چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
سلامت نیوز : وبا که یکی از بیماری‌های سال‌های دور کشورمان بوده و به شدت واگیردار است دوباره ترس و نگرانی مسئولان را موجب شده است. این بیماری خطرناک که کشنده نیز می‌باشد در حال گسترش است و مسئولان وزارت بهداشت به شدت در حال رصد و کنترل شیوع این بیماری هستند. از آنجایی که کنترل این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و زیرساخت‌ها و شبکه درمانی کشورمان وضعیت مناسبی دارد، پیش بینی می‌شود که مسئولان با اقداماتی که انجام می‌دهند از پس کنترل آن به خوبی برآیند. اما به راستی چه می‌شد اگر آسیب‌های اجتماعی هم مثل بیماری وبا بودند. مثلاً اگر آسیب اجتماعی در حال افزایش بود با مرگ چند نفر همراه می‌شد! و آنوقت به یقین مسئولان چاره ای برای آن آسیب اجتماعی نیز می‌اندیشیدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ آسیب‌های اجتماعی اگرچه خاصیت کشنده‌ای برای فرد در کوتاه مدت ندارند اما خاصیتی کشنده برای جامعه در بلند مدت دارند. در حالی که پیامدهای منفی بیماری‌هایی از قبیل وبا عینی و کوتاه مدت هستند اما پیامدهای منفی آسیب‌های اجتماعی کمتر عینی و بلند مدت هستند و به نظر می‌رسد که همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایلی بوده است که سبب شده مسئولان رسیدگی به وضعیت نابسامان آسیب‌های اجتماعی را نادیده بگیرند و اقدامات اضطراری خود را معطوف دیگر مسائل نمایند. طی سال‌های اخیر متاسفانه گستره آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش بوده و طیف افرادی که درگیر این آسیب‌ها می‌شوند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر معتاد در کشور داریم و این آسیب را باید ضربدر تعداد اعضای خانواده هایشان کنیم تا متوجه شویم که تنها یک آسیب اجتماعی(اعتیاد) چند نفر از جمعیت کشور ما را با تهدید روبه‌رو کرده است. اگر به این آمار تعداد طلاق‌ها و یا شمار زندانیان را اضافه کنیم آنوقت رقم هولناکی را شاهد خواهیم بود.

قصد سیاه نمایی نداشته بلکه آنچه گفته شد واقعیت‌های تلخی است که در گوشه و کنار کشورمان در حال رخ دادن است. متاسفانه آسیب‌های اجتماعی آن‌طور که باید جدی گرفته نمی شوند و شاید یکی از دلایل اصلی آن عینی نبودن پیامدهای آن‌ها باشد. به هر ترتیب آسیب‌های اجتماعی به مانند آتش زیر خاکستر عمل می‌کنند و زمانی که شعله ور شدند خاموش کردن آن‌ها بسیار دشوار و با صرف هزینه و زمان زیادی همراه است. اکنون نیز برای کنترل برخی از آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، بسیار تعلل صورت گرفته است و انتظار می‌رود که دولتمردان و قانونگذاران با تشکیل اتاق‌های فکر و مشورتی با ساعت‌ها مطالعه و کار کارشناسی به همراه پشتیبانی مالی و معنوی قوی به سراغ کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha