یكشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با تصویب ماده 27 از لایحه حمایت از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب كردند كه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده چه در زمان حضانت و چه بعد از آن ممنوع است مگر آنكه دادگاه انجام این ازدواج را به مصلحت فرزند خوانده بداند.

سلامت نیوز: یكشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با تصویب ماده 27 از لایحه حمایت از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب كردند كه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده چه در زمان حضانت و چه بعد از آن ممنوع است مگر آنكه دادگاه انجام این ازدواج را به مصلحت فرزند خوانده بداند.

این ماده از لایحه كه با 127 رای موافق به تصویب رسید در كمتر از 24 ساعت نظرات مخالف فعالان حقوق كودك و حقوقدانان را برانگیخت زیرا به زعم آنان حتی وجود این ماده قانونی می تواند زمینه ساز بروز مشكلاتی در آینده باشد چرا كه این ماده از لایحه هم ممنوعیت تام برای ازدواج سرپرست و فرزندخوانده قائل نشده و انجام آن را منوط به نظر دادگاه دانسته است. البته یك نكته نباید پنهان بماند و اینكه وقتی ماده قانونی مصوب می شود حتما زمینه یی از گذشته داشته و قانونگذار برای رفع مشكلات آتی نسبت به تقریر قانون اقدام كرده است. اما در حالی كه تا امروز خبری از ازدواج سرپرستان با فرزندخواندگان خود شنیده نشده، به نظر می رسد كه به گفته فعالان مدنی، این احتمال از موارد نادری باشد كه شاید قانونگذار فقط حدی از وقوع آن را در ذهن خود متصور بوده است.  به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در گفت وگو با فعالان مدنی و دانشگاهی و نمایندگان مجلس ضرورت وجود ماده 27 را بررسی كرده است:
    
اخلاقیات و عرف اجتماعی زیر سوال می رود
 شهلامیر گلو بیات

    وقتی یك خانواده فرزندی را به فرزندخواندگی قبول می كند باید مثل فرزند واقعی به او نگاه كند. اگر چنین نگاهی وجود ندارد نمی تواند فرزندخوانده را به خوبی تربیت كرده و او را به عنوان یك فرد موثر و سازنده وارد جامعه كند. من مخالف ازدواج سرپرست با فرزند خوانده هستم و احساس می كنم كه با چنین اتفاقی، ماهیت انسانی فرزندخواندگی تحت الشعاع قرار می گیرد. شاید از نظر شرع این اتفاق مورد ایراد نباشد اما از نظر اخلاقیات و عرف اجتماعی حتما زیر سوال خواهد بود.
    
    
    
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس
چطور ممكن است با فرزند خوانده مان رابطه زنا شویی برقرار كنیم
محمد مهدی زاهدی اصل*

من حتی ورود قانون به این موضوع را جالب نمی بینم زیرا به طور كلی ما در نظام سرپرستی از ایتام و تمام كودكانی كه به هر علت از سرپرستی موثر محروم هستند با چهار روش نگهداری در پرورشگاه، شبه خانواده، خانواده داوطلب یا فرزندخواندگی مواجه هستیم و فرزندخواندگی تعریف حقوقی دارد یعنی كودك تحت فرزندخواندگی به طور حقوقی و قانونی، فرزند پدر و مادر می شود و آنها به نام خود برای او شناسنامه می گیرند. فرزندخواندگی معمولادر سنین بسیار پایین انجام می شود و من موارد بسیاری را مشاهده كردم كه فرزند پسر یا دختر حتی تا زمان ازدواج هم نمی دانسته كه این پدرخوانده و مادرخوانده، والدین حقیقی او نیستند. حالادر چنین شرایطی چگونه قابل تصور است كه این فرزندخوانده در نگاه پدر یا مادرخوانده جلوه زن یا شوهر آینده را داشته باشد؟ حتی طرح موضوع از نظر من سنگین است و از عجایب است كه نمایندگان مجلس مشكلات مهم مردم را كنار گذاشته و به این موضوع پرداخته اند. آیا ازدواج فرزندخوانده با سرپرست می تواند مفهوم داشته باشد آن هم وقتی با فاصله سنی 18 و 20 و 25 سال مواجهیم و تمام تحقیقات نشان داده كه یكی از مهم ترین علل فروپاشی خانواده ها فاصله سنی زن و مرد است زیرا آنها درك مشترك از یكدیگر ندارند؟ حال در چنین شرایطی قانونی وضع می شود كه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده را منوط به اجازه دادگاه صالحه می كند. اصلادادگاه صالحه نباید وارد این موضوع شود كه پسر یا دختری كه 30 سال به عنوان فرزندخوانده با یك خانواده زندگی كرده و این سرپرست، تا دیروز جای پدر یا مادر او بوده حالابا او زندگی مشترك یا رابطه زناشویی داشته باشد. با وضع چنین قانونی، در واقع به این گونه ازدواج ها جنبه رسمیت می دهیم علاوه بر آنكه به علت مركزیت تمام مسائل با محور مسائل جنسی، قبح پدری و مادری و روابط عاطفی هم فرو می ریزد.
    
    
استاد تمام مددكاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
 با كاهش فرزند خواندگی مواجه خواهیم شد
عبدالرضا عزیزی

من مخالف ازدواج سرپرست خانواده با فرزندخوانده هستم. ماده ممنوعیت ازدواج با فرزندخوانده هم در لایحه حمایت از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست آمده است. این ماده از لایحه هم تفاوتی با فرزندخواندگی دختر و پسر قائل نشده و سرپرست اعم از مادر یا پدرخوانده مشمول ماده 27 خواهد بود. به هر حال همچنان كه سرپرست باید از تمكن مالی برای فرزندخواندگی برخوردار باشد، باید نسبت به اصول اخلاقی هم پایبند باشد. البته با اجرای این ماده از لایحه ما شاهد كاهش فرزندخواندگی خواهیم بود.
    
    
    
رییس كمیسیون اجتماعی مجلس
دختر خوانده یی كه هووی همسر می شود
عبدالرضا مصری

    من موافق تصویب ماده 27 لایحه حمایت از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست هستم. ماهیت فرزند خواندگی این است كه فردی كه یك كودك را به فرزندخواندگی قبول می كند در واقع او را به سمت امید نسبت به یك محیط امن سوق می دهد. والدین هم به اتفاق هم در فرزندخواندگی و پذیرش فرزندخوانده سهیم هستند و دادگاه حضانت یك دختربچه را به مرد مجرد نمی دهد. حال اگر ازدواج سرپرست با این فرزند خوانده مجاز باشد و دخترخوانده در اصطلاح ما به هووی مادر تبدیل شود دیگر كسی به این دختر نگاه هم نخواهد كرد و آسیب جدی تر این است كه فرزندخواندگی هم به ویژه درباره دختران متوقف می شود و خانواده ها به پذیرش فرزندخوانده پسر متمایل خواهند شد. اما حتی در این صورت هم این قبح اجتماعی شكسته می شود زیرا چه تضمینی وجود دارد كه پسرخوانده روزی با مادر خوانده خود ازدواج نكند؟ باید بسیار مراقب باشیم كه یك كار انسانی در آینده تبدیل به معضل اجتماعی نشود.
    
    
    
وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم
قانونگذار برای احتمالات نادر قانون وضع كرده است
شهلااعزازی*

قانونگذار با وضع ماده 27 به مسائلی فكر كرده كه معمولابرای خانواده اتفاق نمی افتد. به گمان من فرزندخواندگی، زندگی با خانواده مثل یك خانواده واقعی است و باید با فرزندخوانده مثل فرزند واقعی رفتار شود در حالی كه مجاز بودن یا منع ازدواج با فرزند خوانده، اساس فرزندخواندگی را هم زیر سوال می برد زیرا حالابا این تصور كودك را به فرزندی قبول می كنند كه در آینده با او ازدواج كنند و بنابراین به او به چشم فرزند واقعی نگاه نخواهد شد. این چگونه ازدواجی است وقتی ما با فاصله سنی 30 یا 40 سال مواجهیم؟ البته قانون باید بسیاری از احتمالات را هم در نظر بگیرد اما احتمال ازدواج فرزند خوانده با سرپرست از موارد بسیار نادر است و فكر می كنم كه وضع قانون حتی برای ممنوعیت این ازدواج می تواند نتیجه معكوس داشته باشد یعنی حالامردان و زنان ما به این فكر باشند كه پس ازدواج با فرزندخوانده هم با اجازه دادگاه مجاز خواهد بود. در حالی كه به نظر من حتی وضع این قانون علاوه بر آنكه می تواند به ضرر كودك باشد زیرا كه پدر و مادر دیگر او را به چشم فرزند نمی بینند و رفتار تربیتی موثری با او نخواهند داشت بلكه زنان با قایل شدن محدودیت برای فرزندخوانده پسر، می خواهند او را به عنوان شوهر آینده و مردان هم با قایل شدن محدودیت برای فرزندخوانده دختر او را به عنوان همسر آینده خود پرورش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha