سلامت نیوز : زمانی از ترس رشد بیش از اندازه جمعیت به شدت جلوی فرزند‌دار شدن را گرفتیم. اکنون نیز با ترس کاهش هرم سنی جمعیت مواجهیم، حالا مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت می‌گوید: طرح جامع جمعیت در مجلس در دست بررسی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی سنگی پیش از ظهر امروز در مراسم روز سالمند که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم سیاست درستی در رشد جمعیت در پیش بگیریم طرح جامع جمعیت اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در صورت تصویب ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین در مورد سند ملی سلامت سالمندان، گفت: این سند در مهر سال 91 به تصویب شورای عالی سلامت رسیده و امیدواریم در پیشبرد اهداف وزارت بهداشت در حوزه سلامت سالمندان مفید باشد.

مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت به تغییرات جمعیتی در کشور اشاره کرد و گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای 60 سال سالمند محسوب می‌شوند ولی در ثبت احوال کشورمان افراد بالای 65 سال را سالمند در نظر می‌گیرند. روند رشد جمعیتی در دنیا نشان می‌دهد که تعداد افراد بالای 65 سال در دنیا بیشتر از افراد زیر 5 سال می‌شود.

سنگی با تأکید بر اینکه طی سالهای 85 تا 90 با پدیده موج دوم افزایش جمعیت در گروه سالمندی مواجهیم خاطرنشان کرد: در همین راستا باید سیاستهای مناسبی را برای سالمندان در نظر گرفت.

وی همچنین به آمار سرشماری نفوس در سال 1375 اشاره کرد و گفت: تعداد سالمندان کشور در این سال 6.6 درصد جمعیت کشور بود که این رقم در اواخر دهه 80 به 7.3 رسید. بر اساس آخرین آمار جمعیت کشور اکنون نزدیک به 76 میلیون نفر است که 8.2 درصد آن یعنی چیزی حدود 6 میلیون و 400 هزار نفر سالمند هستند.

وی به این نکته اشاره کرد که الگوی سنی نشان می‌دهد که جمعیت کشور به سرعت در حال پیرشدن است و تا سال 1420 شمسی نزدیک به 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت ما سالمند خواهند بود.

سنگی اجرای برنامه مراقبت ادغام یافته برای سالمندان یکی از کارهای انجام شده در وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: هدف این برنامه کاهش بار بیماری و معلولیت‌های ناشی از بیماری در گروه سنی کمتر از 80 سال است.

همچنین تدوین برنامه ملی نظام سلامت سالمندان ایران و ساماندهی پورتال سلامت سالمندان از دیگر کارهایی است که در وزارت بهداشت انجام شده است.

وی ابراز داشت: به پیشنهاد دکتر سیاری پیگیر آن هستیم تا روز ملی سالمندان به عنوان روزی مشخص در تقویم ملی کشورمان ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث ارائه خدمت به سالمندان با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، افزود: نحوه اجرای برنامه، زمان‌بر بودن آموزش به سالمندان، همکاری خود سالمند، کمبود اعتبارات و محدودیت فضای ارائه خدمت را داریم ولی امیدواریم امروز اگر شنوای این شعار که «سالمندان چه می‌گویند» باشیم، در آینده شاهد تحقق تمام اهداف سلامت در این حوزه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha