پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: 83830

سلامت نیوز : از سوی نهادهای آمارگیری و ثبت احوال با‌رها اعلام شده است که میزان ازدواج و زاد و ولد در کشور پایین آمده است. یکی از دلایل عمده این موضوع را کارشناسان امر وجود مشکلات اقتصادی می‌دانند که سبب کاهش علاقه جوانان به ازدواج شده است. از سویی دیگر ایستادن در صف عریض و طویل وام ازدواج آن هم به مدت‌های طولانی تا 2 سال یا بیشتر باعث شده تا جوانان نسبت به این سنت دینی و فرهنگی ما کم‌انگیزه شوند.اما حالا گزینه نا‌امیدکننده دیگری به این موضوع اضافه شده است. طبق گفته‌های عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، «بانک‌ها اعلام کردند ما بیش از 101 درصد وام ازدواج برای جوانان را پرداخت کرده‌ایم، ما این موضوع را پیگیری کردیم و مشخص شد که بانک‌ها تخلف کرده و وام ازدواج جوانان را به کارمندان خود پرداخت می‌کردند.» چندی پیش محمد عباسی، وزیر سابق ورزش و جوانان درمورد تعداد جوانانی که وام ازدواج را دریافت نکرده‌اند اعلام کرده بود: «30 درصد از کسانی که از سال 91 برای وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز وام را دریافت نکرده‌اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ از سویی دیگر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اعلام کرده بود: «900هزار نفر متقاضی در سال 92، هنوز موفق به دریافت وام ازدواج نشده‌اند و با تامین اعتبار وجوه اداره شده از سوی مجلس و اعتبار از سوی بانک مرکزی تا پایان سال تمام متقاضیان وام خود را دریافت می‌کنند». در همین زمینه، فرج‌ا... عارفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم به آرمان می‌گوید: «بانک‌ها همین بودجه اندکی که برای وام ازدواج به جوانان تعلق داشت را هم پرداخت نکرده‌اند. در فرهنگ دینی ما تاکید بر ازدواج شده اما حالا به جایی رسیده‌ایم که جوانان بعضا به‌دلیل مشکلات اقتصادی توانایی انجام این عمل خیر را ندارند». او تاکید کرد: «برای رفع این مشکل دولت جدید حتی می‌تواند از صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه وام ازدواج استفاده کند.

میزان وام ازدواج در کشور ما پایین است، اما بانک‌ها همین میزان اندک را هم در مواردی به جوانان نداده‌اند.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه تنها یک بانک باید متولی پرداخت وام ازدواج باشد، گفت: صندوق مهر امام رضا(ع) گزینه مناسب برای این مورد است و پرداخت وام‌ها باید تنها از طریق این صندوق باشد. عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه بانک‌ها در پرداخت وام‌های ازدواج صادق نبوده‌اند، افزود: اینکه چندین بانک مامور اجرای این طرح باشند، درست نیست. عزیزی با بیان اینکه طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس برای به‌روزکردن وام ازدواج جوانان مطرح شد و اکنون در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است بیان کرد: یکی از مشکلات تحدید جمعیتی، کاهش آمار ازدواج است. تسنیم نوشت؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برخی از جوانان اعلام می‌کنند، اگر وام ازدواج دریافت کنند مشکلاتشان برطرف می‌شود تاکید کرد: «برخی جوانان که درخواست وام ازدواج کرده‌اند، بعضا باید دو سال در نوبت بمانند و این امر خودش سبب بی‌انگیزه شدن جوانان برای پیگیری وام ازدواج می‌شود».

در انتظار تصمیم دولت جدید

از زمان بر سرکار آمدن دولت تدبیر و امید، همه به انتظار نشسته‌اند تا قفل‌های بسته به همت کلید تدبیر رئیس‌جمهور باز شوند. یکی از قفل‌های بسته، مشکلات جوانان در امر ازدواج است. فرج‌ا... عارفی، نماینده مجلس نهم می‌گوید: «من به‌عنوان نماینده مردم به‌طور مستقیم بر این موضوع نظارت دارم و نمایندگان وزیر را خواسته‌اند و توضیح داده‌اند تا به‌طور جدی این مشکل را پیگیری کند». از سویی دیگر، «میزان اندک وام، کم‌لطفی در حق جوانان است و با توجه به مشکل بیکاری در جامعه و تاکید مقام معظم رهبری به تشکیل خانواده و ازدیاد نسل، این حداقل کاری است که می‌شود برای جوانان انجام داد».

مبلغ وام ازدواج کم است

3 میلیون تومان وام ازدواجی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، کم است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «3 میلیون تومان امسال با 3 میلیون تومان سه سال گذشته تفاوت دارد و ارزش آن کمتر شده است، 3‌‌میلیون تومانی که امروز جوانان برای ازدواج می‌گیرند، می‌تواند بخشی از مشکل ازدواج آنها را حل کند، اما همین رقم نیز برای پرداخت با مشکلاتی مواجه است. عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه‌ ‌تنها یک بانک باید متولی پرداخت وام ازدواج باشد، گفت: صندوق مهر امام رضا(ع) گزینه مناسب برای این مورد است که پرداخت وام‌ها تنها از طریق این صندوق باشد».وام ازدواج اندک است ولی برای جوانانی که درآمد اندکی دارند، امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

رضا و نرگس، نزدیک به دو سال است که عقد کرده‌اند و تمام مراحل اداری برای دریافت وام ازدواج را پشت‌سر گذاشته‌اند، اما بعد از دو سال که خانواده‌ها در انتظار مراسم عروسی‌شان بوده‌اند، بانک اعلام کرده که شعبه‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، توانایی پرداخت وام را ندارد و باید انتظار بیشتری بکشند یا از شعبه دیگری برای بار دوم اقدام کنند! حالا رضا باید شیفت‌های کاری‌اش را افزایش بدهد چراکه برای عدم اعتراض خانواده‌ها نسبت به طولانی شدن زمان عقدشان زیر بار قرض رفته و حالا زندگیش را با نرگس آغاز کرده است، اما با ساعات طولانی که در محل کار می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha