سلامت نیوز: یک جراح و دندانپزشک کودکان با بیان اینکه پوسیدگی دندان می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، گفت: مادر نباید غذای کودک را فوت کند چرا که عامل پوسیدگی دندان مادر به غذای کودک و در نهایت به دندان کودک منتقل می‌شود.

پریسا مهراشتیاق در گفت‌وگو با فارس در مورد روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان گفت: روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان به دو دوسته تقسیم می‌شود که یک دسته از آن در منزل و دسته دوم باید در مطلب و توسط دندانپزشک انجام شود.

وی گفت: افراد باید دقت داشته باشند که در تغذیه خود بیشتر از مواد طبیعی استفاده کنند چرا که میوه و سبزیجات ایجاد پوسیدگی‌ در دندان‌ها نمی‌کند.

مهر اشتیاق افزود:‌ والدین دقت داشته باشند در میان وعده کودکان از لقمه نان و پنیر استفاده کنند و میوه‌های طبیعی را برای تغذیه کودکان اختصاص دهند و تا آنجا که می‌شود شکلات، شیرینی‌جات، پفک و چیبس را از برنامه غذایی کودک حذف کنند.

وی تصریح کرد: افراد باید در منزل حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند و مسواک برای کودکان زیر 3 سال حتماً باید توسط والدین انجام شود.

این دندانپزشک ادامه داد: افراد باید روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند و در کودکان زیر 10 سال نخ دندان باید توسط والدین انجام شود.

وی مراجعه مستمر و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک را لازم دانست و افزود: دندانپزشک در مطب نیز یک سری کارهای خاص را برای کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌دهد.

مهر اشتیاق به فلورایدتراپی اشاره کرد و گفت: ‌فلوراید ماده‌ای است که در پیشگیری از دندان نقش بسزا و مهمی را ایفا می‌کند.

جراح کودکان ادامه داد: فلوراید جذب ساختمان دندان می‌شود و ساختمان مینای دندان را نسبت به پوسیدگی استحکام بیشتری می‌بخشد و اگر دندان در مراحل شروع پوسیدگی باشد، آن را متوقف کرده و از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

دندانپزشک کودکان اظهار داشت: روش دیگر اینکه دندانپزشکان در مطب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار می‌برند روش فیشور سیلانت دانست و افزود: این روش در دندان‌هایی که فاقد پوسیدگی‌اند و شیار عمیق دارند کاربرد دارد.

وی افزود:‌ به محض رویش دندان‌های دائمی از 6 سالگی باید این کار انجام شود.

مهراشتیاق ادامه داد: در این روش به کمک ماده خاصی (سیلانت) عمق شیار دندان پوشیده می‌شود و این کار در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از ایجاد پوسیدگی در شیار دندان جلوگیری کند.

وی افزود: قدم دیگر در پیشگیری از افزایش پوسیدگی‌ها ترمیم پوسیدگی‌های موجود در دندان است چرا که پوسیدگی‌ می‌تواند از یک دندان به دندان دیگر منتقل شود.

مهراشتیاق ادامه داد: حتی پوسیدگی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود برای همین است که از والدین خواسته می‌شود که برای خنک کردن کودک آن را فوت نکنند چرا که عامل پوسیدگی دندان که استرپتوکوک موتانس است قابل انتقال از دهان مادر به غذای کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha