زمانی که بیماری‌ ام اس پیشرفت می‌کند بیمار نیاز به فیزیوتراپی، مددکار اجتماعی و روانپزشک دارد اما خدمات خاصی در این زمینه به بیماران‌ ام اس ارائه نمی‌دهند و همانند سایر بیماران با آن‌ها برخورد می‌شود و هزینه‌ای از‌ آن‌ها کم نمی‌کنند.

خدمات درمانی: ام اس خاص است/ تأمین اجتماعی: ام اس خاص نیست
سلامت نیوز : عضو کمیته علمی انجمن‌ام اس گفت: بیمه خدمات درمانی بیماری‌ام اس را جزو بیماری‌های خاص لحاظ کرده است اما بیمه سازمان تأمین اجتماعی بیماری‌ام اس را بیماری خاص نمی‌داند.

"امیر رضا عظیمی" در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: جای سوال است که چرا دو بیمه دولتی در سیستم بهداشتی کشور نظرات متفاوتی را در مورد بیماری‌ ام اس دارند. شاید اگر یکی از آن‌ها بیمه خصوصی بود، پذیرفتن این اختلاف نظر راحت تر بود.

وی خاطرنشان کرد: دفترچه‌ای که بیمه خدمات درمانی برای بیماران‌ ام اس صادرکرده است در همه صفحات آن بیماری خاص زده شده است درحالی که دفترچه‌های صادرشده از سوی تامین اجتماعی این چنین نیست. این وضعیت مشکلات و تبعیض‌هایی را در ارائه خدمات به بیماران‌ام اس به وجودآورده است.

عظیمی با اشاره به اینکه بیماری‌ ام اس قطعا جزو بیماری‌های خاص است، افزود: این بیماری مزمن افراد جوان را ناتوان می‌کند تا جایی که شغلشان را ازدست می‌دهند از همین رو نیاز به حمایت دولت دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در خارج از ایران حمایت‌ها از بیماران‌ ام اسی بسیار است و بیماران از پوشش حمایتی خوبی برخوردار هستند.

عظیمی به تبعات تعاریف متفاوت از بیماری‌ ام اس در سازمان بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: چیزی که ما نمی‌فهمیم این است که دارویی را داروخانه ۱۳ آبان به بیماران‌ ام اس رایگان می‌دهد اما بیمار بابت‌‌ همان دارو در داروخانه دیگر باید هزینه‌ای حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه بپردازد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: زمانی که دارو گران شد قیمت داروهای سازمان تأمین اجتماعی نسبت به خدمات درمانی زیادتر شد و مشخص نیست که قیمت دارو در سیستم چگونه تعریف شده است.

وی به تولید داروی "اسیمر" و "کوپامر" در داخل کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که این دارو‌ها در کشور تولید شد خدمات درمانی این دارو‌ها را پذیرفت و تحت پوشش قرارداد بیماران‌ام اسی برای تامین آن ماهی صد هزار تومان می‌دادند. اما تأمین اجتماعی این دارو‌ها را نپذیرفت و تحت پوشش قرار نداد و بیماران مجبور بودند ماهی یک میلیون تومان بابت تهیه آن‌ها بپردازند البته بعد از چند ماه این مشکل اصلاح شد اما سوال اینجاست که چرا دو بیمه دولتی آنقدر سیاستگذاری جداگانه‌ای را در پیش می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن بیماران‌ ام اس از سوی سازمان بهزیستی گفت: تاکنون که خدمات قابل توجهی ندیده‌ایم. زمانی که بیماری‌ ام اس پیشرفت می‌کند بیمار نیاز به فیزیوتراپی، مددکار اجتماعی و روانپزشک دارد اما خدمات خاصی در این زمینه به بیماران‌ ام اس ارائه نمی‌دهند و همانند سایر بیماران با آن‌ها برخورد می‌شود و هزینه‌ای از‌ آن‌ها کم نمی‌کنند.

عظیمی افزود: البته هزینه بستری در گذشته کاملا رایگان بود اما اکنون مقدار کمی بابت بستری از بیمار پول می‌گیرند.

وی به حمایت‌های دارویی از بیماران‌ ام اس اشاره کرد و افزود: تنها می‌توان گفت که دولت سوبسیدهایی بابت داروی بیماران‌ ام اسی می‌دهد که البته در چند ماهه اخیر دارو آن چنان گران شد که برخی از بیماران از عهده مخارج تهیه دارو بر نمی آمدند و به جای کمک‌های دولت این انجمن‌ ام اس بود که باید داروی بیماران را تامین می‌کرد.

عضو کمیته علمی انجمن‌ ام اس خاطرنشان کرد: بیمه‌ها حتی هزینه انتقال بیماران را نیز نمی‌دهند در صورتی که در کانادا یک بار در هفته فردی را برای حمام کردن بیمار‌ ام اسی می‌فرستند.

عظیمی تاکید کرد: وقتی بیماری‌ ام اس جزو بیماری‌های خاص قرار نگیرد به طور حتم ارائه خدمات به این بیماران با مشکل مواجه می‌شود از همین رو وزارت بهداشت باید این تخطی سازمانهای بیمه‌گر را پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha