سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماران آلزایمری معمولا از داروهای آرام بخش استفاده می‌کنند و در طول روز خواب آلوده می‌شوند. در مورد تغییر ساعت مصرف داروهای آرام بخش باید با پزشک بیمار مشورت شود.

دکتر تقی اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: در بیماران آلزایمری اختلال ممکن است به دلیل توهمات بیمار باشد یعنی او چیزهایی می‌بیند یا می‌شنود ‌که در واقع وجود خارجی ندارند.

وی در ادامه افزود: بعضی از مشکلات رفتاری در شب پاسخی به دیدن رویاهایی است که بیمار نمی تواند از واقعیت جدا کرده و تشخیص دهد که خواب دیده است. ممکن است بیمار به علت رفتن به دستشویی از خواب بیدار شده، سپس راه و جهت را پیدا نکرده و بی‌قرار شود. حتی از خواب بیدار شده، لباس بپوشد و بیرون برود و یا بخواهد آشپزی کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه با رعایت نکاتی می توان این اختلال را کنترل کرد، گفت: اگر فرد در طی روز چرت بزند، هنگام شب کمتر خسته است و در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شود بنابراین بهتر است او را در طول روز مشغول، فعال و بیدار نگه داشت.

دکتر اسماعیلی یادآور شد: بیماران آلزایمری معمولا از داروهای آرام بخش استفاده می کنند و در طول روز خواب آلوده می شوند. در مورد تغییر ساعت مصرف داروهای آرام بخش باید با پزشک بیمار مشورت شود تا به جای اینکه این داروها در ساعات مختلف روز به بیمار داده شود، در ساعات پایانی روز و غروب بیمار مصرف کند. این کار باعث می شود که بدون اینکه در طول روز خواب باشد، رفتارهایش کنترل شود.

وی گفت: در صورتی که بیمار شب هنگام بیدار شد و لباس پوشید اگر اطرافیان دخالت نکنند ممکن است که مجددا برگردد و با لباسهایش بخوابد. بنابراین باید او را راحت گذاشت تا با همان لباس ها بخوابد نباید با او بحث و جدل شود، این کار منجر به بدخواب شدن وی می شود.

دکتر اسماعیلی گفت: سالمندان احتمالا مبتلا به بیماری‌های دیگری نیز هستند و داروهایی مصرف می کنند که این مسئله باعث ایجاد تداخل دارویی و وخیم تر شدن بیماریشان می شود. تجویز داروی خواب آور نیز ممکن است باعث زیاد شدن خواب بیمار در طول روز به جای شب شود یا ممکن است یک تاثیر گیجی و خواب آلودگی برای وی به همراه داشته باشد و عملکرد شناختی را در طول روز وخیم تر کند. این مسئله می تواند او را سردرگم‌تر و گیج‌تر، مستعد برای زمین خوردن یا دچار بی اختیاری ادرار کرده و حتی وضعیت خواب او را هم وخیم‌تر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطرافیان بیمار باید این مشکلات را با پزشک معالج در میان بگذارند تا بتوانند با راهکارهایی مناسب و تنظیم نوع و فواصل استفاده از داروها به آرام شدن سالمند کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha