سلامت نیوز : معاون آموزشی وزیر بهداشت از جداسازی بیمارستان‌های آموزشی و درمانی خبر داد و گفت: سیاست تجمیع بیمارستان‌های آموزشی بررسی خواهد شد و این بیمارستان‌ها از خودگردانی باید خارج شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیرمحسن ضیایی در مراسم تکریم و تودیع معاونان آموزشی وزیر بهداشت گفت: با تغییر فضای سیاسی و اجرای در کشور امیدواریم بتوانیم به سمتی پیش برویم که کارهای بزرگ‌تر را در نظام آموزشی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی تجربیات زیادی وجود دارد و اینکه فرض کنیم تجربیات گذشته خوب نبوده صحیح نیست بنابر این از تجربیات گذشتگان استفاده می‌کنیم و به پیشکسوتان این عرصه احترام می‌گذاریم تا نامشان باقی بماند.

ضیایی تصریح کرد: بین کارهای ستادی و صف اختلاف زیادی وجود دارد همیشه کارهای صف را ستاد انجام داده در حالی که مسئولیت اعتبار‌سنجی و بازرسی دارد و از این وظایف باز می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه جداسازی این دو نهاد اجرایی آغاز شده گفت: در هر بخش آموزش امکان واگذاری وجود دارد و در برخی حوزه‌ها مانند امکانات ارتقاء و گواهینامه این اختیار به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد محتوای نظام آموزشی گفت: نظام آموزشی 28 سال است که ارائه‌کننده خدمات سلامت و آموزش بوده است این خدمات با هم ادغام شده و بسیاری از دستاوردهای پزشکی مربوط به این ادغام است اما باید بررسی کرد چقدر پیشرفت حاصل شده است.

ضیایی تصریح کرد: وزارت بهداشت شاید تنها دستگاه اجرایی است که خدمات صفر تا صد را تأمین می‌کند و این نظام‌ آمادگی دارد با تغییرات مختصر در تراز جهانی قرار گیرد اما همین ادغام نیاز به بازبینی و آسیب‌شناسی دارد و باید نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.

وی پاسخگویی نظام آموزشی را از اهداف مهم این حوزه دانست و گفت: افت کیفیت آموزش پزشکی از چالش‌های مطرح است از دید کارشناسان این اتفاق افتاده و مجبور بودیم در بحث کمیت حرکت کنیم و به همین دلیل به کیفیت توجه کمی شد.

وی تصریح کرد: نیاز فوری به ارتقاء کمی نداریم و فرصت آن شده که به ارتقا کیفی آموزش پزشکی بپردازیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت توسعه آموزش پزشکی در دانشکده و دانشگاه‌ها را بی‌قواره دانست و گفت: در هر استان و شهری دانشگاه راه‌اندازی کردیم که به شهرهای کوچک و روستاها هم رسیده‌ایم این اشکال دارد برای حفظ و ارتقاء سلامت باید دانشگاه‌ها ایجاد شوند اما نباید آموزش برای آموزش باشد بلکه هدف وزارت بهداشت حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است و توسعه هدفمند را باید ادامه دهیم.

ضیایی از تدوین سند آمایش سرزمینی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: نظام آموزش پزشکی برای تغییرات پیش‌رو ناآماده است و برای 15 سال آینده باید خود را آماده کنیم. از نظر سیمای بیماری‌ها تغییراتی به راه افتاده و باید پرسید آیا نظام آموزشی آماده آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی باید روزآمد و کارآمد شود گفت: از نیروی انسانی برآوردی نداریم و نمی‌دانیم برای سال‌های آینده به چه تعداد پزشک، پرستار کارشناس ارشد نیاز داریم و مطالعات سختی در این زمینه وجود دارد و نمی‌توانیم بگویم به ازای جمعیت به چه تعداد نیرو نیاز داریم.

وی افزود: در تربیت نیروی ارائه کننده خدمات سلامت با توجه به نیاز باید حرکت کنیم چرا که بیکاری در برخی گروه‌های پزشکی احساس می‌شود و وزارت بهداشت علی‌رغم مسئولیت وزارت علوم باید مسئولیت ته خط را ببیند.

ضیایی گفت: وزارت بهداشت هم کمبودهای نیروهای انسانی را باید ببیند و هم اینکه باید بداند اضافه کردن نیروی انسانی ضرر دارد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: رشته‌های بین رشته‌ای از ضعف نظام ادغام است و باید آنها را مدیریت کنیم و این رشته‌ها باید در جایی به هم متصل شوند رشته‌های مدیریت و سلامت،  فنی و سلامت و ... رشته‌هایی است که باید با موافقت‌نامه‌های نهادهای مختلف پوشش داده شده است.

ضیایی در مورد راه‌اندازی سطح بالای رشته‌های آموزش پزشکی گفت: اینکه فقط در مراتب بالا رشته راه‌اندازی کنیم بیمار را سرگردان می‌کنیم  و هزینه‌ها افزایش می‌یابد در حالی که باید سطوح کار را بررسی کرد.

ضیایی با انتقاد از ضعف ارتباط بین‌‌المللی در نظام آموزشی گفت: بیمارستان‌های آموزشی باید تجمیع شوند و بحث آموزش و درمان از هم جدا شوند وقتی منابع اعتباری کم است این بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند و به بیمار رسیدگی لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: بنابر این سیاست تجمیع بیمارستان‌ها را بررسی خواهیم کرد تا از خودگردانی خارج شود زیرا این با اشاره به وجود 2 هزار و 500 متخصص از توزیع ناعادلانه نیروی انسانی انتقاد کرد و گفت: با وجود تعداد نیروهای زیادی توزیع خوبی نداشته‌ایم این مشکل به وزارت بهداشت بر نمی‌گردد و راهش این است که فعالیت بین بخشی و درآمد را افزایش دهیم و بومی‌گرایی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به برنامه‌ها بالادستی کم بوده است گفت: سند‌های توسعه‌ متفاوتی داریم که اگر براساس آن کار کنیم تغییرات مدیریتی به کار صدمه‌ای نخواهد زد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه چهار رکن نظام آموزشی باید تغییر کند گفت: باید در بحث پذیرش دانشجو فضاها، برنامه‌ریزی، اعضاء هیئت علمی، اعتبار بخشی و ارزشیابی تغییراتی انجام شود و بررسی کنیم آیا آزمون‌های مناسبی برگزار می‌کنیم و از خود بپرسیم چرا دستیاران پزشکی فقط به دنبال آزمون و تخصص هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha