سلامت نیوز: « والدی که تصور کند می تواند با فرزند خوانده خود در آینده ازدواج کند، نمی تواند رابطه دلبستگی والد و فرزندی مناسبی را با فرزند تازه به خانه آمده برقرار کند. بنابراین ارتباط بین آنها از همان کودکی دچار اختلال شده و فرم ارتباط آنها از پدر و مادری به همسری تبدیل می شود.»

دکتر میترا مولایی نژاد، دکترای بهداشت باروری در یادداشتی برای شفقنا زندگی به مهم ترین آسیب های ازدواج فرزندخوانده با سرپرست خود از موضع بهداشت باروری مورد ارزیابی قرار داده و معتقد است: در واقع بین فرزندخوانده و والدین همواره نوعی ارتباط عاطفی برقرار می شود اگر این ارتباط بعد از مدتی به ارتباط جنسی و همسری تبدیل شود می تواند هم برای پدر  ومادر و هم برای کودکان انواع مشکلات روانی و اختلالات جنسی را ایجاد کند.

به نظر می رسد یکی از اهداف تصویب این قانون جلوگیری از اجبار برای ایجاد یک رابطه جنسی بوده البته باید دید مسئولان و قانون گذران با چه منطق و توجیهی این قانون را تصویب کرده اند. به نظر می رسد یکی از اهداف تصویب این قانون جلوگیری از اجبار برای ایجاد یک رابطه جنسی و یا خشونت جنسی بین فرزند خوانده و  والدین جایگزین  بوده است، تا از این طریق از روابط جنسی ناخواسته و غیر شرعی و همچنین برخی مسائل نظیر زنا جلوگیری شود و افراد بصورت شرعی حاضر به برقراری این ارتباط باشند.

ازدواج فرزندخوانده با سرپرست در  شکل گیری روابط والد و فرزندی اختلال ایجاد می کند


با این حال ازدواج فرزندخوانده با سرپرست خود با هر هدفی که صورت بگیرد می تواند درد سرساز باشد و در  شکل گیری روابط والد و فرزندی  اختلال ایجاد کند. والدی که تصور کند می تواند با فرزند خوانده خود در آینده ازدواج کند  نمی تواند رابطه دلبستگی والد و فرزندی مناسبی را با فرزند تازه به خانه آمده برقرار کند. بنابراین ارتباط بین آنها از همان کودکی دچار اختلال شده و فرم ارتباط آنها از پدر و مادری به همسری تبدیل می شود.

در صورت ازدواج، احتمال اینکه این افراد ارتباط زناشویی موفقی نداشته باشند، بسیار است


مولایی نژاد در ادامه این یادداشت احتمال می دهد "واژینیسموس"(انقباض و درد شدید درهنگام نزدیکی جنسی)، یکی از مهم ترین اختلالات جنسی باشد که در ازدواج فرزندخوانده با  پدر خوانده رخ دهد. در واقع واژینیسموس از جمله بیماری های شایع جنسی در بین  زنان است که ریشه آن برمی گردد به مسائل و دغدغه های روانی زن، با توجه به اینکه در رابطه فرزندخوانده با سرپرست خود بین آنها یک نوع رابطه عاطفی از ابتدا شکل گرفته است در نتیجه تصور اینکه فرزند بعد از مدتی با پدر خوانده خود قرار باشد رابطه همسری و زناشویی داشته باشد، آنها را با مشکل زناشویی مثل واژینیسموس مواجه می کند و احتمال اینکه این افراد ارتباط زناشویی و جنسی موفقی نداشته باشند بسیار است.

شکل گیری نگاه رقابتی بین والدین و فرزند خوانده از تبعات قانونی شدن ازدواج بین آنها


شکل گیری نگاه رقابتی بین والدین و فرزند خوانده را می توان از دیگر عوارض و تبعات قانونی شدن ازدواج بین آنها دانست. وقتی پدر یا مادر، فرزندی را به عنوان فرزندخوانده می پذیرد  در صورتی که امکان ازدواج  فرزند با یکی از والدین در آینده فراهم باشد،اگر این فرزندخوانده دختر باشد ممکن است مادر با او حس حسادت یا رقابت داشته باشد و یا اگر فرزند پسر باشد پدر خانواده او را رقیب  آینده خود بداند.

احساس عدم امنیت، عوارض روانی پایداری برای این کودکان ایجاد خواهد کرد که تا سالها ممکن است آثار آن باقی بماند


امروزه مواردی از سوء استفاده و خشونت جنسی در مورد کودکان بی سرپرست  و خیابانی در جامعه ما وجود دارد و بیشتر این کودکان در قبال دریافت پول به دلیل مشکلات مالی و یا به دلیل فریفته شدن مورد سو استفاده جنسی قرار می گیرند که در این صورت  احتمال تکرار این خشونتها با کمبود مهارت های این کودکان برای مراقبت از خود افزایش می  یابد. حتی برخی از کودکان بد سرپرست موجود در مراکز  نگهداری اینگونه کودکان، ممکن است در گذشته  در معرض مواردی از سوء استفاده  و خشونت جنسی قرار گرفته باشند که معمولا برای  زدودن آثار و عوارض این گونه آسیبها از روان این کودکان، تلاش بسیاری می شود.  حال تصور کنید کودکی با این پیشینه برای سرپرستی به خانواده ای سپرده شود و در آنجا به جای اینکه از رابطه حمایتی و سالم والدین برخوردار شود به عنوان شریک زندگی زناشویی در آینده به  او نگریسته شود و یا در ورطه نگاه رقابتی والد هم جنس بیفتد.  در این صورت احساس عدم امنیت، عوارض روانی پایداری برای این کودکان  ایجاد خواهد کرد که تا سالها ممکن است آثار آن باقی بماند.

مواردی که در حوزه حساس خانواده مطرح می شود، پیش از تصویب از  نظر ابعاد مختلف روانشناسی، جامعه شناسی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد


بهتر است  موارد مطروحه در  قوانینی که در حوزه حساس خانواده مطرح می شود، پیش از تصویب  در کمسیون های مختلف از  نظر ابعاد مختلف روانشناسی، جامعه شناسی و حقوقی مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد تا تصویب و اجرای آن کمترین آسیب اجتماعی را در سطح جامعه ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha