چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 83789
سلامت نیوز : عضو انجمن جهانی آسیب‌های ورزشی،آرتروسکوپی و جراحی زانو گفت:صافی کف پا(Flat Foot ) به اختلالی گفته می‌شود که در آن قوس طولی پا از بین رفته و کل کف پا یا قسمت بیشتر آن با زمین در تماس قرار می‌گیرد.

آرش شرافت وزیری در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه این اختلال از نوع خفیف تا شدید بین 20 تا 30 درصد در جامعه شایع است،افزود: اولین مشخصه این اختلال این است که فرد در حالت ایستاده قسمت داخلی پایش باید با سطح زمین فاصله کمی داشته باشد که در افراد مبتلا به این اختلال، این فاصله دیده نمی‌شود.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: راه دیگر شناسایی اختلال کف پا این است که در صورتی که از کف پا در حین وزن گرفتن، اسکن انجام شود، بر خلاف افراد عادی که قسمت داخلی پا فشاری را متحمل نمی‌شود اما در کف پای صاف نواحی افزایش فشار بیشتری وجود دارد.

شرافت وزیری ادامه داد: صافی کف پا در کودکان زیر 3 تا 5 سال کاملاً طبیعی است چون کف پای کودکان زیر دوسال چربی و نرمی مفاصل بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.پس در این سنین صاف بودن کف پا به عنوان بیماری نیست و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد.

وی افزود: به تدریج که کودک بزرگتر می‌شود و فعالیتهایش افزایش می‌یابد قوس کف پای کودک نیز خود به خود شکل می‌گیرد.اما والدین باید از سن 5سالگی به بعد به این موضوع توجه کنند.

این جراح استخوان و مفاصل تصریح کرد: والدین باید توجه کنند اگر راه رفتن کودک کمی مسخره به نظر می‌رسد و کودک بیشتر بر روی لبه خارجی پای خود راه می‌رود، یا از دردهای مبهم در ناحیه عضلات ساق شکایت دارد بهتر است که کودک توسط پزشک متخصص ارتوپد معاینه شود.

شرافت وزیری در مورد درمان صافی کف پا گفت: امروزه ثابت شده که پوشیدن کفشهای طبی سنگین تأثیر چندانی در درمان یا بهبودی صافی کف پا ندارد و به خصوص در انواع خفیف تا متوسط نیاز به هیچ مداخله‌ای نیست و بهتر است کودک بیشتر از کفشهای مخصوص دویدن که در آن مقداری قوس کف پا تعبیه شده است استفاده کند.

عضو انجمن جهانی آسیب‌های ورزشی،آرتروسکوپی و جراحی زانو ادامه داد: در مواردی که کودک از خستگی بالای عضلات ساق شکایت می‌کند بهتر است از کفی های داخل کفش استفاده شود.

وی افزود: اما در انواع شدید که معمولاً در حین ایستادن قسمت داخلی پا با زمین برخورد می‌کند و به نظر می‌رسد که تمام پا به سمت داخل چرخیده است استفاده از کفی های مخصوص و کفش طبی مناسب است.

شرافت وزیری گفت: همچنین مطالعات نشان داده که راه رفتن و دویدن با پای برهنه روی سطوحی مثل ساحل شنی دریا ، زمینهای چمن یا حتی تشک های مخصوص ورزشی مفید است چون عضلات کف پا را تقویت می‌کند.

این جراح استخوان و مفاصل افزود: خانواده‌ها بدانند که هدف استفاده از این روشهای درمانی از بین بردن صافی کف پا نیست و فقط باعث نزدیک شدن به یک وضعیت طبیعی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha