شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 83450

سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب گفت: انواع سردردها به طور کلی به سردردهای اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شوند.

دکتر غلام‌رضا شمسایی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: سردردهای اولیه، سردردهایی هستند که با ضایعه‌ای همراه نیستند یعنی علتی برای سردرد وجود ندارد. شایع‌ترین این سردردها، سردردهای میگرنی هستند که در جامعه آمریکا نزدیک به 18 درصد خانم‌ها و 8 تا 9 درصد آقایان این سردرد را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد: سردرد میگرنی معمولا در خانم‌ها از 10 تا 30 سالگی و در آقایان از 10 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد و شیوع این گونه سردرد در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: سردردهای ثانویه، سردردهایی هستند که علتی موجب درد در ناحیه سر می‌شود به طور مثال بیماری که دچار تومور مغزی یا بیماری که دچار انسداد وریدهای مغزی می‌باشد، ممکن است با سردرد مواجه شود.

شمسایی با بیان این که شیوع سردردهای ثانویه نسبت به سردردهای اولیه نادر است، اظهار کرد: گاهی سردردهای ثانویه ممکن است در نتیجه بالا رفتن فشار داخل مغز رخ دهند. فشار داخل مغز به دلایلی بالا می‌رود و در نهایت منجر به سردردهای ثانویه می‌شود.

وی گفت: در میان سردردهای اولیه، یک نوع سردرد تنشی وجود دارد که شیوع آن بالا است و در نتیجه استرس و فشارهای عصبی اتفاق می‌افتد. در اصطلاح عامیانه به سردردهای تنشی، سردردهای عصبی گفته می‌شود. علل سردردهای تنشی مختلف است از جمله اضطراب شدید، افسردگی و یا انواع بیماری‌های روحی و روانی.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: انواع سردردها تنها با علایم همراه هستند، یعنی هیچ‌گونه کمیتی وجود ندارد که به وسیله آن، توانایی تشخیص سردردها را داشته باشیم و تنها می‌توان از علایم بالینی بیمار، متوجه شویم که فرد دچار سردرد شده است. همچنین زمانی فرد مشخص می‌شود که دچار سردرد است که کارهای روزانه در محل کار و خانه را نتواند به صورت صحیحی انجام دهد. در این صورت می‌توان از روی علائم و نشانه‌های بیمار به سردرد و شدت آن پی برد.

شمسایی عنوان کرد: هیچوقت نمی‌توانیم سردرد را "سردرد معمولی" بنامیم بلکه همه سردردها علتی دارند و یک پدیده غیرطبیعی محسوب می‌شوند. این که سردرد معمولی در فرد اتفاق می‌افتد تعبیر درستی نیست و باید سردرد همیشه به عنوان یک علامت خطر در افراد به خصوص در افرادی که تازه سردردهای آنها آغاز شده است، در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: افرادی که همیشه دچار سردرد هستند، این مساله یک مورد اورژانسی نیست ولی در افرادی که برای اولین بار دچار سردرد می‌شوند، به عنوان یک علامت خطر محسوب می‌شود و باید حتما علت سردرد بررسی شود. در هر صورت اگر افراد از 50 سالگی به بعد دچار سردرد شوند و یا افرادی که به طور ناگهانی دچار سردرد می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: سردردهای فوق‌العاده شدید و ناگهانی در هر سنی و سردردهای بعد از بیدار شدن از خواب صبح می‌تواند به عنوان یک علامت خطر برای افراد باشد و در این صورت باید به پزشک مراجعه کنند. البته افراد مبتلا به میگرن نیز ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب سردرد داشته باشند.

شمسایی درباره نحوه شیوع سردرد میگرنی، عنوان کرد: سردرد اولیه میگرنی جنبه‌ای ارثی و ژنتیکی دارد و از خانواده مادری به فرزند منتقل می‌شود. در واقع سردرد میگرنی با فاکتورهایی مانند نور شدید آفتاب، گرما همراه با رطوبت (شرجی)، بی‌خوابی، کم‌خوابی و پرخوابی اتفاق می‌افتد و هر کدام از این عوامل می‌تواند موجب شدیدتر شدن میگرن شود.

وی ادامه داد: تغییر زمان خواب، بوی عطرها و ادکلن، بوی مواد غذایی مانند پنیر، ترشی‌جات، غذاهای چرب، قهوه و نوشابه از دیگر فاکتورهایی هستند که موجب تشدید سردرد میگرن می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره درمان سردردها گفت: درمان سردردها به صورت درمان دارویی پیشگیری طولانی‌مدت و سردردهای حاد صورت می‌گیرد. درمان دارویی پیشگیری برای پیشگیری طولانی‌مدت از سردرد استفاده می‌شوند ولی برای سردردهای حاد، داروهایی مصرف می‌شود که سردرد بیمار در لحظه آرام می‌شود.

شمسایی ادامه داد: درمان پیشگیری دارویی مانند داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و آنتی اپی لپتیک هستند. داروهای درمان حاد نیز تقریبا تمام مسکن‌ها را شامل می‌شود مانند ایبوپروفن و استامینوفن.

وی توصیه کرد: سردردتان را جدی بگیرید و حتما در افرادی که اخیرا سردرد در آنها به طور ناگهانی و شدید آغاز شده و افرادی که سابقه سردرد داشته‌اند ولی الگو و کیفیت سردرد آنها طی زمان تغییر و تشدید یافته، برای بررسی علت سردرد حتما به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha