سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 83674
سلامت نیوز : انسان در زندگی خود، مراحل مختلفی را سپری می کند که نهایت آن، دوران سالمندی و کهنسالی است. بر این اساس آدمی طی فرآیند رشد، تجربیات متفاوتی را به دست می آورد و سالمندی مرحله پختگی کامل و انباشته شدن این تجربیات است. دورانی که اگر مراحل پیشین را به درستی گذرانده باشیم، طبق الگوی رشدی که روان شناسان ترسیم کرده اند، مرحله محقق شدن نیازهای متعالی و معنوی است. ویژگی های دوران سالمندی و توجه به نیازهای این دوران و همچنین جایگاه سالمندان در خانواده، از جمله مواردی است که باید در تحکیم نظام خانواده مورد توجه قرار گیرد. نگاه انسان ها به دوران پیری گاه بسیار متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بر این اساس در حالی که عده ای از انسان ها از خداوند طلب طول عمر می کنند و آن را برکت زندگی و نعمتی از سوی خداوند می دانند، برخی دعا می کنند که هرگز آن قدر پیر نشوند تا از عهده کارهای شخصی خویش برنیایند و به زعم خود باری بر دوش دیگران باشند. پیر شدن، بخش مهمی از زندگی انسان هاست و می توان آن را از جمله مراحل تکامل انسان دانست. بر اساس پیش بینی ها جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است و این افزایش جمعیت، برنامه ریزی های خاصی را در زمینه های مختلف می طلبد تا تجربه تلخی را که در دوران افزایش بی رویه جمعیت جوان با آن مواجه بودیم، دوباره تجربه نکنیم. لذا مسئولان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا ضمن حفظ کرامت و افزایش کیفیت زندگی سالمندان آنان به افرادی مولد، فعال، سالم و پویا در جامعه تبدیل شوند.

سالمندان از مشکلات خاصی رنج می برند. بیشتر آن ها بازنشستگانی هستند که برای گذران زندگی درآمد کافی ندارند و از امکانات رفاهی بی بهره اند. تنوع و کثرت مشکلات در سالخوردگان، فرآیندی طبیعی است، زیرا قوای جسمی و ذهنی آنان به مرور زمان تحلیل می رود. از این رو شاید هیچ دوره ای از زندگی مانند دوران سالخوردگی پرمسئله و نگران کننده نباشد. سالخوردگان برای سالم زیستن به سازگاری فراوانی با محیط نیاز دارند. از این رو، این دوران بسیار پراهمیت است که انسان پس از طی سال های متمادی، می تواند از سال های سپری شده عمر بهره گیرد. سالمندی، پایان زندگی نیست، بلکه می تواند دوران سرزندگی، نشاط و عزت مندی باشد. بنابراین نباید به دوران پیری به عنوان دوران بیماری و از کارافتادگی نگریست. لذا ایجاد حس مفید بودن در بین خانواده برای کهنسالان از مهم ترین وظایف اطرافیان است. با افزایش سن، به طور طبیعی اندام های بدن دستخوش تغییرات زیادی می شود که با رعایت برخی نکات می توان از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

شیوه زندگی در دوره سالمندی باید به گونه ای باشد که در آن به مواردی از قبیل بهداشت فردی، ورزش و استراحت کافی و تغذیه مناسب توجه شود. نقش آفرینی موثر بزرگ ترها در فعالیت های خانواده، می تواند سبب ایجاد نشاط و سلامتی آن ها شود. در فرهنگ و عرف اسلامی و ایرانی، سالمندان عناصر ارزشمندی هستند که مجموعه افراد فامیل، به آن ها احترام می گذارند، در کارها با آنان مشورت می کنند و در اختلافات، به رأی و داوری آنان ارج می نهند. گاهی یک سخن از سوی بزرگان خانواده، آتش فتنه ای را خاموش یا تفرقه و کدورتی را به همدلی و آشتی مبدل می کند. سالخوردگان، اغلب تا زنده هستند، نعمت وجودشان ناشناخته است. چه بسیار اختلاف ها و نزاع های خانوادگی که پس از درگذشت بزرگ فامیل، چهره نشان می دهد. به همین دلیل پیامبراعظم(ص) می فرماید: «برکت و خیر ماندگار، با بزرگ ترهای شماست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha