سلامت نیوز : در کشور ما نیز مانند بیشتر کشورهای دنیا، بیماری های قلبی، عروقی بار نخست بیماری ها را تشکیل می دهد، به طوری که حدود 42 درصد مرگ  ومیر در کشور به دلیل بیماری های قلبی ، عروقی است. در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی ، عروقی نیز باید گفت که 16 درصد مردان کشور سیگاری هستند، 88 درصد جمعیت کشور روزانه کمتر از پنج واحد میوه و سبزی می خورند، 41 درصد جمعیت کشور کم تحرک اند، 43 درصد ایرانیان اضافه وزن و چاقی دارند، 15 درصد جمعیت کشور چاق هستند، 17.46 درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند و 37 درصد جمعیت کشور نیز دچار کلسترول بالا هستند که در مجموع آمار و ارقام قابل توجهی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دکتر طاهره سماوات با بیان این مطلب افزود: برای شعار امسال روز جهانی قلب «همواره در مسیر قلب سالم حرکت کنید »در نظر گرفته شده است. رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت، فعالیت بدنی ناکافی، تغذیه نامناسب و دخانیات را سه عامل خطر بیماری های قلبی ، عروقی برشمرد و گفت: فدراسیون جهانی قلب علاوه بر اهمیت این سه مقوله، امسال روی سلامت قلب و عروق زنان و کودکان تاکید ویژه دارد؛ زیرا برخلاف آنچه تصور می شود که زنان از سرطان ها و به ویژه از سرطان سینه فوت می کنند، عمده مرگ زنان نیز به دلیل بیماری های قلبی، عروقی است. به گزارش ایسنا، سماوات افزود: سلامت قلب و عروق کودکان نیز از آن رو اهمیت دارد که برخی از بیماری های قلبی به ویژه بیماری عروق کرونر از کودکی شکل می گیرد. بر این اساس لازم است که آموزش  در راستای تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی و نه گفتن به پیشنهاد مصرف دخانیات از دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد.

وی در توضیح ارتباط تغذیه سالم با قلب سالم، گفت: در این زمینه کنترل مصرف نمک از اهمیت زیادی برخوردار است. این درحالی است که به ویژه سرانه مصرف نمک ایرانیان تقریبا دو برابر دیگر کشورهاست؛ به طوری که روزانه حدود 9 گرم نمک مصرف می کنند. همچنین به کاهش مصرف چربی ها نیز تاکید می شود و در صورت مصرف باید از روغن های مایع استفاده شود.سماوات در این باره ادامه داد: مصرف پنج وعده میوه و سبزی در روز نیز بسیار مهم است، این درحالی است که بیش از 88 درصد جمعیت کشور از این قاعده پیروی نمی کنند. سرانه مصرف ماهی نیز تقریبا در کشور ما پایین است. این درحالی است که مصرف حداقل دو مرتبه ماهی در هفته توصیه می شود. ترک دخانیات هم که از اهمیت خاص خود برخوردار است. از طرف دیگر افراد غیرسیگاری باید تلاش کنند که در معرض دود دخانیات، قرار نگیرند؛ زیرا میزان بروز بیماری عروق کرونر در کسانی که در معرض دود دخانیات قرار می گیرند دو برابر دیگران است.

۵۹ و ۶۳ سال میانگین سن بروز سکته های قلبی در مردان و زنان ایرانی

وی افزود: بر اساس آمارها، روزانه 800 مرگ در کشور ثبت می شود که 300 مورد از آنها به دلیل بیماری های قلبی –عروقی است. همچنین میانگین سن سکته های قلبی در مردان کشور 59 سال و در زنان 63 سال است. در مجموع مرگ ناشی از سکته های قلبی در کشور حدود 91.25 در هر صدهزار نفر است.

شرایط برای تحرک کافی زنان فراهم شود

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه برای تحرک کافی اقشار مختلف جامعه و به ویژه زنان، گفت: فضاها برای تحرک به ویژه برای زنان در کشور بسیار محدود است. عوامل زیادی مانع از فعالیت بدنی کافی در زنان شده است. احداث ورزشگاه های محلی ویژه زنان بسیار کمک کننده خواهد بود. هر چند شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران در این زمینه اقدام کرده است و پارک های ویژه بانوان را راه اندازی کرده اند اما بهتر است چنین مکان هایی در دسترس تر باشد. پیاده روهای ناهمگون و ناهموار نیز شرایط برای پیاده روی را مشکل می کند و لازم است در این زمینه هم اقدام شود. وی به اقدام شهرداری مبنی بر نصب و تعبیه وسایل ورزشی در پارک ها و همچنین درخواست وزارت بهداشت از شهرداری برای در نظر گرفتن مربی ورزشی در پارک ها اشاره کرد و گفت: همچنین از شهرداری[ تهران] خواستیم که کنار هر وسیله  ورزشی در پارک ها، نحوه استفاده از آن وسیله و همچنین سن مناسب برای استفاده از آن درج شود که البته پاسخ آنان مثبت بود.

تپش قلب را بیشتر بشناسیم

ضربان طبیعی قلب منظم است و زمانی که این ضربان غیرمنظم و قوی شود، به آن تپش قلب گفته می شود. تپش قلب پدیده ای شایع در میان مردان و زنان است که علت آن ممکن است استرس، برنامه غذایی نادرست و شیوه زندگی ناسالم باشد. علل دیگر نیز، افزایش فعالیت های فیزیکی، نفخ، افراط در استعمال دخانیات و حالت عصبی است. تپش قلب از شایع ترین علایم ناسالم بودن قلب است. در این مطلب به نقل از «هلث نیوز»، به علل، علایم و درمان خانگی آن می پردازیم.

علل:* اضطراب * یبوست * افراط در استعمال دخانیات

* استرس * نفخ * فعالیت فیزیکی * مصرف زیاد کافئین

* تب * اختلال تیروئید * کم خونی * از دست دادن خون

* درد بیش از حد * کمبود اکسیژن * تغییرات هورمونی مربوط به یائسگی، بارداری و قاعدگی * مصرف برخی داروها * هر آن چه به قلب فشار وارد کند * افزایش در قدرت انقباضی عضله قلب.

علایم: * تعریق * غش کردن * احساس پریدن ضربان

* سرگیجه * کمبود نفس * احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه *  عملکرد ضعیف قلب.

درمان خانگی:* مصرف آب انگور، تپش قلب را تا حدی برطرف می کند.* یک قاشق غذاخوری عسل و آب نصف لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از خواب بنوشید

. * مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید.* فعالیت جسمی از جمله شنا و دوچرخه سواری در حفظ سلامت قلب مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha