یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 83510

سفیدی مو دلایل بسیار مختلفی دارد و نه رنگ کردن موها باعث شدیدشدن آن می شود و نه مصرف قرص های ویتامین و انواع و اقسام شامپوها می تواند آن را برطرف کند، زیرا تاکنون هیچ روش درمانی و علمی برای رفع دائمی سفیدی مو کشف نشده است.

سفیدی مو درمان ندارد
سلامت نیوز : هنوز جوان است. روبه‌روی آینه ایستاده و به تارهای سفیدی که لابه‌لای موهای سیاهش جاخوش کرده‌اند، نگاه می‌کند و می‌گوید: «می‌بینی موهایم از غصه و اضطراب چقدر سفید شده؟» و بدون این که منتظر جوابم بماند، ادامه می‌دهد: «در جوانی پیر شدم! می‌خواهم رنگشان کنم، مامان نمی‌ذاره، می‌گه اگر رنگ به موت برسه، همه موهات هم سفید می‌شه! خاله هم می‌گه ویتامین‌های بدنت کمه، مولتی‌ویتامین بخوری درست می‌شه!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حتما این حرف ها را از دهان خیلی ها شنیده اید، اما واقعا این باورها درست است؟ دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش به جام جم می گوید: سفیدی مو دلایل بسیار مختلفی دارد و نه رنگ کردن موها باعث شدیدشدن آن می شود و نه مصرف قرص های ویتامین و انواع و اقسام شامپوها می تواند آن را برطرف کند، زیرا تاکنون هیچ روش درمانی و علمی برای رفع دائمی سفیدی مو کشف نشده است.

رنگ مو از کجا می آید؟

در بین سلول هایی که باعث رشد پوست و مو می شود سلول هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که با ساختن ماده ای به نام ملانین و فرستادن آن به داخل سلول ها، باعث ایجاد رنگ پوست یا مو می شوند. دکتر طباطبایی می گوید: ساخته شدن ملانین در پوست دائمی و مستمر است، ولی در مورد موها، رنگدانه ملانین فقط در دوران رشد موها (آناژن) ساخته می شود و برای ساخته شدن این رنگدانه هم آنزیمی به نام «تیروزیناز» ضروری است.

سفیدی مو از 20 سالگی شروع می شود

بطور طبیعی روند سفیدی موها از دهه سوم یعنی 30 - 20 سال شروع و در این سنین موهای سفید تک و توک در سر ظاهر می شود. دکتر طباطبایی با بیان این مطلب ادامه می دهد: در دهه چهارم یعنی 40 تا 30 سال موهای سفید در ناحیه شقیقه ها و در دهه پنجم زندگی یا 50 تا 40 سال لابه لای همه موهای مشکی دیده می شوند و در دهه ششم یا 60 تا 50 سالگی اغلب موهای سر سفید خواهند شد. کمی بعد از موهای سر، موهای ریش و بدن هم سفید می شوند و این یک روند طبیعی است.

او می افزاید: اگر شروع سفید شدن موها قبل از 20 سال باشد، به آن سفیدی زودرس می گوییم که مهم ترین علت آن ارث، استرس های عصبی و بعضی بیماری هاست. این متخصص پوست توضیح می دهد: در شروع سفیدی موها، سلول های ملانوسیت بتدریج کوچک می شوند و ترشح ملانین آنها کاهش می یابد. علاوه بر این، میزان ترشح آنزیم تیروزیناز هم بتدریج کمتر شده که این اولین علامت پیری محسوب می شود.

پوست و موی بدون رنگدانه

دکتر طباطبایی با اشاره به این که در بیماری ای به نام «پیبالدیسم»، به طور ارثی آنزیم تیروزیناز در بدن فرد وجود ندارد یا ساخته نمی شود، بنابراین تکه های وسیعی از پوست و مو یا تمام پوست بدون رنگدانه است و سفید می شود، ادامه می دهد: در مبتلایان به برص یا ویتیلیگو هم پادزهری در بدن بیمار ساخته می شود که سلول های ملانوسیت را می کشد. البته ابتدا سلول های ملانوسیت پوست از بین می روند و در مراحل آخر بیماری برص سلول های ملانوسیت موها هم از بین می رود و پوست و موهای روی آن سفید می شوند. این استاد دانشگاه تاکید می کند: برص، بیماری صعب العلاجی است و علت آن خودایمنی است یعنی به دلیلی ناشناخته، بدن فرد علیه سلول های ملانوسیت خودش پادزهر ترشح می کند.

شروع سفیدی مو در سیاه پوستان تفاوت دارد

به گفته دکتر طباطبایی، شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سنین 20 سال به بعد است در حالی که در افراد سیاه پوست، روند سفیدشدن موها از 30 سال به بعد شروع می شود، زیرا در سیاه پوستان، اندازه سلول های ملانوسیت بسیار بزرگ و میزان ترشح ملانین آنها نیز بسیار بیشتر از سفیدپوستان است.

فریب تبلیغات را نخورید

بسیاری از مردم فکر می کنند دچار سفیدی زودرس موها شده اند در حالی که طبق روند طبیعی که گفته شد، بیشتر آنها اشتباه می کنند و روند سفیدی موهایشان عادی و طبیعی است. دکتر طباطبایی می افزاید: برحسب شرایط ژنتیک انسان، ممکن است شدت سفیدشدن موهای شخصی نسبت به دیگردوستان و اطرافیانش سرعت بیشتری داشته باشد، ولی این موضوع غیرطبیعی نیست. وی با اشاره به حساسیت خیلی از افراد درباره سفید شدن موهایشان و سوءاستفاده برخی از این حساسیت ها می گوید: در شبکه های ماهواره ای تبلیغات فراوانی با ادعای اثربخشی دارویی در معالجه دائمی سفیدی موها می شود. آنها مدعی هستند محصول شان می تواند رنگ سفید مو را دوباره به رنگ طبیعی دوران کودکی برگرداند، اما تا امروز هیچ گونه دارویی که از نظر علمی ثابت شده باشد، برای درمان سفیدی مو کشف نشده است. وی تاکید می کند: تمام این گونه داروهای ادعایی که به صورت شامپو یا مالیدنی هستند، در واقع رنگ مو است و به طور موقت باعث تیره شدن ساقه موها می شود. این داروها روی ریشه موها که سلول های ملانوسیت در آن قرار دارند، هیچ اثری ندارد و نباید فریب این گونه تبلیغات را خورد.

گاهی موها روشن می شوند، نه سفید

دکتر طباطبایی می گوید: روشن شدن موها و نه سفیدی آنها به علت تماس مستمر موها با نور آفتاب، کم خونی ناشی از فقرآهن، فقر ویتامین12 B و درمان با اینترفرون (اینترفرون ها نوعی از پروتئین ها هستند که موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می شوند) اتفاق می افتد و با رفع این عوامل و مشکلات، موها به رنگ قبلی برمی گردند. این متخصص پوست تاکید می کند: یرخلاف تصور عامه و آنچه در رسانه ها تبلیغ می شود، مصرف قرص های روی در درمان سفیدی موها هیچ اثری ندارد و خرید و مصرف این قرص ها و هر محصول دیگری که برای درمان سفیدی مو تبلیغ می شود، فقط کم پولی جیب فروشنده را درمان می کند، زیرا تا امروز هیچ درمان علمی برای درمان دائم سفیدی مو کشف نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha