سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 83663
سلامت نیوز : سال 74 بود كه بحث ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای افزایش خدمات پرستاری به بیمار كلید خورد و به مجلس وقت رفت اما با گذشت 20 سال از آغاز این بحث همچنان جامعه پرستاری به‌دنبال این مطالبه است. پرستاران یكی از گروه‌های بسیار تاثیرگذار در نظام سلامت هستند و در صف اول ارائه خدمات بهداشت و درمان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ پرستاران بیشترین ارتباط را با بیماران و اشراف كاملی هم بر مشكلات بیماران دارند چون به عینه شاهد مسائلی كه برای بیماران پیش می‌آید هستند بنابراین آنها نماینده واقعی بیماران در طرح مشكلات‌شان در وزارت بهداشت هستند. اما متاسفانه تا به امروز در هیچ دولتی چنین جایگاهی برای پرستاران دیده نشده است. چون بیمارن هدف اول نظام سلامت نبوده‌اند. سیاست وزارت بهداشت هماره بر پایه پزشك‌سالاری بنیان نهاده شده و گروهی مثل پرستاران در حاشیه قرار گرفته‌اند. این مسئله بارها به اعتراض پرستاران منجر شد تا در نهایت تلاش 20 ساله آنها در دولت دهم به‌ثمر رسید و قرار شد تا در وزارت بهداشت پست معاونت پرستاری ایجاد شود و یكی از پرستاران به‌عنوان وزیر بهداشت تعیین شود.

تا بتواندپل ارتباط مدیران میانی و پایین جامعه پرستاری با مدیران ارشد وزارتخانه باشد. منتهی دولت دهم به پایان رسید و دولت یازدهم آغاز به كار كرد. در حال حاضر شنیده‌های نگران‌كننده‌ای وجود دارد كه نشان می‌دهد دولت یازدهم نمی‌خواهد تلاش 20 ساله جامعه پرستاری را به‌ثمر برساند. بنابراین میدان به معاونت پرستاری داده می‌شود. در هفته جاری هم متوجه شدیم كه توافق‌هایی برای معلق ماندن این معاونت بین سازمان معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری و وزارت بهداشت انجام گرفته كه باعث ایجاد حساسیت‌هایی در جامعه پرستاری شده است. احتمال حذف پست معاونت پرستاری در وزارتخانه به شدت جامعه پرستاری را متهلب كرده است. البته وزارت بهداشت تاكنون نه این مسئله را تایید كرده است و نه تكذیب اما بدون شك حذف معاونت پرستاری به عكس‌العمل جامعه پرستاری منجرخواهد شد.

آن چیزی كه ما جامعه پرستاران را نگران‌كرده این است كه نه‌تنها سیاست پزشك سالار كه در تمام دوران گذشته بر وزارت بهداشت سایه افكنده، تغییر نكرده است كه به‌نظر می‌رسد در دولت جدید سفت و سخت خواهد بود. وزیر بهداشت در حال حاضر فردی است كه سابقه مدیریت اجرایی نداشته و به نظر می‌رسد كه تحت‌تاثیر مشاوران ومعاونان خود است. بنابراین احساس می‌شود كه آن نگاه سابق كه نگاه خوبی به جامعه پرستاری نداشت همچنان ادامه بیابد. این نگاه بازی خوبی نیست و در نهایت این بیماران ومردم هستند كه متضرر می‌شوند چون ایجاد معاونت پرستاری باعث می‌شود تا وضعیت خدمات پرستاری تغییر كند. الان وضعیت خدمات پرستاری به‌شدت پایین است واین مسئله بدون شك نخستین تاثیر را روی جامعه بیماران می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha