سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 83656

اضافه وزن دارید، زود گر می‌گیرید، زیاد احساس تشنگی می‌كنید، تمایل زیادی به خوردن تنقلات شور دارید؟ اگر شما هم این حالات و موقعیت‌ها را تجربه كرده‌اید شما باید مزاج‌تان را بررسی كنید.

با این مزاج فشارخون‌ تان در خطر است
سلامت نیوز : اضافه وزن دارید، زود گر می‌گیرید، زیاد احساس تشنگی می‌كنید، تمایل زیادی به خوردن تنقلات شور دارید؟ اگر شما هم این حالات و موقعیت‌ها را تجربه كرده‌اید این مطلب را از دست ندهید شما باید مزاج‌تان را بررسی كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ اگر همه علائم و نشانه‌هایی كه به آن اشاره كردیم را در خود یا یكی از اعضای خانواده‌تان سراغ دارید به احتمال خیلی زیاد شما هم در گروه افراد دموی‌مزاج قرار می‌گیرید. اگر می‌خواهید بدانید درمانگران طب سنتی برای ایجاد تعادل و توازن در اخلاط چهارگانه بدن چه توصیه‌هایی دارند، این مطلب را بخوانید و برای پیشگیری و درمان غلبه دم در بدن‌تان با متخصص طب سنتی مشورت كنید.

تپل‌های خوش‌اخلاق این مزاج را دارند

یكی از بارزترین ویژگی افراد دموی‌مزاج اضافه‌وزن و سنگینی ظاهری‌شان است كه آنها را  از دیگر افراد متمایز می‌كند. البته نباید فراموش كرد اضافه‌وزن آنها تنها ملاك دموی مزاج بودن‌شان نیست. همان‌طور كه در شماره گذشته سیب سبز اشاره كردیم افراد بلغمی‌مزاج نیز غالبا به چاقی و اضافه وزن دچارند و این مسئله نمی‌تواند فاكتوری كامل برای شناسایی افراد دموی‌مزاج باشد. اكثر افراد دموی‌مزاج مانند بلغمی‌مزاج‌ها چهار‌شانه و درشت هیكل هستند اما تفاوت‌شان این است كه چهره آنها برافروخته و غالبا سرخ‌رنگ است.

این گروه اگرچه به خاطر سنگینی و اضافه وزنی كه دارند به نظر كم‌تحرك می‌رسند اما برخلاف بلغمی‌ها پرتحرك هستند و در فعالیت‌های اجتماعی پرجنب و جوش حاضر می‌شوند. آنها خوش‌مشرب، اهل بگو و بخند و خوش‌اخلاقند و تمایل زیادی به رفتن پیك‌نیك و گردش‌های بیرون از شهر دارند. این ویژگی افراد دموی‌مزاج كه دارای مزاج گرم و تر هستند موجب می‌شود تا بتوان آنها را در گروه نشاط‌آورترین افراد روی كره زمین جای داد.

چرا باید غلبه دم را كنترل كرد

افرادی كه مزاج گرم و تر دارند و در گروه دموی‌مزاج‌ها قرار می‌گیرند باید برای كنترل اخلاط بدن و ایجاد تعادل میان اخلاط چهارگانه بدن‌شان با متخصص طب سنتی مشورت كنند. مردان و زنان دموی‌مزاج در صورتی كه با غلبه و افزایش خلط دم در بدن‌شان روبه‌رو شوند علائمی مانند سرخی‌ چشم‌ها، سرخی پوست بدن به ویژه در ناحیه صورت، خارش بدن به ویژه در ناحیه بالاتنه و كتف‌ها را تجربه می‌كنند. یكی دیگر از نشانه‌های افزایش خلط دم در بدن پرخون‌شدن رگ‌ها و برجسته‌تر شدن آنها در بدن است. به این ترتیب فرد با افزایش خلط دم در نقاط مختلف بدنش با پری نبض یا نبض زدن مواجه می‌شود. فشار خونش بالا می‌رود و همه اینها می‌تواند مشكلاتی را برای سلامت او به همراه داشته باشد بنابراین درمانگران طب سنتی همواره توصیه می‌كنند با اصلاح شیوه‌ زندگی و برنامه غذایی‌ به سبك طب سنتی می‌توان برای ایجاد تعادل و پیشگیری از غلبه اخلاط بدن اقدام كرد.

اینها را به سبد غذای‌تان اضافه كنید

اگر در جمع خانواده شما هم یك فرد دموی‌مزاج وجود دارد می‌توانید با اصلاح برنامه غذایی‌ و گنجاندن برخی از خوراكی‌های طبیعی و گیاهان دارویی در رژیم غذایی آنها به كنترل غلبه دم كمك كنید. بهترین برنامه غذایی برای مردان و زنان دموی‌مزاج گنجاندن غذاها و خوراكی‌هایی است كه طبع آنها خنك و سرد است. از میان این غذاها مصرف خورش آلو، آش انار، آب زرشك، انواع مركبات و ماست در وعده‌های غذایی و میان‌وعده این افراد می‌تواند به كاهش میزان دم در بدن‌شان كمك كند. گنجاندن عدس و غذاهایی كه مزاج سرد و خشك دارند هم برای این افراد بهترین گزینه است ضمن آنكه خوردن شربت خاكشیر، شربت تخم بالنگ، شربت قدومه شیرازی به صورت ناشتا برای افراد دموی‌مزاج به كاهش حرارت درونی‌شان كمك می‌كند ضمن آنكه عملكرد درونی روده‌هایشان كه یكی از شكایت‌های افراد دموی‌مزاج است را سرعت می‌بخشد.

این پرهیز غذایی را فراموش نكنید

مهم‌ترین نكته‌ای كه در برنامه غذایی افراد دموی‌مزاج باید رعایت كنید این است كه مصرف غذاها و خوراكی‌های گرم و تر با عوارضی نظیر افزایش حرارت درونی، گرگرفتگی، بی‌قراری، سوزش ادرار، آفت دهان، افزایش خارش و سرخی پوست آنها همراه است. در حقیقت مصرف این خوراكی‌ها موجب تشدید علائم و نشانه‌های غلبه‌ خلط دم در بدن‌شان می‌شود بنابراین این گروه باید تا حد ممكن از مصرف این غذاها پرهیز كنند.

 مردان و زنان دموی‌مزاج بهتر است از مصرف انواع بیسكویت‌، ماکارونی و پاستا، گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، اردك و تخم این پرندگان پرهیز كنند حتی مصرف سبزیجات و میوه‌هایی كه طبع گرم و تر دارند مانند زیتون، هویج، شلغم، انجیر و ترب نیز بهتر است در برنامه و رژیم غذایی آنها به حداقل ممكن برسد.

 بهتر بشناسید

اگر علائم ظاهری افراد دموی‌مزاج مثل سرخی پوست و اضافه وزن را دارید اما هنوز مطمئن نیستید كه در این گروه جای می‌گیرید یا نه به علائم زیر توجه كنید. غالب افراد دموی‌مزاج این حالت‌ها و علائم را در بدن خود تجربه می‌كنند:

      احتمال خونریزی از بینی در افراد دموی‌مزاج در مقایسه با دیگران بیشتر است.
      مردان و زنان دموی‌مزاج در مقایسه با دیگران زودتر احساس تشنگی می‌كنند و رطوبت دهان‌شان خیلی سریع كم می‌شود.
      این افراد تمایل زیادی به خوردن خوراكی‌ها و تنقلات شور و شیرین دارند.
     تمایل مردان و زنان دموی‌مزاج به خوردن انواع ادویه و شیرینی‌جات موجب می‌شود كه این گروه غالبا از گر‌گرفتگی و خارش و جوش‌ شكایت كنند.
     رنگ پوست و چشم این گروه متمایل به سرخی است.

اگر عاشق ادبیات و موسیقی هستید

افراد دموی‌مزاج علاوه بر آنكه ویژگی‌های ظاهری خاصی دارند خصوصیات رفتاری و روانی ویژه‌ای نیز دارند كه این ویژگی‌ها در غالب مردان و زنانی كه با غلبه خلط دم در بدن روبه‌رو هستند دیده می‌شود. این گروه علاقه زیادی به مطالعه دارند. ادبیات و موسیقی از جمله حوزه‌های مورد علاقه آنهاست. آنها استعداد زیادی در شاعری دارند و اصولا بسیار خوش‌صحبت و خوش‌مشرب هستند. اكثر افراد دموی‌مزاج خونگرم و گرم هستند و به مهربانی مشهورند. این افراد بلند پروازند و دوراندیشی زیادی در برنامه‌ریزی‌ها و اهداف‌شان دارند. یكی دیگر از ویژگی این افراد شجاعت و اعتماد به نفس آنهاست كه ریسك‌پذیری‌شان را بالا می‌برد. آنها به راحتی می‌توانند در شرایط بحرانی و سخت با تصمیم‌گیری‌های منطقی و درست شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. این افراد اگر چه به خاطر ظاهرشان منفعل به نظر می‌رسند اما چالاك و پرانرژی هستند و نظم در زندگی‌ آنها جایگاه پررنگی دارد.

1 + 5  توصیه طلایی برای دموی‌ها

اگر تصمیم دارید با اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی مزاج‌تان را كنترل كنید بهتر است به توصیه‌های زیر عمل كنید:

     پیاده‌روی و نرمش روزانه را در اولویت قرار دهید.
     دست‌كم هفته‌ای یك بار شنا كنید.
     سعی كنید در هفته 3 تا 4 بار از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو استفاده كنید.
     به موقع به تختخواب بروید و صبح اول وقت از خواب بیدار شوید.
     6 تا7 ساعت خواب برای شما مناسب است. هرگز بیشتر از 7 ساعت در طول شبانه‌روز نخوابید.
     مصرف سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید اما مراقب باشید سراغ میوه‌ها و خوراكی‌های با طبع گرم نروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha