سلامت نیوز : نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی، گفت: بسیاری از بیماری‌های جسمی مانند زخم معده، پرکاری تیروئید و فشار خون مبنای روانی دارد و ریشه در اختلالات خلقی، روانی و هیجانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ احمد جلیلی امروز در نشست خبری افزود: در حال حاضر حدود 1600 روانپزشک در کشور وجود دارد در حالی که نیاز ما به 8 هزار نفر است.

وی تصریح کرد: حدود 30 سال پیش 50 روانپزشک وجود داشت و اکنون رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است اما باز هم مشکلات در این زمینه بسیار وسیع‌تر از تعداد روانپزشکان است.

جلیلی گفت: بکارگیری نیروی انسانی بسیار مهم است در حال حاضر روانپزشکان زیادی وجود دارد که بیکار هستند و باید برای اشتغال آنها فکری کرد.

وی با اشاره به موضوع همایش روانپزشکی که از 30 مهر تا 3 آبان برگزار می‌شود گفت: محور اصلی این همایش بیماری روان‌تنی است که از سال 41 لغت روان‌تنی به مجموعه روانشناسی کشور پیشنهاد شد و به معنی بیماری‌هایی است که ریشه جسمانی دارد.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی، افزود: برخی بیماری‌ها مانند زخم معده، پرکاری تیروئید و فشار خون مبنای روانی دارد و از سوی دیگر عوامل جسمانی دست به دست هم می‌دهند تا اختلالات روانی پا بگیرد.

وی گفت: بسیاری از بیماری‌های جسمی ریشه در اختلالات خلقی، روانی و هیجانی دارد و نمودش به صورت بیماری جسمی است. این علم، ارتباط روانپزشکی را با سایر رشته‌های پزشکی مشخص می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: فعل و انفعالات مغزی باعث بیماری‌های روانی می‌شود و از آنجایی که اکثر عوام و خواص تصورات دیگری از بیماری‌های روانی دارند باعث اخلال در تشخیص، مراجعه به موقع و درمان بیماران روانی می‌شود.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی،افزود: بررسی این مباحث می‌تواند در بهبود بهداشت عمومی جامعه مؤثر باشد تا مردم بیماری روانی را انگ ندانند و به محض بروز اولین علایم زمان طلایی درمان را از دست ندهند.

وی گفت: ناکافی بودن شناخت، مشکل حوزه بیماریهای روان‌تنی است. پزشکان در هنگام معاینه بیماران باید موضوع روانشناختی را هم که ممکن است باعث بروز بیماری‌های جسمی شده مدنظر قرار دهند.

جلیلی گفت: تصور اینکه بیماری روانی کوتاه مدت است و با یک نسخه مثلاً اختلال خواب شب درمان می‌شود و افسردگی برطرف می‌شود اشتباه است و بیماران باید بدانند مانند بیماری فشار خون درمانی طولانی دارد.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی با اشاره به اینکه، عواملی مانند محیط، تغذیه، فرهنگ و خانواده باعث شکل‌گیری بیماری‌ها می‌شود تصریح کرد: بیماری‌های روان‌تنی به عنوان موضوع درسی دانشجویان پزشکی کشور مطرح شده تا در کنار درمان بیماران نگاه جامعی را به بیمار داشته باشند و فقط به جنبه جسمانی توجه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha