کوئیچیرو ماتسورا ، مدیر کل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز ( اول دسامبر- دهم آذر) تعهد یونسکو را به ایفای نقش در برنامه مبارزه جهانی با ADIS اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز، در این پیام آمده است : ایدز بیماری ای که تا هفتاد و پنج سال پیش حتی شناخته نشده بود ، اکنون چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. امروزه تقریبا چهل میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و از این میان روز به روز بر تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزوده می شود. بیشترین تعداد مبتلایان را همچنان باید در کشورهای آفریقایی جستجو کرد در این کشورها در بهترین شرایط ایدز حدود بیست سال از طول عمر افراد کاسته است (بدتر آنکه) با وجود تلاش های چشمگیر دولت ها جامعه مدنی و شرکای بین المللی ، جوانان بین 15تا 20 سال تقریبا نیمی از مبتلایان جدید به HIV را تشکیل می دهند.

در ادامه این پیام آمده است : موضوع روز جهانی ایدز در سال 2007 موضوع اصلی است این موضوع به خوبی به مسئله نیاز به اتخاذ دیدگاهی راهبردی برای تضمین عملکرد متمرکز و پایا، توانمند سازی و ایجاد انگیزه و در نهایت مسئولیت پذیری را مد نظر دارد. این موضوع باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد زیرا هدایت از جمله مواردی است که همه افراد بشر از جمله دولت ها، شرکای اقتصادی، بخش خصوصی، جامعه مدنی، جوامع و افراد متفرقه به آن نیاز دارند تا به کمک آن از گسترش ایدز جلوگیری کنند. برای مقابله با تاثیرات ایدز ظرفیت سازی کنند و با نابرابری هایی که تا کنون به شدت مانع از پاسخگویی مناسب ما به مسئله شده اند مبارزه کنند.

در بخشی از این پیام آمده است : ما می دانیم که پیشگیری از HIV آنگاه خواهد بود که از طریق برنامه ای جامع آموزش داده شود برنامه ای که هم مخاطرات و هم آسیب ها را مد نظر داشته و بر ارتباط موثر میان چهار عنصر پیشگیری، مداوا، مراقبت و حمایت تاکید دارد. می دانیم که فعالیت هایمان باید مبتنی بر شواهد و تجربیات به دست آمده باشد تا موثر واقع شود. به علاوه اکنون بیش از هر زمان دیگری به این موضوع واقف هستیم که تلاش های ما رضایت کامل به بار نخواهد آورد اما هدف نشان داد عزمی راسخ و دراز مدت است که البته با تکیه بر توان ومشارکت های کلیه گروه های درگیر (شرکا) حاصل می شود.

در این پیام خاطر نشان شده است : آموزش های یاد شده به خوبی در فعالیت های یونسکو و راهبرد بازبینی و اصلاح شده آن برای مقابله با HIV , ADIS مشهود است در راهبرد اصلاح شده فوق الذکر اولویت با وظایف و مسئولیت های یونسکو است که تحت نظارت اداره کار UNAIDS قابل اجرا است. این اداره در نقش سازمان اصلی (آموزش) پیشگیری از HIV به جوانان در موسسات آموزشی فعالیت میکند.علاوه بر وارد فوق الذکر که یونسکو مسئولیت هدایت برنامه EDUCAIDS و برنامه جهانی UNAIDS را مورد آموزش و HIV و ADIS عهده دار است برنامه اخیر چارچوب مهمی برای مشارکت دراختیار کشورهای عضو می گذارد تا در جهت اجرای برنامه های جامع بخش آموزش گام هایی موثر بردارد. در عین حال یونسکو به دلیل تجارب بین رشته ای و بین بخشی آن در حوزه های دیگر فعالیت سازمان های شریک UNAIDS نیز ایفای نقش می کند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است : پیشرفت هایی که تا کنون حاصل شده بیانگر اهمیت توجه به موضوع هدایت گری در کلیه سطوح است. اما بنا به شواهدی از تاریخ معاصر ما باید به تشدید قوا و فعالیت هایمان دراین حوزه بپردازیم . ما باید فعالیت هاایی اتخاذ کنیم که پاسخگوی نیازمان برای بررسی و مطالعه علمی این بیماری و شرایط اجتماعی باشد که مولود این بیماری است. به علاوه ما باید اقدام به گردآوری و بسیج منابع مناسب و کافی مالی برای مقابله با ADIS درزمان یاد شده بنماییم.

مدیر کل یونسکو در پایان این پیام تاکید کرده است : من همگان را به استفاده از این فرصت و از موضوع روز جهانی ADIS در این سال برای تعمیق و تقویت زمینه های رهبری با هدایت گری شخصی و حرفه ای در این حوزه تشویق می کنم . من تعهد یونسکو را به ایفای نقش آن در برنامه مبارزه جهانی با HIV , ADIS اعلام می کنم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha