شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 837

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی پلیس گیلان از وقوع 164 فقره تصادف در هفته گذشته در محورهای این استان خبر می دهد که منجر به ‌کشته شدن 13 نفر و مجروح شدن بیش از 250 نفر می شود و رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز به وقوع یک فقره حادثه رانندگی که سبب کشته و مصدوم شدن 5 نفر می شود ، اشاره می کند.

مرگ در جاده ها !

فرمانده پلیس راه استان بوشهر هم از تصادف یک دستگاه کامیون با یک دستگاه پژوه 206 در سه راهی شهر شبانکاره شهرستان دشتستان ، خبر می دهد که بر اثر آن 4 سرنشین پژو در دم جان سپردند. مدیرکل پزشکی قانونی لرستان نیز می گوید که طی 9 ماه اول امسال ، 720 ‬نفر در حوادث رانندگی در محورهای مواصلاتی استان جان باختند و طی این مدت 5 هزار و 108 نفر مصدوم شده ‌اند...

بر اساس آنچه که تحت عنوان حوزه اثر بخشی در نیروی انتظامی از آن یاد می شود ، برای نخستین بار میزان تصادفات و تلفات جاده ای کشور در 9 ماهه امسال نسبت مدت مشابه ثابت مانده و حتی نیم درصد کاهش نشان می دهد اما با تمام این تفاسیر ، نمی توان نسبت به آمار مرگ و میر در تصادفات جاده ای بی اعتنا بود و نگران نبود!

به گزارش خبرنگار مهر ، توسعه جاده‌ های روستایی ، عدم نصب علائم به میزان کافی و حضور نداشتن پلیس در این قبیل محورها ، به عنوان‌ برخی از عوامل ‌موثر در افزایش تصادفات و بالا رفتن تلفات انسانی ناشی از آن مطرح است. این در حالی است که رئیس پلیس راه کشور از شناسایی 3236 نقطه حادثه خیز توسط پلیس راه و سازمان راهداری خبر می دهد.

از این تعداد ، یک هزار و 768 نقطه مربوط به محورهای اصلی و یک هزار و 469 نقطه حادثه خیز نیز مربوط به محورهای فرعی کشور است که در آینده نزدیک نسبت به تقویت حضور نیروهای پلیس راه و افزایش تجهیزات ایمنی و فنی این نقاط اقدام خواهد شد. با توجه به آمار تصادفات جاده ای و میزان تلفات انسانی ناشی و نیز وقوع تخلفات باید گفت ، وضعیت فعلی برازنده ایران نبوده و این شرایط نیز شاید در اثر کم توجهی های مسئولان در گذشته بوده است.

رئیس پلیس راه کشور با انتقاد از وضعیت تجهیزات کنترل ترافیک ، می گوید: باید هر چه سریع تر تجهیزات جایگزین نیروی انسانی شده و از فرسودگی انسان های شایسته در جاده های کشور جلوگیری کنیم.

ترافیک کشور و تلفات ناشی از تصادفات آن یکی از موضوعات اساسی است که در فرا مرزهای ایران هم مطرح شده به طوری که سازمان بهداشت جهانی نیز هشدارهایی در رابطه با افزایش این تلفات طی 15 سال آینده داده است.

به گزارش مهر ، مسئولان ارشد حوزه راهنمایی و رانندگی ناجا بر این باورند که بیشترین تصادفات جاده ای در محورهای فرعی و روستایی به وقوع می پیوندد. به طوری که فرمانده پلیس راه لرستان ، مهم ترین علل بروز حوادث رانندگی در این استان را انحراف به چپ و عدم رعایت سرعت مطمئن عنوان می کند.

بر اساس اظهارات فرمانده پلیس راه لرستان ؛ جریمه کردن رانندگان جوابگوی کاهش تخلفات رانندگی برون شهری نیست و باید با حمایت قانون خودروهای متخلف را برای مدت معینی توقیف و به پارکینگ فرستاد. همچنین نبود تجهیزات لازم کنترل نامحسوس از جمله دوربین سرعت سنج ، از مشکلات فراروی پلیس راه در برخورد با رانندگان خاطی است.

به گفته وی ، 24 نقطه حساس و حادثه خیز در محورهای اصلی و مواصلاتی استان شناسایی شده که نصب دوربین سرعت سنج در این مکانها ضروری است.

معاون راهنمایی و رانندگی ناجا ، در خصوص اقدامات پلیس راه برای کاهش تصادفات جاده ای ، چنین می گوید: با تمهیدات وزارت راه تا سال آینده تمامی کامیون ها مجهز به دستگاه کنترل سرعت (تاپوگراف) می‌ شوند.

به گفته سردار محمد رویانیان ؛ این طرح در مدت زمان 3 ، 6 و یک ساله به اجرا گذاشته می ‌شود و پس از این مدت زمانی ، کامیون های فاقد سیستم کنترل سرعت اجازه تردد نخواهند داشت.

وی تاکید می کند: در صورت تردد به شرکت هایی که اقدام به تحویل بار به این کامیون ها کنند و بارنامه در اختیار آنها قرار دهند بر اساس ماده 12 کمیسیون حمل ونقل ، برخورد می ‌شود.

معاون راهنمایی و رانندگی ناجا می افزاید: از این به‌ بعد رانندگان کامیون فقط حق رانندگی در 10 ساعت و رانندگان اتوبوس حق رانندگی به ‌میزان 8 ساعت از شبانه ‌روز را خواهند داشت و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.

رویانیان تصریح می کند: با تجهیز خودروها به سیستم ترمزهای ای بی اس و کیسه هوا و همچنین ایمن کردن جاده ‌ها ، تا 3 ‌سال آینده شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در کشور خواهیم بود.

وی اشاره به راه ‌اندازی هیئت‌ های رسیدگی به شکایات در سیستم اجرائیات راهنمایی و رانندگی ، می گوید: با بررسی ‌های انجام شده ، مشخص شد که حدود 5 درصد از مراجعان ، از سیستم اجرائیات رضایت نداشتند و پرونده های آنان به شورای حل اختلاف ارسال شد و 95 درصد از رسیدگی به پرونده خود در این هیئت ها رضایت داشتند.

رویانیان در مورد نصب دوربین های کنترل سرعت در بزرگراه ها ، می افزاید: در مسیر تهران - قزوین اقدام به نصب این دوربین ها ، به‌ صورت غیر مستقیم (‪(OFF LINE‬ کرده و تخلفات پس از ثبت به صورت برگه ‌های جریمه همراه با تصاویر ، به منازل متخلفین ارسال خواهد شد.

وی ؛ تلاش برای نصب دوربین های کنترل سرعت هوشمند در همه بزرگراه های کشور تا پایان سال آینده را عنوان و ابراز امیدواری می کند که با همکاری شهرداری ، بتوان تمامی بزرگراه های تهران را به این سیستم مجهز کرد.

معاون راهنمایی و رانندگی ناجا می گوید: سیستم کنترل هوشمند (‪ (GPS‬برای تمامی وسایل نقلیه باربری و مسافربری در محورهای تهران - شیراز و تهران - مشهد راه‌ اندازی می ‌شود. با استفاده از این سیستم تردد تمامی وسایل نقلیه باربری و مسافربری به ‌صورت مستقیم (‪ (ON LINE‬و ماهواره ‌ای تحت کنترل خواهد بود و مدیریت واحد ترافیکی در این مسیرها ایجاد می شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم ، فرمانده نیروی انتظامی نیز می گوید: از سال آینده شعب راهنمایی و رانندگی در تمام پاسگاه های شهری و روستایی کشور ایجاد می ‌شود. با این اقدام هیچ راه ، جاده و خودرویی خارج از نظارت راهنمایی و رانندگی نخواهد بود.

به گزارش مهر ؛ در حالی که در راه های روستایی که خارج از حوزه پلیس راه است ، بیش از 22 درصد افزایش تلفات داشته ‌ایم ، فرمانده ناجا اظهار امیدواری می کند در پایان امسال ، تلفات جاده ‌ای به صفر یا رقم ناچیز برسد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha