سلامت نیوز : اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که عواقب آن پس از ترک نیز دامن معتاد را رها نمی‌کند. بدتر از همه نگاه‌های معنادار مردم، حرف‌های درگوشی و زخم زبان‌های آنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ چیزی که در علوم روان‌شناسی آن را «انگ» می‌نامند. اتفاقی که باعث می‌شود معتاد همچنان بعد از ترک اعتیاد و حتی تا پایان عمر داغش را بر پیشانی داشته و هیچ وقت جرأت یادآوری آن را نداشته باشد. اتفاق تلخی که «مهدی کریمی»، روان‌پزشک رفع شدن آن را نیازمند آموزش‌ و فرهنگ‌سازی می‌داند.

مهم‌ترین مشکل افراد پس از درمان اعتیاد چیست؟
خلأ عاطفی مهم‌ترین مشکل معتادان بعد از ترک بوده که پر کردن این خلأ به عهده جامعه و خانواده است.
چرا اعتیاد ایجاد می‌شود؟

اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی آن تا مدت‌ها افراد را درگیر می‌کند. خوب است بدانید که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که دچار افسردگی و احساس خلأ در جامعه هستند به اعتیاد روی می‌آورند بنابراین نباید خلأ عاطفی در این افراد تداعی شود. روحیه افراد پس از ترک حساس‌تر نیز می‌شود پس خانواده نخستین مکان برای حمایت این افراد محسوب می‌شود.

خانواده چگونه می‌تواند از فردی که تازه ترک کرده است، حمایت کند؟
خوب است بدانید فردی که تازه اعتیاد خود را ترک کرده است تولدی دوباره را تجربه می‌کند، بنابراین درخواست فرد معتاد و تلاش مسئولان کمپ‌های ترک اعتیاد و بخش درمان فقط 50 درصد می‌تواند در زمینه ترک اعتیاد مؤثر باشد و در 50 درصد دیگر خانواده‌ها نقش دارند که باید با حمایت‌های عاطفی خود، معتادان را در زمینه ترک اعتیاد یاری کنند. پس باید همه اطرافیان با کمک یکدیگر برای رهایی فرد از بند اعتیاد تلاش کنند. در این میان نقش اعضای درجه یک خانواده مهم‌تر است زیرا حمایت عاطفی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را تقویت کند.

همچنین محیط خانه باید به گونه‌ای باشد تا فرد بتواند درون خانواده احساس امنیت کند و خانه را محلی آرام برای خود بداند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که نباید محبت کردن به قدری زیاد باشد که فرد احساس کند دیگران به او ترحم می‌کنند.

چه زمانی فرد می‌تواند به جامعه بازگردد؟
زمانی که فرد استقلال خود را با کمک خانواده‌اش به‌دست آورده باشد، به‌طوری که بتواند مسئولیت‌پذیری داشته باشد، در این زمان می‌تواند به جامعه بازگردد. پس باید با تلاش خانواده اعتمادبه‌نفس از دست رفته به فرد بازگردانده شود.

پس از بازگشت فرد به جامعه بیشترین مشکلی که او را تهدید می‌کند، چیست؟
انگ اجتماعی مهم‌ترین نکته آزاردهنده برای افرادی است که تازه اعتیاد خود را ترک کرده‌اند. زیرا مردم هنوز هم اعتیاد را جرم می‌دانند و به معتاد به چشم یک مجرم نگاه می‌کنند، بنابراین باید فردی را که ترک کرده است به درون جامعه بیاورند و او را در فعالیت‌های اجتماعی و مشاغل گوناگون بیاورند. باید توجه داشت که نباید پس از ترک اعتیاد، گذشته را دوباره به معتادان یادآوری کرد و آنان را با طعنه زدن مورد تمسخر قرار داد.

چرا انگ اجتماعی نسبت به معتادان زن بیشتر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر زنان توسط غیر همجنس و دوستان خود معتاد می‌شوند، اما نگاه‌های جامعه نسبت به آنان بدبینانه‌تر است، بنابراین زنان مشکلات پیچیده‌تری نسبت به مردان معتاد دارند. البته فرزندان این زنان نیز بیشتر در معرض انگ‌های اجتماعی قرار می‌گیرند به طوری که از آزارهای جسمی و روحی از سوی دیگران در امان نیستند. متاسفانه به خاطر همین انگ‌ها زنان کمتر برای ترک به مراکز مربوط مراجعه می‌کنند. به‌طور کلی نگاه اجتماع به زنان حساس‌تر است بنابراین در صورت گرفتار شدن به یکی از آسیب‌های اجتماعی خطرات بیشتری آنان را تهدید می‌کند.

نقش رسانه‌ها در انگ‌زدایی اجتماعی چیست؟
رسانه‌ها می‌توانند با آگاه‌سازی مردم این فرهنگ‌سازی کنند آنها باید به مردم بیاموزند فردی که اعتیاد را ترک می‌کند و پاک می‌شود در صدد آغاز یک زندگی تازه است، این فرد نیاز به اعتماد به نفس دارد و و از این طریق وارد جامعه می‌شود و در این بین مردم نباید با زخم زبان مانع باشند.

به طور معمول چند درصد از افراد پس از ترک باز می‌گردند؟
بازگشت فرد بستگی به اوضاع زندگی و نوع مواد مصرفی دارد اما باید تاکید کنیم که بیکاری برای معتادانی که ترک کرده‌اند، بسیار خطرناک است زیرا موجب می‌شود تا افکار منفی به سراغ فرد بیاید و او را دوباره درگیر اعتیاد کند. بر این اساس افرادی که ترک کرده‌اند باید شغل داشته باشند هر چند که این کار دستمزد اندکی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha