شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 83937
سلامت نیوز : به احتمال زیاد در میان اطرافیانتان افرادی را می شناسید که به بیماری هایی مانند آسم ،حساسیت فصلی و پوستی مبتلا هستند، درباره علت شیوع آسم و حساسیت، فرضیه های زیادی وجود دارد که به نظر می رسد مجموعه ای از آن ها در ایجاد این مشکل نقش دارد. اصولاً در بروز بسیاری از بیماری ها عوامل ژنتیکی و محیطی دخیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در حساسیت ها نیز قطعا این عوامل نقش دارند. ژن هایی کشف شده است که عامل ایجاد یا تشدید حساسیت است به طوری که محققان معتقدند اگر یکی از والدین زمینه حساسیت داشته باشد به احتمال ۵۰درصد و اگر هر دو مستعد باشند به احتمال بیش از ۷۰درصد فرزند آن ها دچار حساسیت خواهد شد اما ژنتیک توجیه کننده افزایش حساسیت ها در چند دهه اخیر نیست زیرا تغییرات ژنتیکی به زمان طولانی نیاز دارد. در این زمینه فرضیه ای تحت عنوان «اپی ژنتیک» مطرح است که بیانگر این است که ژن ها تغییر پیدا نکرده است اما علت های محیطی مانند تغذیه، مواد حساسیت زا، داروها و... موجب تغییر در بیان ژن ها و عملکرد آن ها می شود.دکتر حمید آهنچیان فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب در ادامه، می افزاید: رژیم غذایی مناسب، استفاده از منابع غذایی دریایی و املاح کافی باعث می شود فعالیت ژن های حساسیت زا کاهش یابد، بنابراین تغذیه در زمان حاملگی بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این سوال خراسان که چرا در حساسیت، سیستم ایمنی بدن که فوق هوشیار است مشکل ساز می شود، می افزاید: هوشیاری سیستم ایمنی خوب است اما در حالت حساسیت می توان گفت سیستم ایمنی بدن بیش فعال است یعنی سیستم ایمنی به شکل غیرطبیعی نسبت به بعضی از مواد واکنش نشان می دهد.وی می افزاید: قدم اول در درمان حساسیت ها، این است که از ماده غذایی حساسیت زا پرهیز شود یعنی باید ماده حساسیت زا شناسایی و از آن پرهیز شود. در قدم دوم باید علایم بیماری کاهش یابد تا بیمار زندگی طبیعی خود را داشته باشد.

قدم سوم در مسیر درمان، ایمونوتراپی یا استفاده از واکسن حساسیت زاست. به عنوان مثال برای کسی که به گرده گل، گربه و ... حساسیت دارد و با پرهیز بهتر نشده است و به دنبال راهی است تا از حساسیت رهایی یابد از این روش استفاده می شود. در این روش در مقادیر بسیار کم، هر هفته ماده آلرژن را به مدت ۴ ماه به فرد تزریق می کنند و بعد هر ماه باید این تزریق به مدت ۳ سال انجام شود تا فرد حساسیت خود را نسبت به آن ماده آلرژن از دست بدهد.

در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد این روش باعث ریشه کنی حساسیت می شود و بیشتر برای حساسیت به گرده گیاهان و زنبور گزیدگی انجام می شود. کسانی که حساسیت فصلی طولانی مدت دارند هم می توانند از این واکسن ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این که نباید زدن واکسن را در دوران بارداری شروع کرد، می افزاید:اما خانم هایی که واکسن زدن را شروع کرده اند می توانند در زمان تزریق ماهانه واکسن باردار شوند.

تاثیر کنترل حساسیت مادران بر سلامت نوزادان

وی می افزاید: از آن جا که نوزاد در دوران جنینی در ارتباط مستقیم با بدن مادر قرار دارد و ارتباط مستقیم با هورمون ها و واسطه های شیمیایی و واکنش به مواد حساسیت زا باعث می شود که سیستم ایمنی نوزاد شبیه سیستم ایمنی مادر باشد ، بنابراین اگر مادر حساسیت خود را کنترل کند احتمال حساسیت نوزاد کمتر می شود.

حاملگی و حساسیت ها

این فوق تخصص آسم وآلرژی با اشاره به این که ویار حاملگی ربطی به حساسیت مادر ندارد، می افزاید: ویار مادران به هورمون های آن ها بستگی دارد و ربطی به حساسیت ندارد. وی می افزاید: البته تاثیر حاملگی بر حساسیت مادران موضوع جداگانه ای است که می توان به آن اشاره کرد؛ به عنوان مثال نتایج تحقیقات نشان می دهد در زنانی که مبتلا به آسم هستند در صورت بارداری ممکن است بیماری شان در یک سوم موارد بهتر، در یک سوم موارد بدتر و در یک سوم موارد بدون تغییر باقی بماند و یا در مورد اگزما در ۴۰درصد موارد وضعیت مادر بدتر می شود و در ۳۰ درصد فرقی نمی کند و در مواردی هم بهتر می شود. بنابراین حاملگی مادر بر حساسیت وی اثر می کند اما حساسیت وی ربطی به ویار بارداری ندارد. هم چنین زردی نوزادان هم به دلیل تکامل نیافتن سیستم آنزیمی کبد نوزاد است و ربطی به حساسیت ندارد.

بروز حساسیت پوستی

معمولاً حساسیت در نوزادان به شکل قرمزی پوست صورت و خارش دانه های ایجاد شده، بروز می کند که پدر و مادر به اشتباه آن را به بوسیدن نسبت می دهند در حالی که این علامت بسیار مهم است و نشان می دهد که کودک مستعد ابتلا به حساسیت است. کودکانی که مستعد حساسیت تنفسی هستند در صورت ابتلا به سرماخوردگی دچار خس خس سینه می شوند و سرفه های شبانه و طولانی دارند که نشان دهنده این است که راه های هوایی حساس شده است و معمولاً این زمان با خوردن غذا و حساسیت های غذایی کودک همراه می شود که به شکل حساسیت پوستی یا گوارشی خود را نشان می دهد.اگزما، حساسیت های تنفسی و گوارشی معمولا در سنین کم هم دیده می شود و بعد از آن حساسیت های فصلی خود را در سنین بالای ۳ سال نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha