سلامت نیوز : به گفته یک متخصص قلب، دور کمر بالاتر از 80 تا 85 سانتیمتر در خانم‌ها و 90 تا 95 سانتیمتر در مردها آنها را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با (ایسنا) ، ریشه حدود 40 درصد از مرگ و میرها را بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر سالانه 140 تا 150 هزار نفر در کشور ما بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند که این رقم در استان کرمانشاه به 11 تا 12 هزار نفر در سال می رسد.

وی با بیان اینکه هنوز هم مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی عروقی در صدر مرگ و میرهای سالانه قرار دارند، گفت: پس از بیماریهای قلبی عروقی، حوادث و تصادفات و پس از آن نیز سرطان‌ها در راس علل مرگ و میرها قرار دارند.

وی بی اطلاعی تعداد زیادی از بیماران قلبی عروقی از بیماری خود را علت آمار بالای مرگ و میر در بیماران قلبی عروقی دانست و گفت: متاسفانه بخش زیادی از افرادی که مبتلا به تنگی عروق هستند از بیماری خود بی‌اطلاعند و گاه در اثر یک حمله ناگهانی جان خود را از دست می دهند.

دکتر معصومی با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های قلبی عرقی در همه جای دنیا و در کشور ما در مردان بیشتر از زنان است، گفت: وضعیت هورمونی زنان به میزان زیادی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر می اندازد.

وی سپس با بیان اینکه تغذیه ناسالم، تحرک ناکافی و استرس‌های روزمره در حال به هم زدن این الگو هستند، گفت: البته هنوز هم در کشور ما درصد ابتلای مردان به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر است.

به گفته معصومی علاوه بر مرد بودن، سیگار کشیدن، کم تحرکی و... احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در مردان افزایش داده است.

به گفته معصومی با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد، ضمن اینکه سابقه خانوادگی نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی دارد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی نیز زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

معصومی با بیان اینکه تغذیه ناسالم درصدر عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارد، به افراد توصیه کرد: میوه ها، سبزیجات و حبوبات را در برنامه روزانه خود بگنجانند و از مصرف غذاهای پرچرب و پرکلسترول پرهیز کنند.

وی مصرف چربی‌های ناسالم، پرخوری، بالا بودن میزان کلسترول در غذاها، استفاده زیاد از روغن‌های حیوانی، دمبه، کله پاچه، جگر و... را در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی موثر دانست و گفت: میزان مصرف روغن‌های جامد در بین افراد به میزان چشمگیری بالاست که اصلا مطلوب نیست.

وی به افراد توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به جای گوشت قرمز گوشت سفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

معصومی به افراد توصیه کرد: از خوردن غذاهای سرخ کرده و فست فودها خودداری کنند چرا که این گونه غذاها سلامت را به مخاطره می اندازند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند.

به گفته معصومی سرخ کردن سبب تغییراتی در روغن می شود که آن را بیماری زا می‌کند.

وی با بیان اینکه در کنار تغذیه ناسالم، بی تحرکی به میزان زیادی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد، به افراد توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یک ساعت ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha