چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8348

درمان‌های دارویی مرسوم بیماری آلزایمر كه وضعیت شناختی بیمار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و این دارو‌ها بر روی علائم روانی به رفتاری نیز اثر سودمند دارند.

دكتر محمد ارپاپی، روانپزشك عضو هیإت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص علائم اولیه بیماری آلزایمر افزود: علائم اولیه آلزایمر روانی ـ رفتاری همچون پرخاشگری‏، بی قراری و اضطراب، توهم و بدبینی است و این علائم در مراحل مختلف بیماری (خفیف، متوسط، شدید) و حتی گاهی قبل از شروع علائم بارز شناختی در بیمار آلزایمر دیده می‌شود.
وی تصریح كرد: در بسیاری اوقات عوامل ثانویه همچون بیماری جسمی‏، گرما، سرما، گرسنگی، درد و مشكلات ادراری باعث ایجاد این علائم و یا تشدید آنها می شود.
وی گفت: برای علائم روانی و رفتاری درمان‌های دارویی و غیر دارویی به كار می رود لذا توصیه می شود درمان های غیر دارویی معمولا در ابتدا و در صورت نیاز همراه با درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت نیاز برخی از دارو‌های آنتی سایكوتیك‏، ضد افسردگی تثبیت كننده خلق‏، نسبت به بقیه موارد ترجیح دارند.
همچنین دكتر فاطمه دباغی دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران در ادامه در زمینه اینكه آلزایمر یك بیماری پیشرونده است به خبرنگار ما گفت: بیماری آلزایمر سلول‌های مغز را متاثر كرده و باعث تخریب عملكرد هوش و ذهنی می‌شود و هر دو جنس مرد و زن به طور مساوی تحت تإثیر بیماری قرار می گیرند.
وی افزود: بیماری آلزایمر از 75 سالگی به بعد این نسبت یك به ده می‌رسد و از نود سالگی به بعدمیزان ابتلا یك به 3 می شود.
وی تاكید كرد: علت بروز آلزایمر ناشناخته است و برخی باور‌های علت آن را بیماری‌های اتواسمیسون می‌دانند و بعضی عقاید سابقه فامیلی وارثی را علت بروز آن می‌دانند.
وی افزود: بیماران آلزیمر از مصرف كافئین بخصوص در بعد از ظهر باید خودداری كنند و بهترین مراقبت در مراحل اولیه بیماری ساختارمند كردن زندگی و ایجاد برنامه برای حفظ عملكرد بیماری است.
همچنین دكتر مریم نوروزیان‏، دانشیار بیماری‌های مغز و اعصاب در ادامه در زمینه اینكه همه افراد گهگاهی دچار فراموشی می شوند و اكثر این موارد طبیعی قلمداد می گردد گفت: وجودیك و یا تعداد بیشتری از نشانه‌های آلزایمر در افرد لزوما به معنی ابتلا وی بیه بیماری آلزایمر نیست و این افراد باید به پزشك متخصص مغز و اعصاب مراجعه و تحت بررسی قرار گیرند.
وی درباره نشانه‌های آلزایمر تصریح كرد: نشانه‌های بیماری آلزایمر پرسیدن سوالی مشابه به صورت مكرر به فواصل كوتاه، تعریف كردن یك موضوع دقیقا به یك شكل به دفعات متعدد، كم شدن در محیط‌های آشنا‏، قرار دادن وسایل خانه درمحل های اشتباه است.
وی گفت: فعالیت‌های جسمانی سبك سالم ماندن مغز را ترقی می‌‌بخشد و احتمال ایجاد بیماری قلبی، سكته و دیابت كه همگی با افزایش خطر بیماری آلزایمر مرتبط هستند در افرادی كه به صورت منظم ورزش می كنند كمتر است.
وی ادامه داد: فعالیت جسمانی ملایم با بهتر نمودن جریان خون باعث می شود كه سلول‌های عصبی در مغز غذا و اكسیژن بیشتری دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha