دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 83591

آیا خیانت ارثی است و می‌توان در ژنتیک فرد آن را پیدا کرد؟ چرا برخی از زنان و مردان به همسران‌شان خیانت می‌کنند؟ این سؤالی است که بسیاری از زنان از خود می‌پرسند.

آیا خیانت منشا ژنتیکی دارد ؟
سلامت نیوز : چرا برخی از زنان و مردان به همسران‌شان خیانت می‌کنند؟ این سؤالی است که بسیاری از زنان از خود می‌پرسند. همیشه و همه‌جا این ترس همراه زنان است که مبادا روزگاری زنی دیگر وارد زندگی شوهرشان شود و همه چیز بر باد رود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله زندگی ایده آل ؛ برای یافتن پاسخ این سؤال،‌ تا به حال مجموعه زیادی از پژوهش‌ها برای درک علمی چگونگی متعهد ماندن همسران نسبت به هم انجام شده است. دانشمندان همه‌چیز از عوامل زیستی که به نظر می‌رسد بر پایداری ازدواج اثر می‌گذارد تا پاسخ روانشناختی افراد در مقابل وسوسه‌ها را مورد بررسی قرار داد‌ه‌ و به نتایج جالبی هم دست پیدا کرده‌اند. در اینجا تعدادی از این پژوهش را برای‌تان آورده‌ایم؛ پژوهش‌هایی که کمک‌‌تان می‌کند مرد خیانتکار را بشناسید.

پژوهش شماره 1

به دنیا آمده تا خیانت کند

به طور متوسط مردان 10 برابر بیشتر از زنان هورمون تستوسترون(هورمون جنسی که اعتماد به نفس را زیاد می‌کند و فرد را جاه طلب‌تر می کند) در بدن‌شان وجود دارد. مردان آلفا گروهی هستند که بدن‌شان بیشتر از میزان استاندارد هورمون تستوسترون تولید می‌کند و در نتیجه همین میزان بالای تستوسترون برخی ویژگی‌های شخصیتی و فیزیکی خاص در آنها به وجود می‌آید؛ ویژگی‌هایی که احتمال خیانت را در آنها بالا می‌برد.

- وقتی هورمون تستوسترون در بدن مردان آلفا بالا می‌رود، آنها احساس می‌کنند که در مرکز جهان قرار دارند.

- وقتی هورمون تستوسترون بالا می‌رود اندام‌ها دچار عارضه‌های منفی بسیاری می‌شوند.

- بالا رفتن هورمون تستوسترون سبب افزایش خودبینی و منیت فرد می‌شود.

- نگاه فرد به اطراف و جنس مخالف جنبه‌ای منفی می‌یابد تا جایی كه در برخی موارد حالت بیمارگونه پیدا می‌کند.

- در موارد معدود بالا‌رفتن بیش از اندازه هورمون تستوسترون باعث تغییر کلی شخصیت می‌شود، یعنی فرد شخصیتی ضداجتماع پیدا می‌کند و مراودت با او برای اطرافیان آزاردهنده می‌شود.

- این ویژگی‌ها می‌تواند در روابط اجتماعی اثرات منفی بسیاری داشته ‌باشد.

مردان آلفا

اگر در سن ازدواج هستید یا خواستگاری دارید که در انتخاب او تردید دارید، توصیه می‌کنیم حواس‌تان باشد که او جزو مردان آلفا نباشد و گرنه ممکن است در زندگی زناشویی آینده‌تان مجبور باشید سختی‌های بیشتری را تحمل کنید و بسیاری از دیده‌ها را نادیده بگیرید، چرا‌که بالا ‌بودن هورمون تستوسترون باعث می‌شود آنها بیشتر به سمت زنان دیگر جذب شوند. این تحقیقات در سال 2012 در نشریه تخصصی Marital & Family Therapy  منتشر شد البته ممکن است آنقدر خواستگارتان ویژگی‌های مثبت داشته باشد که ویژگی‌های منفی‌اش را بپوشاند.

پژوهش شماره 2

رنگ صورت خبر می‌دهد از سر درون

در پژوهشی دیگر که در دانشگاه وبسکانسین انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که پهنای چهره‌شان در مقایسه با ارتفاع چهره‌شان زیادتر است، بیشتر احتمال دارد که درگیر رفتارهای غیراخلاقی شوند. آنها با توجه به این مطالعه تاکید می‌کنند با استفاده از فیزیک (به طور خاص ساختار استخوانی چهره مردان) می‌توان به شخصیت آنها پی برد.

به گفته میشل هازلهان،‌ یکی از محققان این مطالعه،‌ نسبت پهنا به ارتفاع چهره در سن بلوغ مشخص می‌شود و در همین سن،‌ هورمون تستوسترون نقش مهمی در تعیین تفاوت‌های ظاهری چهره دختران و پسران دارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میزان تستوسترون در ساختار استخوانی صورت تاثیر می‌گذارد.

محققان نسبت پهنا به ارتفاع چهره را زمانی بالا می‌دانند که از ۱/۹ بیشتر باشد. از افراد معروفی که چنین نسبتی در ساختار چهره خود داشته‌‌اند می‌توان به جان.اف.کندی (۲/۱۵)،‌ ریچارد نیکسون (۲/۰۲) وکن لی (۱/۸۶) اشاره کرد. همچنین بیل کلینتون (۲/۰۷) و جان ادواردز (۲/۳۸)‌ را می‌توان به این فهرست اضافه کرد که هر دو به ررفتارهایی که از نظر اخلاقی بحث‌برانگیز بوده‌اند، معروف هستند.

تستوسترون بیشتر مدیریت بهتر

مردانی که تستوسترون بیشتر دارند خصوصیات مثبت هم زیاد دارند. این مردان پرخاشگرترند و  بیشتر مجذوب خودشان می‌شوند. البته به این راحتی هم نمی‌توان گفت این ویژگی بدی است ‌چون مطالعات نشان می‌دهد این مردان مدیران بهتری هستند و عملکرد مالی بهتری دارند. آنها در نقش مدیران اجرایی،‌ موفقیت‌های مالی بیشتری به دست می‌آورند. ما نمی‌خواهیم بگوییم که افرادی که نسبت پهنا به ارتفاع چهره‌شان بالاست‌، ‌سرنوشت‌شان حتما با رفتارهای غیراخلاقی گره خواهد خورد چرا‌که عوامل زیادی مانند مسئولیت، احساس تعلق به دیگران، ‌استانداردهای شفاف اخلاقیات و مانند آنها می‌تواند این احساس را تعدیل و کنترل کند.

پژوهش شماره 3

بگذارید همسرتان بخوابد

محققان اخیرا مورد دیگری را دریافته‌اند که براساس آن خواب کافی می‌تواند فرد را از خیانت به همسرش بازدارد. آنها دریافته‌اند بخشی از مغز که مسئول کنترل بر نفس است با کمبود خواب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند به تصمیمات بسیار نادرست منجر شود. از آنجایی کنترل بر نفس تا حد زیادی تعیین‌کننده میزان مقاومت انسان در برابر وسوسه‌هاست، خواب دارای وقفه می‌تواند بدین معنی باشد که افراد بیشتر از حد افراط کرده و برای مثال به خیانت روی می‌آورند. دانشمندان در پژوهش خود تنها 22 دقیقه اختلاف میان خواب افرادی که خیانت کرده‌اند و دیگران مشاهده کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این دانشمندان نشان داده بودند کمبود خواب باعث کاهش میل جنسی شده و همچنین خستگی و تنش را به همراه دارد.

پژوهش شماره 4

زنان مردان خیانتکار را می‌شناسند

تیمی از محققان دانشگاه غرب استرالیا در پژوهش خود نشان داده‌اند که زنان می‌توانند تنها با نگاه کردن به چهره یک مرد ناشناس بفهمند آیا وی خیانت خواهد کرد یا خیر. این محققان حدود 200 عکس از مردان و زنان را به نمایش گذاشته و دریافتند که زنان می‌توانند دقیق‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، خیانتکاران را تشخیص دهند.

به گفته آنها، ایده توانایی قضاوت زنان در مورد خیانت مردان تنها با نگاه‌کردن به آنها در حقیقت درست است.  در این پژوهش که در دسامبر 2012 در مجله Biology Letters منتشر شده به 34 مرد و 34 زن، 189 تصویر رنگی از چهره‌های قفقازی نشان داده شده و از داوطلبان خواسته شد تا این چهره‌ها را براساس قابل اطمینان بودن آنها رتبه‌بندی کنند. نتایج این آزمایش نشان داد زنان از قابلیت بیشتری نسبت به مردان برای تشخیص چهره‌های دارای سابقه دروغ و خیانت برخوردارند.  اما چرا چنین است؟! دانشمندان می‌‌گویند شاید زنان از آن جهت به این قابلیت رسیده‌‌اند که هزینه شکست برای آنها بیشتر است.

پژوهش شماره 5

خیانت در ژن کدام مردان است؟

محققان سوئدی با انجام پژوهشی روی مقوله ازدواج، ژن تقلب یا خیانت را در مردان پیدا کردند آنها می‌گویند اگر مردان فاقد این نوع ژن خاص در مغزشان باشند، شوهران وفاداری خواهند بود و عاشق همسرشان باقی خواهند ماند.دكتر هاس والوم، متخصص ژنتیك رفتاری در انستیتو كارولینسكای استكهلم كه سرپرستی این پژوهش را عهده‌دار بوده، ‌در این باره گفت: مردان حامل 2 نسخه از این ژن دو‌برابر بیشتر از مردانی كه یك نسخه از آن را دارند،‌ دچار سوء تفاهمات زناشویی می‌شوند. این ژن كه روی بیش از هزار زوج آزمایش شده در واقع فعالیت هورمونی موسوم به «واسوپرسین» را تنظیم می‌كند.

 این ژن دیكته می‌كند كه گیرنده‌های واسوپرسین چگونه در مغز قرار بگیرند. این محققان با بررسی 552 مجموعه ژنی در دوقلوها دریافتند مردانی كه نوع خاصی از این ژن را دارند، بیشتر در روابط زناشویی خود دچار سوء‌تفاهم شده و كمتر در مقوله ازدواج موفق هستند.

پژوهش شماره 6

آیا خیانت ارثی است؟

آیا خیانت ارثی است و می‌توان در ژنتیک فرد آن را پیدا کرد؟ این سؤالی است که گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک از خود پرسیدند و برای یافتن پاسخ خود دست به آزمایش زدند. آنها ۱۸۱ فرد جوان را از نظر سابقه رفتارهای زنـاشویی و مصرف الکل و قمار و دیگر رفتارهای ناهنجارمورد مطالعه قرار دادند. سپس DNA آنها  را تحت بررسی قرار دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند که ظاهرا این ژن با رفتارهای مورد نظر رابطه دارد و رفتارهای لذت‌جویانه فرد را کنترل می‌کند. حالا اگر در ژن تغییری صورت گیرد که ما آن را 7R+ می‌نامیم، فرد بیشتر به دنبال مصرف الکل یا قمار یا داشتن رابطه‌های متعدد با افراد مختلف خواهد رفت. طبق این تحقیق، ۵0‌درصد افراد دارای ژن 7R+ چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهند، در حالی‌که تنها ۲۲درصد افراد فاقد این ژن ممکن است چنین رفتارهایی نشان دهند. البته محققان تاکید کرده‌اند این نتایج به هیچ‌وجه یک رابطه علت- معلولی مستقیم را نشان نمی‌دهد بلکه می‌تواند مطرح‌کننده وجود یک ارتباط ژنی با برخی رفتارهای اینچنینی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha