چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8362

دیابت شایعترین بیماری متابولیك در جهان است كه عوارض آن تمام ارگانهای بدن را درگیر می‌كند و ایران و كشورهای در حال توسعه بااپیدمی شیوع دیابت مواجه اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دكتر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران در همایشی كه صبح  ششم آذر در تالار امام حسین(ع) بیمارستان سینا برگزار شد ،افزود:در سال 2020 و 2025 پیش بینی می‌شود با چیزی حدود 300 میلیون دیابتی در جهان مواجه باشیم و در كشور ما بین 5 تا 7 درصد شیوع دیابت به صورت كلی است و در امارات و عربستان شیوع این بیماری بالای 14 درصد است.
وی ادامه داد:در كشور سه میلیون دیابتی داریم كه با افزایش سن دیابت توسعه پیدا می‌كند و طبق مطالعاتی كه در تهران انجام شده در سال 1995 دیابت نوع دو را افراد بالاتر از 30 سال 7 درصد به خود اختصاص داده‌اند كه این رقم اكنون به 13 درصد رسیده و 50 درصد دیابتی ها نیز نمی‌دانند كه دیابت دارند.
* دیابت ششمین علت مرگ در جهان است
دكتر لاریجانی درخصوص دیابت و عوارض آن گفت:دیابت ششمین علت مرگ در جهان شناخته شده و 5 تا 10 سال از عمر افرادی كه به آن مبتلا می‌شوند را كم می‌كند و شایعترین علت كوری چشم است.
لاریجان تصریح كرد:دیابت پرهزینه است و 10 تا 15 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی به دیابتیها تعلق می‌گیرد، بنابراین كاهش مستقیم و غیر مستقیم دیابت جدی است و دیابت فقط كنترل قند خون نیست.
وی ادامه داد: 15 درصد دیابتی ها در طول دوران بیماری دچار نروپاتی می‌شوند و ضایعات قلب و عروق در دیابت جایگاه جدی دارد و باید مراقبتها بیشتر شود.
وی یادآور شد: 70 بروشور آموزشی برای دیابتی ها به چاپ رسیده و سه تا چهار میلیون نفر از مردم ما به دیابت دچار هستند كه خیلی از آنها دیابت را نمی‌شناسند و از وجود آن آگاه نیستند، بیماران دیابتی به علت مراجعه دیر هنگام به پزشك دچار عوارض مزمن می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha