یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 83543
سلامت نیوز : متخصص گوش، حلق و بینی گفت: یکی از مهمترین بیماری‌هایی که می‌تواند باعث تورم لوزه و انسداد بینی شود حساسیت یا آلرژی است و چنانچه کودکی علائم حساسیت را نشان دهد قطعاً درمان حساسیت مقدم بر هر گونه جراحی لوزه است.

مهتاب ربانی اناری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: لوزه سوم جزئی از بافت‌های لنفاوی بدن است که نام علمی آن آدنوئید است.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: لوزه سوم هم مانند بافت‌های لنفاوی بدن جزئی از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

ربانی اناری، محل لوزه سوم را در پشت حفره‌های بینی و در دیواره خلفی حلق ‌بینی دانست و افزود: گاهی در شرایط غیرعفونی یا غیرالتهابی، لوزه سوم بزرگ باقی می‌ماند و به انسداد تنفس از راه بینی منجر می‌شود که شایع‌ترین علامت آن تنفس دهانی در کودکان و خر‌خر شبانه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حالت طبیعی و در جریان سرما‌خوردگی‌ها لوزه سوم به طور موقت بزرگ می‌شود و ممکن است علائم انسدادی ایجاد شود که این حالت برگشت‌پذیر است.

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های که می‌تواند باعث تورم لوزه و انسداد بینی شود حساسیت یا آلرژی است.

وی افزود: چنانچه کودکی در شرح حال یا معاینه فیزیکی علائم حساسیت را نشان دهد قطعاً درمان حساسیت مقدم بر هر گونه جراحی لوزه است.

ربانی اناری ادامه داد: بسیاری از این کودکان پاسخ بسیار خوبی به داروهای ضد حساسیت به خصوص اسپری کورتون داخل بینی می‌دهند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: لوزه‌ها در زیر سن 3 سالگی اهمیت بیشتری در سیستم دفاعی بدن به ویژه ترشح آنتی‌بادی‌های مخاطی دارند اما در صورتی که لوزه دچار التهاب مزمن و بزرگی اندازه بدون علت شود، حتی در سن زیر 3 سالگی نیز بنابر تشخیص پزشک ممکن است به جراحی نیاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha