چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
سلامت نیوز : متخصص گوش، حلق و بینی، تغذیه و ساختمان بدنی مناسب را در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مؤثر دانست و گفت: کسانی که در دوره نوزادی از شیر مادر استفاده نکرده‌اند در ابتلا به سرماخوردگی مستعدتر از دیگران هستند.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شیوع سرماخوردگی در فصل پاییز به چند علت رخ می‌دهد؛ تغییرات ناگهانی درجه هوا، خشکی هوا و بازگشایی مدارس از این دسته‌اند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در فصل پاییز ما با تغییرات ناگهانی درجه هوا مواجه‌ایم که این امر باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده و فرد مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی و در نتیجه سرماخوردگی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: خشکی هوا نیز مورد دیگری است که در شیوع این بیماری دخیل است؛ چرا که در فصل پاییز و زمستان، افراد در محیط بسته به سر می‌برند و برای گرم کردن هوا از وسایل گرم‌کننده استفاده می‌کنند که این امر به خشک شدن مخاط فوقانی تنفسی مثل مخاط بینی منجر می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران، ادامه داد: خشکی مخاط بینی باعث کم شدن مقاومت بدن در برابر تهاجم ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود و زمینه را برای ابتلا به سرماخوردگی فراهم می‌کند.

رزم‌پا، بازگشایی مدارس، مهدکودک‌ها و همچنین تجمع افراد در مکان‌های بسته را علت دیگر فراگیر شدن سرماخوردگی دانست و افزود: حتی اگر یک نفر هم بیمار باشد می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند.

متخصص گوش، حلق و بینی، پیشگیری از سرماخوردگی را با حذف ۳ عامل گفته شده میسر دانست و گفت: افراد دقت کنند که هوای خانه را طوری تنظیم کنند که رطوبت مناسبی داشته باشد؛ همچنین تا زمانی که بیمار هستند و سرما خورده‌اند، استراحت کنند و سعی کنند با دیگران تماس نداشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: بعضی افراد بیشتر از دیگران در ابتلا به بیماری مستعد هستند مخصوصاً کسانی که در دوره کودکی و نوزادی از شیر مادر استفاده نکرده‌اند.

وی نقش تغذیه خوب و ساختمان بدنی مناسب را در پیشگیری از ابتلا به بیماری مؤثر دانست و افزود: عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی نیاز به درمان محافظتی و مراقبتی دارد.

متخصص گوش، حلق و بینی، ادامه داد: استراحت، نوشیدن مایعات کافی،‌ تغذیه خوب و استفاده از آبمیوه و مرکبات برای تأمین هرچه بیشتر ویتامین C بدن می‌تواند در بهبود سرماخوردگی مؤثر باشد.

رزم‌پا استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی را مضر دانست و افزود: مصرف خودسرانه دارو می‌تواند میزان فلور طبیعی معده و روده را به هم بزند و به پیدایش یکسری میکروب‌های مقاوم در بدن منجر شود و وضعیت فرد را به گونه‌ای رقم بزند که حتی با تزریق چند پنی‌سیلین نیز درمان مناسب صورت نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha