سلامت نیوز : در یک اقدام خیرخواهانه با همکاری بانک خون کانادا، انجمن هموفیلی کانادا و فدراسیون جهانی هموفیلی، تولید فاکتور 8 برای بیماران کشورهای فقیر و درحال توسعه از مازاد کرایو حاصل از خونهای اهدایی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ احمد قویدل عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران گفت: بر اساس اطلاع رسانی فدراسیون جهانی هموفیلی، انجمن هموفیلی کانادا در یک اقدام خیرخواهانه و در راستای اجرای نقش جهانی خود در بهبود شرایط زندگی بیماران هموفیلی در جهان 12 سال است که پیشنهاد اهدای منابع تهیه دارو به شرکتهای تولید کننده دارو برای ساخت دارو و اهدای آن به بیماران ساکن در کشورهای فقیر و در حال توسعه را داده بود.

وی افزود: با تولید داروهای انعقادی با روش بیوتکنولوژی عملا داروهایی که دیگر از منابع انسانی تهیه نمی شود در کانادا در دسترس بیماران قرار گرفته و خط تولید داروهای پلاسمایی جای خود را به داروهای ریکامبیننت داده اند.

قویدل ادامه داد: در ایران فقط نوع فاکتور 7 این نوع دارو در دسترس بیماران قرار گرفته است و طی 2 سال گذشته تولید ایرانی آن نیز توسط بیماران استفاده می شود.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران افزود: بر اساس اعلام فدراسیون جهانی هموفیلی این آرزوی 12 ساله انجمن هموفیلی کانادا با تصمیم جلوگیری از دور ریحتن "کرایو" مازاد حاصل از جمع آوری خونهای اهدایی در کانادا و تولید فاکتور 8 از آن در سپتامبر سال 2013 تحقق یافته است. فاکتور 8 تولید شده از این منابع در چارچوب برنامه های فدراسیون جهانی هموفیلی با هدف کاهش فاصله دسترسی بیماران هموفیلی در کشورهای فقیر و غنی به بیماران هموفیلی ساکن کشورهای فقیر و در حال توسعه اهدا خواهد شد.

وی گفت: اولین محموله دارویی فاکتور 8 از این منبع با برند "هموکتین" که برای بیماران هموفیلی ایرانی آشناست، تولید می شود. پلاسماهای تهیه شده در ایران توسط همین شركت و با همین نام برای بیماران هموفیلی کشورمان تولید می گردد. پیش بینی شده است سالانه 5 میلیون میلیون یونیت فاکتور 8 در این پروژه تولید شود .

قویدل افزود: بر اساس اعلام فدراسیون جهانی هموفیلی اولین محموله دارویی از این منبع در سال 2014 تحویل این فدراسیون می گردد. این یک اقدام بی نظیر در نوع خود در حوزه کمکهای بین المللی است. كشورهای پیشرفته جهان می توانند با استفاده از منابع مازاد پلاسمایی خود نقش مهمی در كاهش فاصله دسترسی بیماران به دارو بین كشورهای فقیر و غنی ایفا نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha