سلامت نیوز : فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: غفلت اعم از عاطفی و فیزیکی 60 تا 70 درصد سوء رفتار با کودکان را تشکیل می‌دهد. خشونت فیزیکی 20 درصد و سوء رفتار جنسی نیز 10 درصد آمار کودک آزاری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ الهام شیرازی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و سخنران پنل رفتار با کودک در حاشیه دومین سمینار سالیانه کودک بدحال گفت: سوءرفتار همان کودک آزاری است که می‌تواند به صورت غفلت، سوء رفتار فیزیکی، سوء رفتار عاطفی و سوء رفتار جنسی بروز پیدا کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: نادیده گرفتن یا غفلت از کودک می‌تواند خود دارای دو جنبه فیزیکی و عاطفی باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران تصریح کرد: نیازهای کودک اعم از لباس و پوشاک مناسب، غذا و خوراک، محل زندگی امن، مدرسه، آموزش و پرورش از جمله جنبه‌های فیزیکی است که اگر برآورده نشود می‌توان گفت غفلت فیزیکی رخ داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: نیاز به حمایت روانی، محبت؛ همچنین پرورش اخلاقی و روانی کودک از جمله نیازهای عاطفی کودک است که اگر این نیازها و حمایت ها انجام نشود به غفلت روانی از کودک منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بهداشت و روان تصریح کرد: سوء رفتار فیزیکی با کودک می‌تواند با مسائلی همچون کتک، لگد، هل دادن، نیشگون و سوزاندن بدن عنوان شود و به طور کلی هر چیز دردناک بدنی یا آسیب‌زا می‌‌تواند سوء رفتار جسمی یا فیزیکی محسوب شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر کودک را در شرایطی قرار دهیم که آسیب ببیند مثلاً کودک را در ارتفاع بلند قرار بدهیم که احتمال افتادنش باشد یا اینکه ظرف داغی را پیش کودک بگذاریم که احتمال سوزاندن کودک باشد این موارد نیز مصداق سوء رفتار فیزیکی هستند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: همچنین اگر شاهد باشیم که کودک در معرض آسیب است و وی را نجات ندهیم این نمونه هم مصداق سوء رفتار فیزیکی است.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: سوء رفتار عاطفی نیز می‌‌تواند در مسائلی چون توهین، تحقیر، فحش و ناسزا و حرف‌هایی از جنس تهدید و ترس بروز پیدا کند؛ همچنین اگر دست و پای کودک را ببندیم که تکان نخورد این نمونه هم یک نوع سوء رفتار عاطفی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: اگر کودک در معرض خشونت قرار بگیرد یا اینکه صحنه‌های خشن فیلم‌ها، مراسم اعدام، دعواهای خیابانی و صحنه‌های ناراحت کننده و ترس آور را ببیند این نمونه‌ها نیز سوء رفتار عاطفی به شمار می‌آیند.

وی افزود: دعواهای پدر و مادر و نزدیکان با هم نیز مصداق سوء رفتار عاطفی‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان کودک و نوجوان ایران تصریح کرد: سوء رفتار جنسی می‌تواند اعم از نگاه جنسی، لمس، دست کشیدن تا هرگونه رفتار جنسی توسط یک فرد بزرگتر با کودک باشد.

وی افزود: ممکن است هیچ گونه رفتار جنسی با کودک انجام نشود اما کودک در معرض رفتارهای جنسی باشد یعنی یا شاهد این رفتارها باشد یا اینکه فیلم و عکس رفتارهای جنسی را ببیند که در محدوده سنی کودک نیست که این نمونه‌ها نیز مصداق سوء رفتار جنسی هستند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: سوء رفتار جنسی می‌‌تواند بین دو کودک که هر دو زیر 18 سال هستند و یکی از آنها حداقل 4 سال بزرگتر باشد انجام پذیرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بهداشت و روان تصریح کرد: غفلت اعم از عاطفی و فیزیکی 60 تا 70 درصد سوء رفتار با کودکان را تشکیل می‌دهد و سوء رفتار فیزیکی 20 درصد و سوء رفتار جنسی نیز 10 درصد آمار کلی را به خود اختصاص می‌دهند.

شیرازی ادامه داد: ممکن است کودک در معرض همه این سوء‌رفتارها و کودک آزاری‌ها قرار بگیرد چرا که اگر پدر و مادر با هم دعوا کنند کودک دچار سوء رفتار عاطفی می‌شود و در ادامه چون والدین عصبانی هستند کودک را کتک می‌زنند یا به او ناسزا می‌گویند یا به مسائل روحی و روانی کودک توجه نمی‌کنند و غفلت و سوء رفتار فیزیکی نیز در مورد کودک اعمال می‌شود.

متخصص اعصاب و روان ادامه داد: در خانواده‌های پر جمعیت و خانواده‌هایی که بیش از 3 فرزند دارند انواع اختلال‌های روانی و سوء رفتار با کودکان دیده می‌شود که در این بین خانواده‌های کم فرزند کمترین سوء رفتار را با کودک دارند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: بیشترین موارد سوء رفتار با کودکان را مراقبان اصلی کودک اعم از پدر و مادر یا جانشین والد یا نزدیکان انجام می‌دهند و  10 تا 20 درصد سوء رفتارها را غریبه‌ها انجام می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: بیشتر کودکانی که در معرض سوء رفتار هستند از اختلال‌های جسمی و روانی رنج می‌برند؛ همچنین هرگونه اختلال جسمی یا روانی والدین به همراه فقر و بیکاری و عدم شناخت نیازهای سنی کودک و بلد نبودن مهارت فرزند پروری در خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا می‌تواند زمینه سوء رفتار با کودکان را بیش از پیش ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha