سلامت نیوز : یکی ـ دو سالی است مسئولان مدام هشدار می‌دهند در سال‌های آینده هرم جمعیتی رو به سالمندی می‌رود و رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت می‌گوید: تقویت ارتباط بین نسلی برای حمایت سالمندان ضروری است.

پریسا طاهری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی شعار «سالمندان چه می‌گویند»به عنوان محور روز جهانی سالمند معرفی شده چرا که سیاستگزاران به جای اینکه خود برنامه‌ریزی کنند باید محوریت کلام و مطالبات سالمند را در نظر بگیرند و همان ها را جزو خط‌ مشی برنامه‌ریزی‌ها قرار دهند. در همین راستا مطالبات سالمندان را در روز شمار هفته سالمند قرار دادیم.

وی افزود: ششم تا 12 مهر‌ماه هفته سلامت سالمندی معرفی شده و هر روز با یک محوریت برنامه‌های مرتبط با آن را معرفی می‌‌کنیم که شنبه ششم مهر‌ماه با عنوان «سالمندان و سبک زندگی سالم» در نظر گرفته شده چرا که نحوه زندگی در سلامت این افراد بسیار موثر است.

رئیس اداره سلامت سالمندان تصریح کرد: روز یکشنبه 7 مهر با عنوان «سالمندان و ارتقای سلامت» در نظر گرفته شده چرا که سالمندان جزو قشر آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف را دارند و ارتقای سطح سلامت آنها و کنترل مداوم برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مهم است.

طاهری بر این نکته تأکید کرد که نباید عارضه‌های مختلف سالمندان را به سنشان نسبت بدهیم به عنوان مثال اگر سالمند دچار اختلال حافظه، اختلال خواب، افسردگی یا اضطراب شده نباید بگوییم چون پیر شده ای همه این بیماری‌ها به دلیل کهولت سن است، بلکه سطح سلامت او را مرتب سنجش کنیم.

وی گفت: دوشنبه هشتم مهر‌ماه را روز «سالمندان و شهرهای دوستدار سالمند» نام نهاده‌ایم چرا که یکی از معرفه‌های سلامت در سالمندان اجرای چیدمان درست شهری است و اینکه آیا معابر، خیابان‌ها و مترو‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی تا سالمندان هم بتوانند از آن استفاده کنند.

این متخصص طب سالمندی سه‌شنبه روز جهانی سالمند را با عنوان «سالمندان و کرامت اجتماعی» دانست و گفت: با توجه به اینکه به جایگاه و کرامت سالمندان در دین ما هم بسیار تاکید شده هر دستگاهی که به نوعی سه سالمندان خدمت‌رسانی می‌کند حتما در این زمینه باید کار کند و برنامه‌های کلانی هم در این زمینه در نظر گرفته‌ایم. چهارشنبه دهم مهر با عنوان «سالمندان و حمایت‌ها‌ی اجتماعی» یکی دیگر از روزهایی است که در مورد مطالبات سالمندان در اجتماع بحث و تبادل ‌نظر می‌شود.

کمتر از یک درصد قوانین حمایتی جامعه مربوط به سالمندان است

وی افزود: کمتر از یک درصد قوانین کشورمان مربوط به قوانین اجتماعی در زمینه سالمندی است و از طرفی تعداد سالمندان روز به روز در حال حال افزایش توجه به این مهم ضروری به نظر می‌رسد چرا که طبق آخرین آمار در سال 1390 ، 8.2 درصد جمعیت کشور سالمند شده که 42.7 درصد از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند و همین مقوله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت همچنین روز پنجشنبه یازدهم مهر را «سالمندان و سازمان‌های مردم نهاد» اعلام کرد و افزود: می‌توانیم از ظرفیت بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان اهرم‌های اجرایی و کمک‌های سازمان‌های متولی در بدنه دولت استفاده کنیم.

خانواده‌ها به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌روند

طاهری گفت: همچنین روز جمعه دوازدهم مهر با نام «سالمندان و خانواده» نامگذاری شده چرا که جامعه به سمت خانواده‌های هسته‌ای سوق پیدا کرده و با این کار خواسته‌ایم تا خانواده‌ها را به موضوع قوی‌شدن ارتباط بین نسلی و توسعه خانواده‌ها ترغیب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha