با روی کار آمدن وزیر جدید بهداشت، وعده‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان منتشر شد؛ قول‌هایی که بیشتر درباره کاهش هزینه‌های دارو و درمان، به‌خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج بود و خبر از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بسیاری از خدمات درمانی داشت.

از وعده‌های بیمه‌ای تا ارز مبادله‌ای
سلامت نیوز : با روی کار آمدن وزیر جدید بهداشت، وعده‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان منتشر شد؛ قول‌هایی که بیشتر درباره کاهش هزینه‌های دارو و درمان، به‌خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج بود و خبر از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بسیاری از خدمات درمانی داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ قرار بود تا اول مهر ماه بسیاری از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به سال نرخ سال 91 بازگردد اتفاقی که سید حسن قاضی زاده هاشمی هم آن را تأیید می‌کند، اما هنوز بسیاری از داروها به روز اعلام قیمت می‌شوند. رصد رسانه‌ای روزنامه «حمایت» نشان می‌دهد که برخی از داروخانه‌های سطح شهر تهران از ارایه دارو به بیماران خودداری کرده و علت آن را تغییر تعرفه بیمه‌ای داروها به صورت مقطعی در طول روز عنوان می‌کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این مورد می‌گوید: دارو ارزان شده است اما مشکلی فعلی ما ارز مبادله‌ای است. اکنون دارو با ارز 2 هزار و 200 تومان وارد می‌شود پس به تبع به اندازه‌ای که مد نظر مردم بود باعث کاهش قیمت دارو نشده است. وزیر بهداشت تاکید می‌کند:‌ با تدابیر اندیشیده شده، در تلاش هستیم تا داروها به خصوص برای بیماران صعب‌العلاج به قیمت سال گذشته بازگردد.

یارانه دارو هم پرداخت نمی‌شود
یکی از وعده‌های وزیر سابق این بود که مابه‌التفاوت قیمت دارو را بعد از گرانی به صورت یارانه به حساب بیماران خاص واریز کنند. برای این کار از بانک اطلاعاتی تامین اجتماعی نیز کمک گرفته شد و روزهای آخر وزارت «طریقت منفرد» نزدیک به یک هزار بیمار یارانه خود را دریافت کردند. اتفاقی که هاشمی به عنوان وزیر جدید روی آن خط بطلان کشید و آن را کار بیهوده ای دانست.

وی در این باره به «حمایت» می‌گوید: یارانه دارو دیگر به حساب بیماران واریز نمی‌شود؛ تصمیم گرفتیم به جای اینکه این پول به حساب مردم واریز کنیم و در مقابل نیز هر روز دارو گران‌تر شود و در این میان دارو به عده‌ای برسد و برخی نیز از دریافت آن محروم شوند، این پول را در اختیار بیمه‌ها قرار دهیم تا در کل، آن‌ها داروهای بیشتر از بیماران خاص را بیمه کنند.بنابراین بیمه‌ها باید اضافه قیمت را جبران کنند تا به بیمار فشاری وارد نشود.

داروها رایگان نمی‌شود
وزیر بهداشت درباره تخصیص داروی رایگان برای بیماران صعب‌العلاج نیز توضیح می‌دهد: هنوز تصمیمی برای چنین موضوعی گرفته نشده است و برنامه‌ها مانند قبل است. اما خوشبختانه با رایزنی‌های صورت گرفته ۲۰ قلم داروی بیماران خاص تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت به طوری که داروهایی که در گذشته بیمه نبودند نیز بیمه خواهند شد. وی با بیان اینکه 400 میلیارد تومان تعهد وزارت بهداشت به بیمه‌ها بوده است که پرداخت شد، خاطرنشان می‌کند: تعهد ما بیش از هزار میلیارد تومان است و امیدواریم بتوانیم با همه بدهکاری‌هایی که داریم این تعهد را زود محقق کنیم.

و یک خبر خوب
گفتنی است در رابطه با دارو، روز 18 شهریور امسال گزارشی با عنوان «20 هزار مبتلا به بیماری‌های نادر پشت سد کمبود دارو» در روزنامه «حمایت» منتشر شد. روز گذشته سازمان و غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این گزارش اعلام کرد: «این مشکل به دلیل مشکلات ارزی و گمرکی ایجاد شده بود که خوشبختانه با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، برطرف شد و دارو برای توزیع در اختیار سیستم پخش دارویی کشور قرار گرفته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha