سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه آندومتریوز، زندگی اجتماعی، روابط زناشویی و باروری بیمار را مختل می‌کند، گفت: یکی از مهمترین علامت این بیماری، درد لگنی است. آندومتریوز دلیل شایع 10 درصد از موارد درد لگنی مزمن است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه آندومتریوز به لانه گزینی بافت آندومتر (لایه داخلی رحم)، در خارج از رحم گفته می شود، افزود: هنوز علت ایجاد این بیماری مبهم است.

وی با بیان اینکه ابتلا به آندومتریوز در خویشاوندان درجه یک بیماران مبتلا به آندومتریوز 7 برابر بیشتر است، گفت: مطالعات اخیر ارتباط آلاینده‌های محیطی مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی مختل کننده هورمون‌ها در بروز آندومتریوز و اختلال در سیستم ایمنی و سیستم هورمونی را نشان داده است.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه آندومتریوز زندگی اجتماعی، روابط زناشویی و باروری بیمار را مختل می‌کند، گفت: یکی از مهمترین علامت این بیماری، درد لگنی است. آندومتریوز دلیل شایع 10 درصد از موارد درد لگنی مزمن است.

دکتر هاشمیان نایینی گفت: ناباروری، درد قاعدگی و درد هنگام مقاربت از علایم این بیماری است، این عارضه ممکن است با علایم شدید گوارشی مانند درد، تهوع، استفراغ، سیری زودرس و تغییرعادات روده همراه باشد.

وی با بیان اینکه آندومتریوز 5 تا 8 درصد دختران نوجوان و 8 تا 12 درصد زنان را در سنین باروری درگیر می‌کند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان باروری ماهانه در بیماران مبتلا به آندومتریوز خفیف 5 تا 11 درصد (کمتر از حد طبیعی) است و میزان ناباروری در بیماران مبتلا به آندومتریوز نوع متوسط تا 18 درصد گزارش شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی زنان در سنین باروری در صورت وجود دردهای قاعدگی شدید که با مصرف مسکن‌های ساده بهبود نمی‌یابد و یا وجود دردی که غیرقابل تحمل است باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا ارزیابی‌های لازم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha