دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 83653
سلامت نیوز : آزمایش هموگلوبین ای وان سی  یک آزمایش خون بسیار رایج می باشد که  برای غربالگری بیماران دیابتی نوع یک و دو کارآیی دارد و نشان می دهد بیماران به چه میزان در کنترل بیماری دیابت  کامیاب بوده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ؛ دکتر فرهاد رجب پور صنعتی در این باره گفت: هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز است که اکسیژن را به سلول ها می رساند در این بین چنانکه گلوگز(قند)چسبیده به آنها بیشتر از اندازه ی معمول باشد پزشک را به وجود بیماری دیابت  یا بیماری های دیگر آگاه می سازد.  

آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1c)  نشانگر میزان گلوگز(قند) همراه با هموگلوبین موجود در خون  و میانگین قند خون بیمار در 2 تا 3 ماه گذشته  است  بنا بر این در صورتی که میزان قند خون در 2 یا 3 ماه بالا باشد نتیجه ی این  آزمایش نشان دهنده کنترل نامناسب قند خون و در نتیجه امکان بروزعوارض بیشتر دیابت می باشد.

وی افزود: به بیماران دیابتی توصیه می شود که در سال 3 تا 4 بار آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1c)  را انجام داده و سپس با پزشک خود درباره روند درمان مشورت نمایند.

بر اساس پژوهش های  انجام شده در دانشگاه جانز هاپکینز( Johns Hopkins University)‏  اندازه گیری هموگلوبین ای وان سی دقیق ترین آزمایش برای ارزیابی احتمال به عوارض دیابت شامل بیماریهای قلبی، چشمی، کلیوی، سکته و آسیب عصبی است.

نکته ی مهم در این زمینه آن است که نتایج این آزمایش در بیماران مبتلا به کم خونی، آنهایی که ترکیبات ویتامین مانند ویتامین C و E دریافت می کنند، بیماران با کلسترول بالا و بیماران مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی ممکن است غیر طبیعی باشد.پس درصورت داشتن هرکدام از شرایط یاد شده  پزشک خود را آگاه نمایید.

تغییر نتایج این آزمایش به شرح زیر است :
   

 بین 4%  و  5/6 %

سالم

بین 5/7 %  و 6/4 %

در ریسک بالا برای ابتلا به دیابت

 بیشتر از 6/5 % 

 بیمار مبتلا به دیابت


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • karimullah ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    2 0
    خیلی یک سایت آموزنده و باارزش است..
  • گلی ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    1 1
    واقعا سایت فوق العاده ای دارید ممنون از اطلاعاتی که بهم دادین