رئیس مركز تحقیقات و بانك اعضای پیوندی ایران خاطرنشان کرد: پیوند استخوان بعد از انتقال خون، شایع‌ترین نوع پیوند محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دكتر سید محمدجواد مرتضوی در كنفرانس خبری اولین كنگره تازه‌های گرافت استخوان و جایگزین‌های آن با اشاره به بی‌نظیر بودن مرکز تحقیقات و بانك اعضای پیوندی ایران در خاورمیانه گفت: این مركز، تنها بانك استخوان كشور است كه به علت رعایت كامل استانداردهای موجود، تا به حال هیچ گزارشی از مشكلات پس از پیوند در این مركز گزارش نشده است.

وی با بیان این كه پیوند استخوان به طور معمول از سه منبع انجام می شود، افزود: در درجه اول پیوند از خود شخص (اتوگرافت) قرار دارد كه با محدودیت در مقدار برداشت گرافت و تحمیل عمل جراحی به بیمار همراه است. منبع دوم نسج بانك استخوان است كه نسج را از افراد دیگر در اختیار بیماران قرار می‌دهد و سومین منبع، گرافت‌های مصنوعی یا سنتتیك است كه ساختمانی مشابه ساختمان استخوان دارد.

دکتر مرتضوی، بیشترین استفاده از گرافت را در دندانپزشكی دانست و گفت: ارتوپدی بیشترین كاربرد از نظر حجم گرافت را دارا است و در افرادی كه دچار تروما یا شكستگی شده‌اند، اشخاصی كه تحت عمل جراحی تعویض مفاصل قرار می‌گیرند و در اعمال جراحی تومورهای استخوانی و جراحی‌های ستون فقرات استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha