سلامت نیوز : «طراحی جذاب و تشابه بسته‌بندی یک برند مایع چاه بازکن با بطری‌های آبمیوه باعث شد تا چند کودک پس از سرکشیدن اشتباه این مایع، راهی بیمارستان شوند...»

اخباری که بویژه طی چندهفته اخیر در رسانه‌ها منتشر شد، موجی از نگرانی را در میان خانواده‌های ایرانی به راه انداخته و چندین نهاد درگیر از جمله وزارت بهداشت را در سیبل انتقادات مردمی قرار داده است.

در همین راستا، چرایی صدور مجوز به این برند و ضعف نظارت‌ها در سطح عرضه علی‌رغم آگاهی از بروز صدمات جبران ناپذیر به کودکان قربانی را از مدیرکل نظارت وارزیابی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو جویا شدیم.

دکتر عبدالعظیم بهفر در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه بالغ بر 99 درصد از مسمومیت‌ها که برای کودکان اتفاق می‌افتد، تصادفی است، عنوان کرد: همین جاست که جنبه آموزش‌ به خانواده‌ها بیش از پیش پررنگ می‌شود. از سوی دیگر باید به قوانین لازم‌الاجرا از سوی تولیدکننده‌ها و همچنین مجموعه مقررات نظارتی از سوی سیستم‌های ذی‌ربط به منظور حفظ ایمنی و سلامت توجه شود.

وی ادامه داد: فرآورده‌هایی که مصرف انسانی دارند، زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارند و پروانه ساخت خود را از طریق این وزارتخانه دریافت می‌کنند. پیش از صدور مجوز به یک کارخانه برای تولید، تمام ترکیبات مربوطه از لحاظ ایمنی و سلامت بررسی می‌شوند و کارخانه ملزم به رعایت نکاتی در خصوص برچسب‌گذاری خواهد شد.

بهفر با اشاره به اینکه بازرسان وزارت بهداشت در هنگام تولید به کارخانه‌ها سرکشی کرده و علاوه بر خطوط تولید، کالاهای تولید شده در انبار را نیز بررسی می‌کنند، گفت: مسئولان فنی کارخانه‌ها نیز موظف هستند که گزارش‌های حاصل از بررسی‌های مرتبط با کالایشان را در سطح عرضه به وزارت بهداشت ارائه کنند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: مجموعه این اقدامات نظارتی باعث می‌شود که اگر یک کالا، ایراد و اشکالی پیدا کرد، وزارت بهداشت بتواند در حداقل زمان ممکن عکس‌العمل مناسب را نشان بدهد.

موازی‌کاری‌ها دست وزارت بهداشت را بسته است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات حال حاضر، موازی‌کاری‌هایی است که در دستگاه‌های مختلف تعریف شده است، گفت: در بحث تولید هم این موازی‌کاری وجود دارد و علاوه بر وزارت بهداشت، وزارتخانه‌های دیگر نیز به موضوع ورود پیدا می‌کنند و گاهی پیش می‌آید که وزارت بهداشت، تولید کالایی را تایید نمی‌کند، اما تولید همان کالا از سوی یک سازمان دیگر تایید می‌شود، در واقع دست وزارت بهداشت در برخی موارد باز نیست.

بهفر اضافه کرد: وزارت بهداشت طبق قانون متولی بسیاری از مسائل تعریف شده در حوزه تولید و عرضه اقلام آرایشی و بهداشتی است و تمام تلاش خود را می‌کند تا سلامت مردم دچار آسیب نشود.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر مشکلات یا خلاء قوانین نظارتی در هر یک از ارگان‌های نظارتی درگیر دیگر وجود داشته باشد در نهایت هم وزارت بهداشت به نحوی باید ورود پیدا کند و دست آخر مداوای بیماران را برعهده بگیرد، گفت: درخواستم از ارگان‌های دیگر این است که در مواردی که با سلامت مردم در ارتباط است حتما نظر کارشناسی وزارت بهداشت را بخواهند تا برخورد و کنترل مناسب‌تری داشته باشیم.

به گفته وی با بیان اینکه معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بازوهای اجرایی وزارت بهداشت در این خصوص در شهرستان‌ها هستند.

بهفر درباره نظارت بر بسته‌بندی مواد شوینده و پاک‌کننده و حتی حساسیت بر روی رنگ به کار رفته در طراحی این اقلام توضیح داد: وقتی برای محصولات زیر نظر وزارت بهداشت پروانه تولید صادر می‌کنیم، همه موارد این چنینی را در نظر می‌گیریم و حتی برندهایی که ترکیبات بسیار خطرناک هستند، به راحتی مجوز صادر نمی‌شود و پس از صدور مجوز نیز تحت شرایط نظارتی سخت‌گیرانه قرار می‌گیرند.

برند مایع لوله بازکنی که مرگ کودکان را به دنبال داشت، از وزارت بهداشت مجوز نگرفته

از ابتدای سال 90 تذکرات خود را به کارخانه تولیدکننده درباره خطرآفرینی این کالا ارائه کرده بودیم

وی افزود: اما درباره این برند بخصوص که ظاهر جذاب وشباهت آن با بطری‌های شربت و آبمیوه موجود در بازار، مسمومیت و مرگ چند کودک را به دنبال داشته، از وزارت بهداشت پروانه تولید دریافت نکرده است. با این حال ابتدای سال 90، تذکراتی به سازنده دادیم ولی چون از ما پروانه نداشت، فقط نکات توصیه‌ای برایشان داشتیم.

خطر را حس کرده بودیم

بهفر با بیان اینکه بازرسان ما در سطح عرضه حضور دارند و گزارشات مردمی نیز هشدارهایی را در این زمینه به ما می‌داد، گفت: اما اگر این تولید کننده از وزارت بهداشت پروانه گرفته بود پروانه‌اش ابطال می‌شد. علی‌رغم اینکه خطر را حس کردیم، دست وزارت بهداشت برای لغو پروانه این تولیدکننده باز نبود. در حالی که اگر مقررات روشن و صریح باشند و از ابتدا تا انتها مسئولیت نهادها برای صدور مجوز و نظارت تعریف شده باشد، می‌توان در آینده از بروز مسائل این چنینی جلوگیری کرد.

وی بر ضرورت آموزش به خانواده‌ها تاکید و به آنها توصیه کرد: حتما برچسب نصب شده بر روی کالایی که خریداری می‌کنید را به دقت مطالعه و طریقه نگه داری و مصرف آن را رعایت کنید.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه فرآورده‌هایی چون شوینده‌ها خطرناکند و به همین خاطر از کارخانه‌ها خواسته‌ایم که از آنزیم‌ها به جای ترکیبات PH دار استفاده کنند و این کار هم اکنون در حال انجام است، گفت: از سوی دیگر استفاده از این ترکیبات به صورت آزاد در برخی کشورها میسر نیست و تنها از سوی برخی مراکز ارائه خدمات نظافتی مجاز است. نحوه مصرف و میزان مصرف همگی توسط این شرکت لحاظ می‌شود و این‌گونه نیست که در اختیار همه خانواده‌ها قرار بگیرد.

بهفر با بیان اینکه مجوزهای اولیه را برای برخی اقلام وزارت صنعت صادر و مجوزهای بعدی توسط وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد صادر می‌شود، گفت: بنابراین در خصوص موارد این چنینی باید حتما قوانین مدون و مشخصی وجود داشته باشد تا موازی کاری دردسرساز نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha