سلامت نیوز : رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: سالمندی بخش مغفول مراقبت‌های پزشکی در ایران است و خانواده و جامعه اطلاعاتی درست راجع به چالش‌های سالمندی در دست ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر باقر لاریجانی در سمپوزیوم یک روزه تازه‌های دمانس گفت: وضعیت جمعیت کشور در حال تغییر است و جمعیت به سمت سالمندی پیش می رود که در آینده با مسائل مرتبط با سالمندی روبرو هستیم و باید به سلامت این حوزه و بیماری‌های غیرواگیر در این سنین اهمیت بیشتری دهیم. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، آلزایمر و غیره می‌شود که به صورت اپیدمی و با وضعیت شتابان پیش می‌رود.

وی ادامه داد: طول عمر و امید به زندگی در سراسر دنیا رو به افزایش است در ایران نیز به این گونه است. مرکز تحقیقات سلامت سالمند نیز باید با نقشه روشن به سالمندان نگاه کند و به خط مشی‌های کشوری، نگاه مردم جامعه به چالش‌ها، مشکلات و پتانسیل برای حل مشکلات توجه کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: کسانی که می‌توانند برای حل مشکلات راهی ارائه دهند باید به فکر ارائه این راه حل‌ها باشند.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکلات نیاز به راه حل‌های بومی داریم،‌ عنوان کرد: نمی‌توانیم همچون مراکز سالمندی در سراسر دنیا عمل کنیم چرا که هزینه‌ها و شرایط ما پذیرش راه حل‌های جهانی نخواهد بود و باید به فکر راه‌هایی متناسب با شرایط کشور خود باشیم.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ادامه داد: حتی نیاز نیست یک راه حل برای 70 میلیون جمعیت ارائه دهیم چرا که شرایط خانواده‌ها متفاوت است و عده‌ای از سالمندان در منزل و عده‌ای دیگر در مراکز سالمندی زندگی می‌کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: برای تاسیس مراکز سالمندی نیز نیاز به روشهای ویژه‌ای داریم تاکنون گروهی برای سرمایه گذاری در حوزه سالمندان پیدا نشده و باید تیمی برای تحقیقات و سازگار کردن شرایط نگهداری سالمند به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مدلی که در مرکز سالمندان کهریزک برای نگهداری سالمندان پیاده می‌شود مدل ویژه‌ای است، گفت: این مدل باید به صورت مدون مطرح شود چرا که ویژه و متفاوت با سایر مدل‌هاست.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ادامه داد: رعایت حقوق انسانی افراد سالمند به عنوان شعار امسال مطرح شده است که بندهای مشخصی دارد اما این بندها باید با شرایط کشور ما سازگار باشد. به طور مثال احترام به سالمند باید متناسب با فرهنگ هر کشوری در افراد جامعه نهادینه شود.

وی افزود: حقوق و خدمات بهداشتی نیز در کشور‌ها متفاوت است. به طور مثال در کشورهای غربی مطرح شده که مرگ خود خواسته سالمندان را باید پذیرفت اما در فرهنگ ایران اتانازی پذیرفته نیست.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه باید منشوری متناسب با فرهنگ هر کشور برای کرامت سالمند طراحی شود، افزود: در همه ابعاد منشورهای جهانی نیاز به تقلید نداریم و می‌توانیم راه‌های متفاوتی تعریف کنیم. در بحث سلامت معنوی، سالمندان در کشور ما شرایط بهتری دارند چرا که سلامت معنوی شامل زندگی هدفدار، رضایت از شرایط زندگی و حفظ کرامت انسانی آنهاست که برای سالمند مسلمان معانی زیباتری پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha