها دست دهد در حالی كه در واقع این دارو نباید در اختیار آنان قرار داده شود.
دیناروند افزود:‌ داروی IVIG یك داروی مشتق از پلاسما و جزء داروهای یارانه‌ای است كه به صورت محدود در كشور برای بیمارانی كه دچار نقص ایمنی بدن هستند توزیع می‌شود، بنابراین نمی‌توان از این دارو برای رفع همه نیازها استفاده كرد.
وی گفت: گروه دیگری از داروها نیز هستند كه اصولاً در فهرست رسمی دارویی كشور نیستند و نباید در داروخانه‌های كشور موجود باشند و معمولاً در مراكز تك نسخه‌ای یا داروخانه‌های هلال احمر توزیع می‌شوند، برخی از پزشكان فوق متخصص به تشخیص و مسئولیت خود این داروها را تجویز می‌كنند اما ممكن است پیدا كردن این داروها سخت باشد چون اساساً این داروها در فهرست دارویی كشور نیست و نبود آنها نشانه كمبود دارو در كشور نیست.

*نبود دارو نداریم، كمبود هست

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اما كمبود واقعی دارو هم در كشور داریم كه نمی‌توانیم آن را كتمان كنیم، عمده این كمبودها كه اكنون برای حدود 20 قلم داروی ضد سرطان وجود دارد، به این علت است كه شركت تولید كننده خارجی به موقع دارو را حمل نكرده و تحویل نداده است.
وی افزود: ذخیره دارویی كشور برای این داروها ممكن است یك ماه، دو ماه تا 4 ماه جواب دهد ولی بعد از آن كمبود دارو احساس می شود، بسیاری از این داروها، داروهای یارانه‌ای هستند كه توسط شركت سهامی پخش دارو توزیع می‌شوند و چون شركت تولید كننده به موقع دارو را به شركت توزیع كننده تحویل نداده است، دارو در كشور كمبود پیدا می‌كند.

* تحریم دارو دروغ است

دیناروند اضافه كرد: با وجود همه این بحثها متاسفانه برخی از افرادی كه خودشان هم در سیستم دارویی كشور هستند و از اوضاع مطلع هستند از بحران دارو در كشور و تحریم دارویی سخن می‌گویند، در حالی كه این حرفها به هیچ عنوان درست نیست، ما هیچ بحرانی در تدارك دارویی كشور نداریم، تحریم دارویی نشده‌ایم و هیچ مسئله‌ای كه موجب نگرانی مردم شود، وجود ندارد.
وی گفت: مثال واضح این مسئله كمبودهای القایی انسولین در كشور است كه طی چند ماه گذشته عده‌ای برای دستیابی به سود بیشتر و قاچاق این دارو، ایجاد كردند و باعث شدند تا مصرف این داروی یارانه‌ای در كشور 50 درصد افزایش یابد در حالی كه تعداد بیماران دیابتی در این مدت 50 درصد بیشتر نشده است.
وی افزود: انسولین یك داروی تولید داخل است و در زمان حاضر به اندازه یكسال انسولین در كشور ذخیره داریم، ماده اولیه آن نیز برای 7 تا 8 ماه دیگر وجود دارد و توزیع آن نیز به صورت عادی انجام می‌شود اما می‌دانیم كه عده‌ای با نفوذ در رسانه‌ها و ایجاد جو كاذب، احساس كمبود این دارو را به كشور القا كردند كه شبكه قاچاق آنها را شناسایی كرده‌ایم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha