چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 83777
سلامت نیوز : پزشک با معاینه کردن چشم بیمار می تواند از مشکلات جسمی وی آگاه شود. این که آیا فرد به کلسترول بالا، بیماری کبدی، دیابت و... مبتلاست یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ پزشک علاوه بر تشخیص دادن بیماری چشم، می تواند علایم کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های دیگر را نیز با معاینه کردن چشم تشخیص دهد. آسیب دیدگی رگ های خونی در پشت چشم می تواند از علایم اولیه مشکلات جسمی باشد. در صورت نیاز پزشک آزمایش های بیشتری برای حفظ بینایی و سلامت کلی بدن انجام می دهد.

تاری دید و ناراحتی چشم در محل کار می تواند نشانه نوعی سندروم بینایی باشد. احساس فشار روی چشم، قرمزی چشم، تاری دید و ناراحتی چشم در مواردی از نشانه های «سندروم دید رایانه» است.

اگر والدین شما عینکی باشند، احتمال عینکی بودن فرزندان زیاد است. نزدیک بین یا دوربین بودن یکی از والدین، احتمال عینکی بودن فرزندان را نیز بیشتر می کند. مشکل نزدیک یا دوربینی اغلب ارثی است.

از دهه ۴۰ سالگی، دید ضعیف می  شود: بیشتر افراد از اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی، در هنگام خواندن روزنامه دچار مشکل می شوند. با افزایش سن، عدسی چشم قادر نیست به اندازه کافی تغییر شکل دهد تا چشم بتواند به طور واضح روی اشیای نزدیک تمرکز کند. به این حالت ایراد انکساری پرسبیوپیا (Presbyopia) گفته می شود.

دوبینی ناگهانی می تواند از علایم سکته مغزی باشد:دوبینی می تواند بر اثر بیماری های چشم از جمله آب مروارید باشد اما برخی مشکلات مغزی مانند سکته نیز با علامت دوبینی همراه است. پزشکانی که اختلال دوبینی را درمان می کنند، از بیمار می خواهند تا یکی از چشم های خود را ببندد. اگر بیمار فقط هنگام نگاه کردن با چشم چپ یا راست دچار دوبینی شود، علت این امر مشکل چشم است. اگر دوبینی بیمار با بستن یک چشم برطرف می شود و با باز بودن هر ۲ چشم باز می گردد، این امر نشانه تنظیم نبودن عملکرد دو چشم با هم است.

بیشتر کودکان تا اندازه ای دوربینی دارند:بیشتر کودکان کمی دوربینی دارند اما تاری دید ندارند. علایم دوربینی بیش از حد شامل احساس فشار روی چشم، خستگی مفرط، سردرد و سوزش یا چشم درد است.

افراد کور رنگ، قادر به دیدن رنگ قرمز یا سبز نیستند:اگر دچار کوری رنگ شده اید، به این معنا نیست که دنیا را به رنگ خاکستری خواهید دید. این امر تنها در موارد حاد و نادر رخ می دهد. بیشتر افرادی که دچار کوری رنگ می شوند، در تشخیص دادن رنگ قرمز از سبز با مشکل مواجه می شوند.

چه عواملی خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد؟افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. اگر دچار کدری یا تاری دید هستید احتمال دارد که دچار آب مروارید شده اید. در این نوع اختلال، عدسی چشم کدر می شود گویی که از پشت یک شیشه کثیف به بیرون نگاه می کنید.

علت زردی چشم چیست؟یرقان به صورت زردی پوست دیده می  شود و می تواند علامت مشکل کبدی، کیسه صفرا یا پانکراس باشد. عفونت، سرطان و اختلالات خون از جمله بیماری هایی است که می تواند سبب یرقان شود. اگر پوست زرد یا نارنجی رنگ دارید اما سفیدی چشم ها تغییر نکرده است احتمال دارد که بیش از حد از مواد غذایی نارنجی رنگ مانند هویج استفاده کرده باشید.

چرا مشکل چشمی در مبتلایان به دیابت بالاست؟در بسیاری از موارد فشار خون و قند خون بالا به شبکیه، عدسی و عصب چشمی آسیب می رساند. در افرادی که دیابت دارند، احتمال ابتلا به آب مروارید، آب سیاه و رتینوپاتی دیابتی بالاست. رتینوپاتی دیابتی می تواند باعث متورم شدن شبکیه چشم و نشت مایعات در چشم و رشد رگ های خونی جدید اما غیرعادی شود.

تنبلی چشم (amblyopia) چیست؟افرادی که دچار تنبلی چشم هستند، به علت رشد غیرطبیعی یکی از چشم ها، از کودکی از قدرت دید کمتری برخوردارند. در کودکان با بستن چشم قوی، زمینه کارکردن بیشتر چشم ضعیف فراهم می شود. این مشکل قابل رفع است و به مرور زمان، چشم ضعیف قوی تر می شود. پس کودکانی که تنبلی چشم دارند یا دچار انحراف چشم هستند، قبل از اقدام به جراحی باید از روش بستن چشم سالم استفاده کنند. احتمال اینکه این کودکان به عینک اصلاحی نیاز پیدا کنند نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha