در حالی که هر روز آمار مبتلایان به وبا بالاتر می رود وزارت بهداشت تنها به ذکر توصیه های بهداشتی بسنده کرده است و نه برنامه های جدی تری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد و نه بودجه خاصی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته است.

افزایش ابتلا به وبا صدای مجلسی ها را هم در آورد/آمار مبتلایان به وبا هر روز بالاتر می رود
سلامت نیوز:  در حالی که هر روز آمار مبتلایان به وبا بالاتر می رود وزارت بهداشت تنها به ذکر توصیه های بهداشتی بسنده کرده است و نه برنامه های جدی تری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد و نه بودجه خاصی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته است.

اواسط مرداد ماه سال جاری، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از وبا مشاهده نشده است از آماده باش وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل این بیماری خبر داده بود و ادامه این روند را تا پایان آبان ماه عنوان کرده بود. در حالی که امید می رفت مراقبت های وعده داده شده از سوی وزارت بهداشت برای پیشگیری از وبا، که هرساله نگرانی های زیادی را در میان مردم ایجاد می کند، تحقق پیدا کند اما این امر عملی نشد و متاسفانه آمار مبتلایان به وبا روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز آنچه تاسف بار است در نظر نگرفتن بودجه ای مشخص برای این کار است. دکتر حسن قاضی زاده ، وزیر بهداشت از نبود ردیف بودجه ای برای کنترل این بیماری خبر داده و عنوان کرده است باید از سهم مردم هزینه کنیم.


این در حالی است که برخی از مراکز بهداشتی در نقاط مرزی به دلیل نبود امکانات کافی برای کنترل این بیماری مشکلات بسیاری دارند به طوری که دکتر ایرج ضاربان سرپرست دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر طی مصاحبه ای از مسئولان وزارت بهداشت تقاضا کرده است در خصوص تامین اعتبارات، تجهیزات، مواد گندزدا و دارو به این دانشکده اقدام عاجل مبذول فرمایند تا بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند.

وی هشدار داده است:« اگر تدابیری اندیشیده نشود و همین روند ادامه داشته باشد و آبهای مصرفی در ایرانشهر و روستاها آلوده شوند یک همه گیری بزرگ اتفاق خواهد افتاد و فاجعه انسانی خواهیم داشت.»

متاسفانه علاوه بر اینکه وزارت بهداشت در اقدام پیشگیرانه خود بسیار کند عمل کرده است از همان ابتدا به مانند برخی وزرای بهداشت گذشته ، سعی بر این داشته که نشان دهد مشکل آنچنان حاد نیست و با بیان اینکه :« بیماری وبا فعلا در بین تعدادی افراد خاص كه افغانی هستند و از این كشور به ایران آمده‌اند در كشور مشاهده شده است و فعلا برای مردم جای نگرانی نیست چون مسئولان بهداشتی اوضاع را تحت كنترل دارند و هرگاه لازم شد كه هشداری به مردم داده شود. مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت به موقع هشدارهای لازم را اعلام می‌كنند.» اما افزایش یکباره آمار مبتلایان خلاف گفته های وزیر بهداشت را ثابت می کند.

متاسفانه در حالی که وزارت بهداشت قرنطینه کردن بیماران برای پیشگیری از همه گیری وبا را روشی منسوخ شده دانسته و تنها راه پیشگیری از وبا را اطلاع رسانی می دانست، اما افزایش روزافزون آمار مبتلایان حکایت از این دارد که اطلاع رسانی ها مناسب نبوده است. البته اطمینان دادن های بی مورد برای جلوگیری از نگرانی مردم را نیز می توان یکی از عوامل دخیل در افزایش آمار ابتلا به وبا دانست.

وزارت بهداشت در حالی که خبر رسیدن وبا به تهران را قویا تکذیب می کرد اما تنها پس از گذشت چند روز خبر ابتلای چند تهرانی به وبا تایید شد. به گفته دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، در آخرین آمارها چهار مورد از مبتلایان به وبا در تهران بوده است.

در حال حاضر طبق آخرین اخبار، آمار مبتلایان به وبا به 180 نفر رسیده است و از میان مبتلایان 5 نفر فوت کرده اند. به گفته دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت « از این آمار، 114 مورد از مبتلایان به وبا مربوط به افرادی است که به صورت قاچاق از مرزهای جنوب شرقی و شرق به کشور وارد شده‌اند و بیشترین میزان بروز این بیماری مربوط به استان سیستان و بلوچستان و شهرهای زاهدان و ایرانشهر است. مواردی نیز در کرمان و شهر سیرجان شناسایی شده‌اند.» البته وبا به کرج و قم نیز رسیده است.

در حالی که کمیسیون بهداشت مجلس ابتدا با اطمینان خاطری که وزیر بهداشت داده بود نسبت به شیوع این بیماری نگرانی نداشتند اما بلاخره افزایش مبتلایان به وبا صدای مجلسی ها را نیز درآورد و خواستار ارائه گزارشی در این مورد از وزارت بهداشت شدند تا اینکه وزارت بهداشت دوم مهرماه این گزارش را به مجلس ارائه کرد.

پیش از این به دلیل اینکه هنوز گزارشی از سوی وزارت بهداشت در مورد مبتلایان به وبا به مجلس ارائه نشده بود برخی شیوع این بیماری را شایعه می دانستند اما کمیسیون بهداشتی ها نسبت به آن هشدار داده و اعلام کردند عدم گزارش دلیلی بر عدم وجود وبا نیست.

علی کائیدی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرده بود:« اگرچه گزارش دقیقی از این موضوع ارایه نشده اما نمی‌توان بحث را شایعه دانست و نسبت به آن بی تفاوت بود، در این زمینه ضرورت دارد مسئولان بهداشت استان‌ها به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش دهند.»

با توجه به افزایش موارد ابتلا به این بیماری واگیردار لازم است وزارت بهداشت بودجه ای مشخص برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در نظر گیرد و تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی لب مرزی به تمامی لوازم و امکانات برای کنترل این بیماری تجهیز شوند چنانکه پیام های کاربران سلامت نیوز حاکی از عدم رسیدگی های مناسب در شهرهای مرزی است که توجه هرچه بیشتر به این امر را می طلبد. از طرفی باید کنترل مرزهای کشور توسط مسئولین مربوطه شدت بیشتری یابد و تمامی دستگاه ها همکاری های لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند تا در امر پیشگیری از همه گیری این بیماری بتواند بهتر عمل کند.

لازم به ذکر است بیماری وبا با آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب شروع می شود.اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است وفرد بیمار گاه روزانه بیش از  ۳۰لیتر آب دفع می کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتاً می تواند منجر به مرگ فرد شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha