سلامت نیوز : پزشکان تنها قشری هستند که پس از فارغ التحصیلی مجبورند اطلاعاتشان را سالانه به روز کنند اما معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی معتقد است آموزش مداوم پزشکی بیشتر به دانش می‌پردازد و نه مهارت پزشکان، و نحوه این آموزش‌ها باید بازنگری شود.

داود امی در گفت‌وگو با فارس در مورد برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی با پنجاه و چند سال قدمت حدود 220 هزار پزشک و پیراپزشک را در بدنه خود دارد و یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات حرفه‌ای است.

وی افزود: از این تعداد حدود 10 تا 11 هزار نفر عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند که به نوعی در فرایندهای آموزشی و پژوهشی به عنوان پژوهشگر یا آموزشگر حضور دارند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه فقدان مشارکت 210 هزار نفر دیگر از جامعه پزشکی و پیراپزشکی در تحقیقات و پژوهش یک نقص محسوب می‌شود تصریح کرد: اگر الان می‌شنویم که کشور از نظر مقالات پزشکی رتبه خوبی در منطقه دارد مرهون زحمات این 11 هزار نفر است در حالی که می‌توان با استفاده از ظرفیت بقیه جامعه پزشکی این رتبه را بیشتر ارتقا داد.

امی گفت: باید فرایندی برای تحقق این هدف تدوین شود اما در این راستا یک سری خلاءهای قانونی وجود دارد که باید در سیاست‌گذاری‌های کلان بازنگری‌هایی صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: یک سند راهبردی تدوین و در مراجع بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد تا بتوان مسائلی مانند تحول در نظام آموزش مداوم پزشکی را به روز کرد.

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی تنها گروه فارغ‌التحصیلان کشور محسوب می‌شود که هر از گاهی مجبور است اطلاعاتش را به روز کند.

حجم دانش پزشکی هر 18 ماه دو برابر می‌شود

امی با بیان اینکه برخی گزارش‌های دنیا نشان می‌دهد حجم دانش پزشکی هر 18 ماه دو برابر می‌شود افزود: یکی از ایده‌های ما در سازمان نظام پزشکی این است که آموزش مداوم را از حالت سمبلیک و تشریفاتی در آورده و با مفاهیم جذاب به پزشکان ارائه کنیم. از طرف دیگر بیشتر در آموزش مداوم به مهارت‌های پزشکی توجه شود نه ارائه مسائل صرف دانش پزشکی، به عنوان مثال دانش بیهوشی را همراه مهارت‌های بیهوشی و دانش جراحی را به همراه مهارت‌های جراحی آموزش دهیم.

وی توجه به بحث آموزش همگانی در جامعه را یکی دیگر از اقدامات زیربنایی دانست و گفت: دانش سلامت مردم ما اکنون در سطح بالایی نیست و امروزه اگر بخواهند سطح سواد هر جامعه‌ای را بسنجند مواردی مانند سواد آی‌تی یا سواد سلامت را هم در نظر می‌گیرند و ما این آمادگی را داریم تا در این حوزه نیز خدمت ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha