سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰

تعداد مبتلایان به وبا در ایران به 180نفر افزایش یافت تا بار دیگر وزارت بهداشت و این بار با صدای بلند‌تری از وزارت نیرو و نیروی انتظامی بخواهد تا به موضوع كنترل و كاهش آمار مبتلایان به وبا در كشور ورود كنند.

آمار مبتلایان به وبا افزایش یافت
سلامت نیوز : تعداد مبتلایان به وبا در ایران به 180نفر افزایش یافت تا بار دیگر وزارت بهداشت و این بار با صدای بلند‌تری از وزارت نیرو و نیروی انتظامی بخواهد تا به موضوع كنترل و كاهش آمار مبتلایان به وبا در كشور ورود كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ هشدارهای وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری وبا در نیمه شرقی، مركز و بخشی از نیمه شمالی كشور در حالی آغاز شده است كه از یك ماه پیش خبرهای ضد و نقیضی نسبت به تعداد مبتلایان به این بیماری مسری در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد. اوایل شهریورماه آمار اولیه نشان می‌داد كه 24نفر از اتباع بیگانه به وبا مبتلا شده‌اند اما برخی مقامات وزارت بهداشت این آمار را رد كرده و اعلام كردند تعداد افراد مبتلا كمتر از این عدد است.

اما اكنون با گذشت 30روز وزارت بهداشتی‌ها دست به كار شده‌اند و نسبت به رشد چشمگیر آمار مبتلایان به این بیماری هشدار می‌دهند. دکتر علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت دیروز با اعلام آخرین آمارها از ابتلا به وبا در كشور گفت: تاكنون 180نفر در کشور به وبا مبتلا شده‌اند كه‌ 114 نفر از مبتلایان، تبعه غیرایرانی هستند که به صورت قاچاق از مرزهای جنوب شرقی و شرق وارد کشورمان شده‌اند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت می‌گوید:بیشترین میزان بروز این بیماری مربوط به استان سیستان و بلوچستان و شهرهای زاهدان و ایرانشهر است. مواردی نیز در کرمان و شهر سیرجان شناسایی شده‌اند.

به گفته دكتر سیاری، بیماری وبا تاکنون 5 مورد مرگ و میر به دنبال داشته که تمام این موارد مربوط به افراد غیر ایرانی بوده است. همچنین 4 مورد از موارد بروز این بیماری در تهران بوده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت می‌افزاید: از سال 1344 هر ساله موارد بروز وبا را در کشور داشته‌ایم به‌طوری‌که برخی سال‌ها طغیان‌ها به صورت داخلی بوده است. اما امسال اغلب موارد این بیماری وارداتی است و به افرادی مربوط می شود که به صورت قاچاق از مرزهای شرقی و جنوب شرق به ویژه افغانستان و پاکستان به کشور وارد می‌شوند.

آب‌های شهری شرق كشور كنترل می‌شود

آب در مواقع شیوع بیماری‌های مسری مانند وبا، در صورت آلودگی به جای مایه حیات تبدیل به مایه كاهش جان افراد می‌شود، به همین دلیل است كه وزارت بهداشت اعلام كرده آب آشامیدنی برخی شهرها در شرق كشور به صورت روزانه كنترل می‌شود. دكتر علی اكبر سیاری به همین دلیل بر لزوم کلرزنی آب در مواقع بروز وبا اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: مشکلاتی در زمینه آبرسانی در شهرستان ایرانشهر به عنوان یكی از شهرهای در معرض شیوع بیماری وبا وجود دارد که در این زمینه با وزیر نیرو صحبت کرده‌ام تا مشکل را حل کنند.

نیروی انتظامی هم وارد عمل شود

سه‌روز پیش سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی كشور از آمادگی نیروی انتظامی برای ایجاد قرنطینه در مرزها و جابه‌جایی بیماران احتمالی خبر داد. احمدی‌مقدم گفته بود با توجه به افزایش تعداد مسافرت‌ها و عبور و مرور زائران از مرزها طبیعی است كه برخی امراض به كشور وارد شوند. به همین دلیل از كنترل دقیق مرزها خبر داده بود. به همین خاطر دكتر سیاری معاون وزیر بهداشت بار دیگر تاكید كرد: من با نیروی انتظامی درجهت مراقبت از مرزها هم صحبت کرده‌ام. در مجموع سیستم ما به صورت روزانه از این بیماری گزارش می‌دهد و جای نگرانی وجود ندارد. امیدواریم هر چه زودتر نسبت به كنترل و كاهش آمار مبتلایان به این بیماری اقدام كنیم.

شهروندان مراقب باشند

وزارت بهداشت فعلا قصد ندارد آژیر قرمز شیوع بیماری وبا در 10استان كشور را به صدا در بیاورد اما در عین حال مسئولان وزارت بهداشت دست به كار شده‌اند تا راهنمایی‌های بهداشتی و پزشكی را به افراد در معرض خطر بدهند.

دكتر سیاری معاون وزیر بهداشت در همین رابطه می‌گوید: بیماری وبا از طریق غذا و به ویژه آب آلوده منتقل می‌شود. موارد مربوط به سلامت آب در شهرهای بزرگ رعایت می‌شود اما افراد در هنگام مسافرت‌ها باید نکات بهداشتی را مدنظر داشته باشند و اگر از سلامت آب اطمینان ندارند قبل از مصرف آن را بجوشانند. همچنین میوه و سبزیجات باید قبل از مصرف سالم سازی شوند.

وبا را شناسایی كنید

بر اساس این گزارش، آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب از نشانه‌های بیماری وباست. فرد بیمار در اثر این بیماری گاه روزانه بیش از ۳۰لیتر آب دفع می‌کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتاً می تواند منجر به مرگ فرد شود. گفته می‌شود کمتر از ۵ درصد بیماران وبایی تب دارند. گاهی در آغاز بیماری استفراغ دیده می‌شود. بیمار احساس تشنگی دارد و بی‌قرار است و از درد پشت ساق پا شاکی است، زبان خشک، چشم‌ها گودرفته، نبض ناتوان است.

تشنگی زیاد،استفراغ بدون حالت تهوع، اسهال آبکی وپرفشار و بدون دل‌درد که بیمار نتواند آن را کنترل کند، گرفتن ماهیچه‌های پشت ساق پا، کم شدن ادرار و ادرار با رنگ زرد از نشانه‌هایی است كه افراد با مشاهده آنها باید نسبت به مبتلا شدن به وبا مشكوك شوند.البته باید توجه داشت که هر کدام از این موارد بالا به تنهایی نشانگر وبا نیستند یک فرد ممکن است همه نشانه‌های بالا را نداشته باشد.

اما همه باید توجه داشته باشند كه مدت زمان بروز بیماری از ۲ تا ۵ روز متغیر است. موضوعی كه دكتر سیاری معاون وزیر بهداشت هم آن را تایید می‌كند.او می‌گوید: مهم‌ترین علامت بیماری وبا اسهال آبکی است اما باید گفت که 80 تا 90 درصد موارد بروز بیماری وبا به صورت خفیف است که خطر مرگ ندارد.سیاری ادامه می‌دهد: در شرایط ابتلا به وبا چند قانون طلایی وجود دارد تا کاهش آب بدن جبران شود. به این صورت که بیمار باید از غذای کافی بهره مند شده و آب بیشتری مصرف کند. همچنین مصرف ORS برای این بیماران بسیار توصیه می‌شود كه مصرف آن در روزهای آغازین می‌تواند نقش نجات دهنده جان افراد را ایفا كند.

از انجام این كارها پرهیز كنید

رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشكان داخلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تهران امروز، درباره راه‌های پرهیز از ابتلا به بیماری وبا می‌گوید:چنانچه افراد مبتلا به وبا دست‌شان را به دستگیره‌های اتوبوس یا دستگیره درها به‌ویژه درهای توالت بزنند، باعث انتقال این بیماری می‌شوند. همچنین با مصرف غذای آلوده یا آب آلوده به‌ویژه در مناطقی كه دسترسی به آب بهداشتی وجود ندارد، امكان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. ایرج خسرونیا می‌گوید:توصیه پیشگیرانه به مردم رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها بعد از رسیدن به منزل و هنگام صرف غذا از نكات مهمی‌ است كه باید انجام شود.

او می‌افزاید: همچنین مردمی كه در مناطقی زندگی می‌كنند كه احتمال ابتلا به وبا در آن مناطق زیاد است باید از مصرف آب‌های آلوده به‌ویژه آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها كه منشا آنها معلوم نیست، به‌طور جدی خودداری كنند و نیز از مصرف غذاهای مشكوك و سبزی‌ها در برخی رستوران‌ها كه كمتر نكات بهداشتی را رعایت می‌كنند، خودداری كرده و از مصرف سبزی‌هایی هم كه با كودهای انسانی پرورش داده می‌شود، پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha