دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 83622

سلامت نیوز : پونه از جمله گیاهان پایایی است که در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به میزان چشمگیر کشت می‌شود و خواص درمانی آن از مدت‌ها پیش شناخته شده است و مصارف پزشکی متعددی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پونه کوهی از بهترین گیاهان تقویت‌کننده به شمار می‌رود. مصرف پونه کوهی عملکرد روده‌ها را منظم می‌کند، درد معده و بی‌اشتهایی را تسکین می‌دهد و برای ناراحتی‌های کبدی بسیار موثر است.

همچنین دم کرده پونه برای اسهال، اسهال خونی و اسهال‌های باسیلی و همچنین ناراحتی‌های عصبی و اختلالات گوارشی مفید و موثر است.

دم‌کرده پونه در عین حال تقویت‌کننده خوبی برای معده است. اگر گاهی پس از صرف غذا در معده احساس سنگینی نمودید و یا به اصطلاح ترش کردید می توانید از این دم‌کرده استفاده کنید. 

در مصر باستان پونه را برای رفع مشکلات سوء‌هاضمه، کشت و مصرف می‌کردند. علاوه بر این در رم و یونان باستان نیز از پونه برای تسکین دردهای شکمی استفاده می‌کردند.

پونه طعمی خوشایند دارد و به همین خاطر معمولا در آشپزخانه و برای تولید نوشیدنی‌های طعم‌دار مصرف می‌شود. این گیاه حاوی ویتامین‌های A و C همچنین چندین ماده معدنی است و برخی از خواص درمانی این گیاه در بررسی‌های پزشکان تایید شده است.

پونه همچنین می‌تواند به حفظ بدن در مقابل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا کمک کند زیرا مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

استفاده از ترکیب عصاره پونه با آب می‌تواند در تسکین مشکلات پوستی همچون جوش و خشکی پوست موثر باشد.

علاوه بر اینها مصرف پونه به کاهش مشکلات گوارشی و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و نتایج یک مطالعه جدید در مورد خواص کپسول عصاره پونه نشان داده است که مصرف این عصاره می‌تواند به کاهش چشمگیر علائم سندرم روده تحریک‌پذیر منجر شود.

پونه یکی از روش‌های آسان برای درمان گرفتگی عضلانی و حالت تهوع ناشی از عادت ماهانه در زنان است.

نتایج آزمایش‌ها همچنین آشکار ساخته است که استشمام رایحه پونه یکی از روش‌های موثر برای افزایش سطح انرژی بدن و نشاط‌ آور است. همچنین مصرف عصاره این گیاه می‌تواند به درمان انواع خاصی از سردردهای خفیف کمک کند.

در واقع «منتول»، از ترکیبات اصلی موجود در پونه است که اگر روی پوست مالیده شود می‌تواند تا حدی در تسکین دردهای خفیف موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha