سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 83657

شاید شما هم مانند ما به تاثیرات برخورد اول آدم ها با یکدیگر اعتقاد داشته باشید که همیشه برخورد اول در ذهن طرف مقابل می ماند و شاید همیشه بر همان اساس با شما برخورد و در مورد شما فکر کند.

سلامت نیوز : شاید شما هم مانند ما به تاثیرات برخورد اول آدم ها با یکدیگر اعتقاد داشته باشید که همیشه برخورد اول در ذهن طرف مقابل می ماند و شاید همیشه بر همان اساس با شما برخورد و در مورد شما فکر کند. این مساله کاملا جنبه علمی دارد. دو نفر که برای نخستین بار یکدیگر را ملاقات می کنند، در 3 تا 5 ثانیه اول طرز برخورد، ظاهر و نوع مکالمه آنها تصویری در ذهن طرف مقابل می سازد که تعیین کننده قضاوت های آینده آنها نسبت به یکدیگر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ امی کادی، روانشناس دانشگاه هاروارد در مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که در ملاقات اول دو نفر با هم، فقط یک برداشت صورت نمی گیرد، بلکه آدم ها دو برداشت از هم دارند: ما قضاوت می کنیم که طرف چه فرد خونگرم و صادقی به نظر می رسد و همچنین این سوال را از خود می پرسیم قصد این فرد از آشنایی با من چیست؟ این انسان تا چه اندازه راسخ و قابل اطمینان است؟ 80 تا 90 درصد این سوال ها در همان برخورد اول پاسخ داده می شوند.

چرا برداشت اولیه انسان ها از یکدیگر اهمیت بسیاری دارد؟ رابرت لانت – استادیار دانشگاه اوهایو اعتقاد دارد: اولین برخوردها زمانی اهمیت بسیاری پیدا می کنند که افراد قصد دارند برای مدت طولانی به هم اعتماد کنند. اگر از همان ابتدا پایتان را کج بگذارید و اشتباه کنید، درست کردن آن رابطه بسیار دشوار خواهد بود. در رابطه های قدیمی بازسازی اعتماد و ایجاد صداقت بسیار آسان تر از رابطه هایی است که تازه شروع شده اند.

یکی از راهکارهای برخورد مناسب در ابتدای هر رابطه ای این است که تصویر خوبی از خود بسازید. باید علاوه بر ظاهر، برخوردهای خود را نیز کنترل کنید. داشتن چهارچوب های رفتاری، اتیکت اجتماعی، صدا، طرز حرف زدن، زبان بدن، نوع پوشش و ظاهر انسان نوعی علم و هنر هستند.

برای ساخت یک تصویر کامل و زیبا باید به کارهایی که انجام دهید و به نکات زیر توجه داشته باشید:

•    کنترل چیزی که دیگران می بینند / درک درونی
•    استنباط و برداشت آدم ها به خود را تقویت کنید و بهبود ببخشید.
•    صادق باشید.
•    به توانایی های خود ایمان و اعتماد به نفس داشته باشید.
•    موقعیت های جدید را شکار کنید.
•    رفتاری دوستانه، مهربان و دست یافتنی از خود نشان دهید.
•    رفتار و شان اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

تصویر کنونی شما چیست؟ آیا رفتاری که از خود بروز می دهید بیانگر شخصیت واقعی شما است؟ آیا صادق، قابل اعتماد و مهربان به نظر می رسید؟ یا یک انسان عصبی، بی اراده و غیر قابل اعتماد دیده می شوید؟

چند دقیقه به خود وقت دهید و در مورد نگاه دیگران به خود فکر کنید. شاید لازم باشد نکته هایی نیز در این باب یادداشت کنید. پس از این کار یک جلسه طوفان فکری با خود تشکیل دهید تا بتوانید نظرات دیگر را به خود مثبت کنید و در برخورد اول با دیگران تاثیر زیادی روی آنها داشته باشید.

نکته اول: لباس پوشیدن خود را تحلیل کنید

آیا نوع پوشش شما مناسب شخصیت شما است؟ به طور مثال، اگر در شرکتی بسیار شناخته شده کار می کنید که فضایی کاملا رسمی و فرمال دارد، آیا کت و شلوار می پوشید؟ اگر دوست دارید مردم شما را خلاق و مبتکر ببینند، باید لباس و زیورآلاتی که انتخاب می کنید هم به همان اندازه مبتکرانه و خاص باشند. طراحان مد باید خودشان پوشش کاملا متفاوت و زیبا داشته باشند تا به آسانی بتوان از روی ظاهرشان به این استعداد درونی آنها پی برد.

نکته دو: کنترل داشتن بر مکالمات کلامی

آیا کاملا شمرده و شفاف صحبت می کنید و می توانید روی تن صدای خود هنگام صحبت با دیگران کنترل داشته باشید؟ باید از دوستانی که فن بیان کار کرده و حرف زدن آنها شیوا و صدایشان گیرا است کمک بگیرید و نوع حرف زدن خود را بهبود ببخشید.

نکته سه: بررسی ارتباطات غیرکلامی

آیا از آن دسته افرادی هستند که به هیچ وجه درست دست نمی دهند و سریع دست خود را می دزدند؟ یا آنها که با نوک انگشتان دست می دهند؟ یا به قدری بی حال دست می دهند که احساس می کنید ماهی مرده در دست آدم است؟ برای داشتن یک تصویر زیبا و مقتدر در همان برداشت و برخورد اول باید بسیار محکم و با اقتدار دست بدهید، ارتباط چشمی با طرف مقابل برقرار کنید و لبخندی ملیح گوشه لب هایتان باشد. ارتباطات غیر کلامی نیز تاثیر بسیاری در ارتباط انسان ها با هم دارد.

نکته 4: به طرز برخورد خود توجه کنید

آیا از جمله افرادی هستید که با نگاه به دیگران لبخند زیبایی دارند، یا آنهایی که حسابی فکرشان مشغول است و به طرف مقابل اهمیتی نمی دهند؟ آیا با همه حواس خود به حرف های طرف مقابل گوش می دهید یا مدام حواستان پرت است؟ در ارتباطات اولیه این مسایل بسیار مهم هستند زیرا برداشت اولیه طرف را شکل می دهند.

نکته 5: توجه به آرایش و زیبایی صورت

آیا موها یا اگر خانم هستید، آرایش صورت شما زیبا و دوست داشتنی است؟ باید همیشه زیبایی خود را حفظ کنید. مردها باید موها و صورت مرتب و اصلاح کرده داشته باشند و خانم ها نیز باید در انتخاب سبک آرایش خود در مکان های مختلف توجه ویژه ای داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha