سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اعلام ضرورت اصلاح لیست بیمه‌ها گفت: اعلام رایگان شدن داروها توسط تامین اجتماعی تعجب بنده را به همراه داشت؛ مسئولان حرفی را بزنند که بتوانند به آن عمل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید آموزشی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسئولان تامین اجتماعی درباره رایگان شدن داروها صحبت‌هایی کرده بودند که بسیار تعجب کردم. زیرا مسئولان باید حرف‌ها و قول‌هایی بدهند که بتوانند به آن عمل کنند. اعلام کردند که داروهای بیماری صعب‌العلاج تا پایان سال به قیمت‌های سال گذشته برمی‌گردد.

وی افزود: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم بخشی از هزینه‌های داروهای بیماران کاهش یافته است ولی در مواردی ما هنوز شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم زیرا بیمه‌ها برخی برند خارجی را برای پوشش قبول نمی‌کردند که دیشب جلسه‌ای برگزار شد و بیمه قبول کرد که اقلامی که در گذشته در لیست بیمه برای پوشش قرار نگرفته بود را لحاظ کنند. البته این به آن معنا نیست که همه مشکلات ما حل می‌شود.

هاشمی ادامه داد: سیاست دولت بر این است که از داروهای تولید داخل حمایت کند و بیمه‌ها نیز همیشه داروهایی که ارزانتر بوده است را تحت پوشش قرار داده‌اند. ولی در طولانی‌مدت باید به سمت تولید داخلی پیش برویم و باید یک زبان مشترک بین سازمانهای بیمه‌گر، وزارت بهداشت و پزشکان در کوتاه‌مدت ایجاد کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این وظیفه رسانه‌ها است که بررسی کنند آیا با پوشش‌های حمایتی بیمه‌ها که در حال حاضر ما نیز 400 میلیارد تومان به آنان اعتبار بودجه‌ای داده‌ایم و تعهدمان نیز بیش از یک هزار میلیارد تومان است ‌آیا داروها ارزان شده است یا خیر و باید مسئولان تامین اجتماعی قول‌هایی را بدهند که بتوانند آن را عمل کنند.

هاشمی با بیان اینکه ارز مرجع دیگر فراموش شده است و ما ارز مبادله‌ای داریم عنوان کرد: هر جنس وارداتی که وارد کشور شود اگر ارز پایین بیاید آن کالا که می‌تواند دارو نیز باشد کاهش قیمت پیدا کند.

هاشمی در مورد بحث نظارت‌ها بر مواد غذایی بیان داشت: این وظیفه سازمان غذا و دارو است که نظارت‌های خود را گسترده‌تر کند تا اعتبار مردم بیشتر شود.

وزیر بهداشت درباره چگونگی تغییرات در فرآیند آموزش‌های پزشکی کشور عنوان کرد: در گذشته کیفیت آموزشی فدای کمیت شد، محتوای آموزشی باید به نحوی تغییر کند تا پیشگیری و درمان بیماری‌ها به صورت بومی در مناطق مختلف کشور صورت گیرد. به هر حال برنامه‌های رئیس جمهور می‌تواند در اجرای دیگر برنامه‌های کشور تاثیرگذار باشد و مهم این است که به آینده امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه در ارزان شدن برخی داروها براساس گفته‌های مسئولان تامین اجتماعی که عنوان کرده بودند داروهای بیماران صعب‌العلاج رایگان می‌شود در یک بخشی از آن ناکام بوده‌ایم  گفت: چون بیمه‌ها قبول نمی‌کردند برخی از داروها را تحت پوشش خود قرار دهند که تا آنجا که اطلاع دارم شب گذشته با جلسه‌ای که برگزار شد و موافقت‌هایی که صورت پذیرفت 20 قلم داروی جدیدی که از برندهای خارجی بودند در لیست بیمه اضافه شدند. به هر حال داروهای ایرانی در برخی مواقع یک هشتم داروهای خارجی هزینه آن است و بیمه تمایل دارد آن را پوشش دهد.

وزیر بهداشت درباره کمبود نیروهای متخصص نیز در تهران و سراسر کشور عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دکتر ضیایی معاون جدید آموزشی وزارت بهداشت همین مورد است که بتوانیم در تربیت و توزیع نیروی متخصص را اصلاح کنیم به هر حال وزارت بهداشت مانند وزارت علوم نیست و باید برای فارغ‌التحصیلان پزشکی نیز برنامه داشته باشند.

در مراسم تودیع و معارفه معاونان قدیم و جدید آموزشی وزارت بهداشت دکتر ضیائی به عنوان معاون جدید آموزشی وزارت بهداشت معارفه و از دکتر عین‌اللهی به عنوان معاون قدیم آموزشی وزارت بهداشت تکریم به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha