سلامت نیوز : کمتر خانواده ایرانی را می‌توان پیدا کرد که در میان اطرافیان خود بیماری یا سکته قلبی را تجربه نکرده باشد؛ عارضه‌ای که در چند سال اخیر در صدر متهمان مرگ و میر ایرانیان جا خوش کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دیگر سکته قلبی بهانه نمی‌خواهد. از یک آخ قلبم! تا خداحافظی همیشگی با زندگی چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. زمانی سکته قلبی یا بیماری‌های قلبی بیماری افراد سالمند محسوب می‌شد اما این روزها ابتلا به بیماری قلبی دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد.

وزرات بهداشت اعلام می‌کند که علت اول مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی عروقی است و بر اساس آمارها روزانه از هر 800 مرگی که در کشور اتفاق می‌افتد 300 مورد آن به دلیل بیماری‌های قلبی –عروقی است.

مسعود قاسمی متخصص قلب و عروق می‌گوید: تنها بخش کوچکی از بیماری‌های قلبی زمینه ارثی دارد و فردی که زمینه ژنتیکی ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی این دسته از بیماری‌ها را به میزان 30 درصد داشته باشد، اگر از غذاهای پرکالری مانند فست‌فودها یا سیگار استفاده کند یا تحرک کمی داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در وی افزایش خواهد یافت و به طور مثال اگر قرار است فرد در سن 60 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شود در 35 سالگی، این بیماری به سراغ وی خواهد آمد.

بارها و بارها پزشکان در مورد کنترل میزان چربی،‌فشارخون و قند خون به عنوان عوامل تشدید کننده بیماری‌های قلبی تأکید کرده‌اند.

استرس‌های ممتد  عامل سکته قلبی

پزشکان بر این باورند که دردهای ممتد در ناحیه سینه و پشت که بیش از چند روز طول بکشند را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد تا بیماری قلبی به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود.  

حسن رادمهر، رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی (ره) می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر تعداد جراحی‌های قلب رو به افزایش است به‌طوری که سالانه در ایران 30 تا 40 هزار جراحی قلب باز انجام می‌شود و جراحی عروق کرونر بالاترین آمار مربوط به اعمال جراحی قلب در ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

اما در این میان اغلب ما ایرانیان به دلیل تغییر سبک زندگی و زندگی آپارتمان نشینی اوقات فراغتمان را پای تلویزیون و در خانه می‌گذرانیم.زمانی کودکانمان پیاده به مدرسه می‌رفتند اما امروزه در اغلب موارد سرویس مدرسه جای پیاده روی کودکانه را گرفته است.

دیگر خبری از غذاهای سنتی ایرانی مانند انواع آش و آبگوشت نیست و کودکان امروز بیشتر ناگت و همبرگر و مرغ سوخاری را می‌شناسند تا کوفته و آبگوشت بزباش را.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت پیشگیری را بهترین و کم هزینه‌ترین راه عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر از کودکی مراقب سلامت کودکان چه از حیث کنترل سلامت و چه تغذیه باشیم شاید در سنین بزرگسالی کمتر با بار بیماری‌های قلبی مواجه شویم.

وی اذعان می‌کند که 42 درصد مرگ‌و میر‌های سالانه در کشور ما به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که اگر جامعه مصرف روزانه میوه و سبزیجات را جدی گرفته و فست فودها را تا حدی زیادی از زنجیره غذایی حذف کند شاید از بار بیماری‌های قلبی هم کاسته شود.

 سماوات می‌گوید: 41 درصد جمعیت کشور کم تحرک، 43 درصد دچار اضافه وزن و چاقی و 15 درصد جمعیت کشورمان درگیر چاقی هستند که هر یک به تنهایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید می‌کند.

وی مصرف بالای نمک را در سفره ایرانی یکی دیگر از مشکلات می‌داند که فشار خون را تشدید می‌کند و می‌گوید:  17.46 درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند و 37 درصد جمعیت کشور نیز از کلسترول بالا رنج می‌برند که آمار قابل توجهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha