سلامت نیوز : رئیس دانشکده پرستاری بقیه الله با پیشنهاد استقرار معاونت پرستاری در یک دوره 4 ساله و ارزیابی عملکرد آن گفت: وزیر بهداشت در مورد حذف معاونت پرستاری عجولانه تصمیم نگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عباس عبادی اختصاص بیش از 65 درصد تیم سلامت به پرستاران و توانمندی‌ها و شایستگی های جامعه پرستاری در ارائه خدمت در نظام سلامت را فلسفه تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت خواند و افزود: جامعه پرستاری، جامعه‌ای متخصص و توانمند است که با هزینه حداقلی می‌توان به خدمات آنها دسترسی پیدا کرد.

وی گفت: تضعیف و حذف معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت، خسرانی برای کل نظام سلامت است که حتماً بعدها عوارض آن را خواهند دید و هر اقدامی پیش از ارزیابی عملکرد این معاونت، اقدامی عجولانه و نامعقول است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به خدمات پرستاران به لحاظ اقتصاد سلامت هم نگاه کنیم، در می‌یابیم که خدمات آنها مقرون به صرفه است. پرستاران در نظام سلامت، گروهی هستند که انتظاراتشان به نسبت خدماتی که ارائه می‌کنند، پایین‌تر است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران ادامه داد: متأسفانه در گذشته همواره در ساختار نظام سلامت شاهد یک نظام تک قطبی مبتنی بر طیف خاصی از همکاران متخصص بوده‌ایم و بسیاری از گروه‌های دیگر علوم پزشکی از جمله پرستاری مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید بر لزوم وجود معاونت پرستاری در ساختار کنونی وزارت بهداشت گفت: شاید برخی ایجاد این معاونت را دادن یک امتیاز به یک صنف خاص تلقی کنند اما در این میان صنف پرستاری به دلیل دو ویژگی مهم شامل حجم نیروی انسانی بزرگ (60درصد کادر بهداشتی و درمانی) و نوع خدماتی که می‌توانند در نظام سلامت ارائه دهند، از سایر صنوف مجزا هستند و نیاز به یک معاونت مستقل تحت عنوان معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت امری غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.

عبادی افزود: خدمات جامعه پرستاری می‌تواند خارج از دیوارهای بیمارستانی نیز به جامعه کشیده شود و پرستاران در بحث نظام پزشک خانواده، خانه‌های بهداشت و خدماتی که گستره و هدفش مردم و تندرستی مردم است، می‌توانند نیروهای بسیار کارآمدی باشند.

وی ادامه داد: لذا باید در ساختار نظام سلامت نگاه ویژه و جایگاه خاصی برای جامعه پرستاری لحاظ کرد تا بتواند انرژی و پتانسیل نهفته در این گروه را سازماندهی کند تا به صورت بهینه از آن استفاده شود.

رئیس دانشکده پرستاری بقیه الله خاطر نشان کرد: طبیعتاً حذف معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت، خسرانی برای کل نظام سلامت است که حتماً بعدها عوارض آن را خواهند دید.

وزیر بهداشت حداقل 4 سال به پرستاران فرصت دهد

عبادی با طرح پیشنهادی به وزیر بهداشت گفت: پیشنهاد می‌کنم، جناب آقای وزیر، حداقل اجازه دهد تا این معاونت یک دوره 4 ساله را به شکل آزمایشی طی کند و خدماتش در طول این دوره مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار گیرد، اگر توانست موجب تحرک و پویایی بیشتر در نظام سلامت شود، به فعالیت خود ادامه دهد و در غیر این صورت مورد بازبینی قرار گیرد.

وی در مورد انگیزه منتقدان تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری افزود: تصور بخشی از این مخالفان این است که در نظام سلامت نباید نگاه صنفی وجود داشته باشد و اگر قرار به تشکیل معاونت پرستاری باشد سایر اصناف اعم از داروسازان، دندانپزشکان و امثالهم نیز می‌توانند داعیه وجود معاونتهای مشابه را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: از جهتی این نقد درست است ولی چون پیشینه نظام سلامت و ساختار وزارت بهداشت نشان داده است که به رغم نام ظاهری معاونت های مختلف که شامل یک صنف خاص نمی‌شود اما متأسفانه همواره جهت گیری ها، قانون‌گذاری‌ها، مدیریت نظام سلامت و رویکردهای متمرکز روی صنف بخصوصی بوده و از پتانسیل بخش های دیگر نظام سلامت استفاده نشده است.

وی افزود: لذا اگر ساختار وزارت بهداشت و نظام سلامت به صورت کلی اصلاح شود چه بسا نیاز به معاونت پرستاری هم نباشد اما سوابق نشان داده که ساختار این انعطاف پذیری را ندارد که بتواند خدمات اقشار مختلف علوم پزشکی را مورد استفاده بهینه قرار دهد.

عبادی اضافه کرد: البته نباید برای هر صنفی یک معاونت مستقل در وزارت بهداشت تعریف شود اما با توجه به ویژگی‌های خاصی که در مورد جامعه پرستاری و حرفه پرستاری وجود دارد باید حوزه پرستاری را از سایر صنوف متمایز دانست و قطعاً وجود معاونت مراقبت و پرستاری می‌تواند به نظام سلامت کمک کند و این معاونت بیش از آنکه یک جایگاه صنفی باشد می‌تواند جایگاهی متمرکز برای تندرستی و سلامت مردم از طریق دسترسی آسان و ارزان به خدمات تخصصی پرستاری در سطوح مختلف پیشگیری و درمانی باشد.

وی افزود: به هر حال معاونت مراقبت و پرستاری توقعی است که در دولت قبل در جامعه پرستاری ایجاد شده است و به نظر می‌رسد که عاقلانه نباشد که دولت اعتدال در همان بدو فعالیت و بدون هیچگونه ارزیابی عملکرد بخواهد این معاونت را حذف کند.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله خاطر نشان کرد: حداقل باید یک فرصت 4 ساله برای فعالیت معاونت پرستاری در وزارت بهداشت قائل شد و سپس در مورد آن تصمیم گیری کرد و اگر کارآمدی آن پس از این دوره آزمایشی زیر سوال رفت در آن صورت جای هیچ گله و شکایتی نیز برای جامعه پرستاری باقی نمی ماند، ولی هر اقدامی پیش از آن اقدامی عجولانه محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha