عفونت های مكرر "لوزه ها و "لوزه سوم"، شایع ترین علت كاهش شنوایی در كودكان است.

دكتر حسین مرتضوی، فوق تخصص گوش (اتولوژی و نورواتولوژی) به باشگاه خبرنگاران گفت: به طور كلی "لوزه ها" و "لوزه سوم" شامل سیستم لنفاوی بدن و بخشی از حلق كه به نام حلقه لنفاوی "والدیر" معروف است، به شمار می روند.
وی افزود: شبكه لنفاوی انسان در دوران جنینی، به منظور تكامل سیستم دفاعی بدن، سلول های لنفاوی را می سازند و پس از تولد و با افزایش سن از اهمیت این حلقه كاسته شده و در مواردی با تكرار عفونت های حلقی، نه تنها نقش دفاعی را از دست می دهند، بلكه خود تبدیل به كانون عفونی می شوند.
دكتر مرتضوی در مورد تاثیر و عوارض این كانون ها ادامه داد: تنفس دهانی، تغییر قوس دندان، خرخر موقع خواب و ... در كودكان از عوارض لوزه هاست. كودكان مبتلا به این بیماری از نظر عوارض ظاهری دارای دهان باز و لب های خشك بوده، همچنین بینی و گونه این كودكان برجسته تر به نظر می رسد.
وی یادآور شد: عفونت مكرر "لوزه ها" ممكن است، منجر به روماتیسم حاد مفصلی، نارسایی كلیه ها و روماتیسم قلب شود و در مواقعی لازم است با تشخیص و اقدام به موقع و با جراحی، لوزه و لوزه سوم را برداشت و مایع پشت پرده را با جراحی میكروسكوپی البته بدون برش بیرونی و از راه سوراخ گوش تخلیه و لوله گذاری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha