سلامت نیوز : قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های كشور در كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بزودی در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود. با تصویب این قانون، هرگونه اقدام توسعه‌ای در اطراف تالاب‌ها ممنوع خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ محسن سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران با بیان این‌كه تصویب این قانون گام مهمی در جهت حفاظت و احیای تالاب‌های كشور است، گفت: این قانون كه گام‌های نهایی تصویب را طی می‌كند از منظر قانونی پشتوانه مناسبی را برای حفاظت و احیای تالاب‌ها فراهم می‌كند چون در آن، ضمن تدوین برنامه‌های جامع مدیریتی برای تالاب‌های كشور، به موضوعاتی مانند حق‌آبه تالاب‌ها و مدیریت اقدامات توسعه‌ای در حوضه آبریز و حریم تالاب‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به این كه در این قانون به موضوع احیای دریاچه ارومیه به شكل ویژه پرداخته شده است، اظهار كرد: به‌طور كلی می‌توان گفت تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های كشور در مجلس، گام مهمی در راستای تغییر شیوه مدیریت و حفاظت از زیست‌بوم‌های طبیعی است و راهگشای حفاظت از تالاب‌های كشور خواهد شد. سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین برنامه مدیریت برای تالاب‌های پریشان، شادگان و دریاچه ارومیه اشاره كرد و افزود: تالاب‌های كشور از جمله تالاب‌های پریشان، شادگان و ارومیه در وضعیت خوبی قرار ندارند و اجرای برنامه مدیریتی كه در طول سال‌های گذشته تدوین شده و تكالیفی را برای بخش‌های مختلف اجرایی تعیین كرده، می‌تواند برای تالاب راهگشا باشد؛ اما این برنامه مدیریتی در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود كه دستگاه‌های اجرایی در كنار سایر ذی‌نفعان از جمله سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی، اجرای این برنامه‌ها را در دستور كار خود قرار دهند.

وی در مورد تالاب پریشان تصریح كرد: عواملی مانند توسعه ناپایدار كشاورزی، بهره‌برداری نامناسب از منابع آب سطح و زیرزمینی مانند حفر چاه آب‌‌های بسیار در اطراف تالاب و گسترش كشاورزی، مدیریت تالاب پریشان را با تهدید مواجه كرده و امیدواریم اجرای برنامه تدوین شده با كمك و مشاركت مردم مؤثر باشد. سلیمانی با بیان این‌كه باید نگاه‌مان را نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی كشور تغییر دهیم، گفت: اگر مسئولان و جوامع محلی نگرشی پایدار به این موضوع داشته باشند، می‌توان همزمان به دو هدف بهره‌برداری و حفاظت تالاب دست پیدا كرد. از بین رفتن تالاب‌ها نشانه زودهنگام مدیریت ناپایدار منابع آبی كشور است و اگر در این زمینه مدیریت یكپارچه‌ای نداشته باشیم، بحران منابع آبی زندگی جامعه بشری را به شكل جدی به خطر خواهد انداخت. وی در پایان به این نكته اشاره كرد كه اصلی‌ترین موضوع در بحث احیا و حفاظت از تالاب‌های كشور، تغییر جدی نگاه و شیوه رفتار ما در بهره‌برداری از منابع آبی و توسعه ناپایدار در حوضه‌های آبریز تالاب‌های كشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha